Yurtdışında esp eclipse'leri gibson lp customlarla kıyas ediyorlar hatta full thickness olayında gibson custom ile yanyana koyup kalınlığı işte şu, şöyle böyle muhabbetler geçiyor, Biz ltd ec 1000 ile ile karşılaştırıyoruz, Türkiye'de bunu desen adamı döverler sanırım 🙂 ec 1000 ile esp eclipse arası kıyas yapmak da güç hatta gitarlar arası kıyas bile bazen çok başka sonuçlar verebiliyor. ec 1000 için; diğer gibson modellerine genel açıdan bakarsak diyorum, sap olarak oldukça rahat, alt boynuz(single cut) kısmı el rahat giriyor üst perdelere ulaşımı güzel, ses konusunda gibson sattırır adama diyengillerdenim diyemeyeceğim belki de bana denk gelmemiştir. Her ağaç, her gitarda farklıdır şu gitar şu şekil ağaçtan şu gitar şu şekil sap ağacından yapıldığı için, kimse kimsenin tonuna karışamaz ama lakin öyle değildir, ec 1000 sapı maple(sanki rg ibanezmiş gibi, 5 parçalı saplara da geçmişler abovvv diyorum), gibsonlar bazen sap maun bazen sap maple eclipsler bazen sap maple bazen sap maun. Çorbalarla pekmezler, pekmezlerle elmaları karşılaştırmak gibi hatta dut pekmezi üzüm pekmezine kadar gidiyor iş. Tonal kalite ve karakter için gitarın bütünün düşünürsek, iş sapta bitiyor(kendi tecrübelerime göre söylüyorum gövdeci arkadaşlar istediğini düşünebilir) %60 sap ise hatta bence %70, %30 gövde ağacıdır. Çünkü, gitar teli en çok sapta titreşim yapıyor ve gitara sapta temas ediyor yani, sap ağacınız gövdeye göre büyük oranda tonu belirliyor. Sapı maple olup da maun gövdeli bir gitardan klasik lp tonu beklemek zor olur. Tabi bunun Fr'li olup olmamasına, tune o matic mi değil mi ve metal parçalarına kadar bir sürü değişkeni var ona girmeden diğer bütün değişkenleri sabit tutarak anlatmak istedim (her gitar için aynı ağaç türü olsa bile farklı ağaç kullanılıyor, gerçi herşeyi sabit tutmak bile güç)
Sap profilleri konusunda, bir kere esp grubu genelde thin u saptır, gibson bu konuda çok ayrı kafadır. En iyisi sevdiğini, denediğini almak. Sonuçta, tavsiye verenler değil sen çalacaksın. Thin u mu, 50'ler mi 60'lar gibson sap profilim mi hangi sap ona kimse tavsiye veremez. Elin, parmakların, sapı tutuş pozisyonun karar verir. Klasik gitardan elektro'ya geçenlerde başparmak arkadan destekler biçimde tutmak gelenek haline geliyor elektro'da da bu durum devam edebiliyor, perdelere dik de basıyorsun bızlama azalıyor ,bir miktar daha temiz basıyorsun perdelere filan ama sol el biraz odunca kalıyor sanki ince hareketleri kaybediyorsun neyse, işte bu şekil pozisyon alanlar thin u yani arkası flat(düz) saplarda rahat eder, bu şekilde pozisyon varsa, kafadan esp grubu rahat ettirir. Başparmağın ön taraftan bakılınca rahatlıkla görünüyorsa c tipi fender tipi gibi ya da avuç içini dolduran, destekleyen saplar iş görür. Bunun milyon tane tipi ve milyon tane sap profili olduğu için kombinasyonlara girmeden sıyrılarak, kıvırtarak yazarak burayı atlıyorum.
Sap rahatlığı 1. konu sonra gitarın vücut gövdesine oturuşu(uyluk, göğüs-kaburga açısına denk gelen yerler vs) sonra ses, ton, karakter diye devam eder. Alt çıkıntıları uyluğa oturmayan sürekli bileği burkan, çalarken iki büklüm eden, 30 dk çalınca elektrik çarpması gibi elde sinir sıkışmasına sebep veren gitardan slash tonu çıksa ne olur, duman tonu, metallica tonu, satriani tonu çıksa ne olur..
Esp ya da esp-ltd gitarlar genelde bu ergonomi işine önem verir Japon arabası-sürüş rahatlığı olayı gibi. Japon gitarları bizim gibi çoğunlukla Asya genine sahip insanlara daha iyi gidiyor genelde, ama ABD hayranlığı gibson-fender'i kral yapıyor ülkemizde. ltd'in aylarca sürünür ancak ltd olur hiçbir zaman esp-ltd olamaz (LTD bile olamaz hatta) ama eline oturmayan, rahatsız, çalmak bile istemediğin gibson, gibson USA olur, maksimum 3 ayda en kötü aldığın 2. el fiyatına satarsın. Böyle de realitesi olan bir ülkede yaşıyoruz.