Bu müzik teorisi işine yeni yeni başlıyorum. Bir kaç videoda çözücü akor diye bişey duydum.
Am Dm E akorları basılıyor ve sondaki E akoru çözücü diyorlar ama Am tonunda Em olması gerekmiyor mu?
Kötü bir çeviri olmuş. "Çözücü akor" diye bir şey yok. "Çözülme"dir onun doğrusu (resolution).
Kast edilen şey gerçekte "tansiyon yaratan", yani "çözülme ihtiyacı uyandıran" akordur.
Am tonunda o akorun Em olması durumunda da bir miktar çözülme gerçekleşir. Ancak akor majör hale geldiği zaman oluşan G# sesi, çözüleceği akorun kök sesine (A minör) YARIM SES mesafede olduğu için, yarattığı çözülme ihtiyacı çok daha fazladır. Bu akor zaten gerçekte dominant akordur (E7). Ama basit şarkılarda-pop müzik armonisinde çoğu zaman majör akor olarak çalınır.
Yani minör dizide çözülme yaratmak için 5. derece akoru çoğu zaman dominant hale gelir. Klasik müzikte böyle kullanılır. Düz yani minör akor haliyle de tercih edilebilir, ama yarattıkları duygu farklıdır.
Yeri gelmişken şunu söyleyeyim (daha önce de başka yerlere yazdım): Dizi ve TON, aynı şeyler değildir. Ton, dizinin seslerine ek olarak diğer (kromatik) sesleri de kullanır.
Örneğin, Am tonundaki her akorun önüne (7. ses dışında) bir dominant akor koyabilirsiniz. Bu durumda dizi dışı sesler kullanmış olursunuz, ama aslında TON değişmez. Bu şekilde ton sadece daha zengin hale gelir.
Mesela:
C-Am-Dm-E(7)-Am yerine
C-Am-A7-Dm-B7-E7-Am gibi...