Fret Değişimi, Tavsiye?

Yıllardır gitarlarıma bir ton modifiye yaptım, ama hiç fret değişimi veya tesviyesi yaptırmamıştım.

Komple modifiye ettiğim rg470 imden, son 1 yıldır bolca cızırtı alıyordum. Ustalara götürdüğümde yeni tel takıp, sap ayarı yapıp veriyorlardı. (onu evde ben de yapabiliyorum ya neyse😀) Evde 1-2 saat çaldıktan sonra, ustanın ayar yaptığı gitar cızırdamaya başlıyordu. Gitarımın fretlerinde, sert tuşemden dolayı ciddi aşınmalar vardı. Bugün kafama esti, fretleri komple törpüledim. Çok iyi görüntüsü olmadı ama, cızlama kökten gitti. Tüm sorunun fretlerde olduğunu zaten tahmin ediyordum, bugün emin olmuş oldum. Bunu göremeyen ustalara ne diyeyim hiç bilemiyorum neyse😡

Sormak istediğim şu :

1- Her ne kadar törpüleme ile cızırtı problemimi şimdilik kökten halletsem de, içime sinmez işim sağlam olsun diye, işin ehli bir ustaya, fretleri komple yeniden çaktırsam, sonuç beni tatmin edecek gibi olur mu? Yoksa "yeniden çakılan fretlerde elbet mükemmel sonuç alınamaz, fabrikasyon gibi olmaz, illaki arıza çıkaran perdeler olur" gibi sonuçlarla mı karşılaşırım? Fret değiştirten arkadaşlar tecrübelerini paylaşırsa çok sevinirim.

2-Steve Vai, Satriani tarzı, daha çok enstrümantal, solo gitar tarzı takılıyorum. Ibanez Rg470 e hangi marka/model fret taktırmamı önerirsiniz?
 
Fret'leri toptan degistirmeden once crown falan yapiyorlar, onu arastirabilirsin, boylece sok-tak isleminden yirtarsin. Yeni tel icin de bence celik fret teli tercih et, evladiyelik sapin olur 🙂
 
Cevap için çok teşekkürler. Crown hadisesini duymuştum, ancak tüm fretler komple değişip, gitar bir kendine gelsin istedim. (tabi fabrikasyon gibi olacaksa) Gitarı boyamıştım, köprüyü orginal floyd rose la değiştirdim, burgularına, pickguard ına, manyetiklerine, vidalarına kadar herşeyi değiştirip güzel custom bir gitar ortaya çıkardım.

Ama bu fret hadisesi miğdemi bulandırdı. Onları da yeniletirsem gitar tadından yenmiyecekmiş gibi gözüküyor. 🙂
 
Steve Vai'inin, Joe Satriani'nin vb. gitarlarının muhtemelen en az yirmişer kez perdeleri değişmiştir. Teknisyeninin, Guitar Player dergisine dediğine göre Billie Joe'nun Fernandes'inin perde değiştire değiştire aşındığı için klavyesi bile üç dört kez değişmiş. Mesele çok doğal aslında, eBay'de yüz binlerce dolara satılan 50lerden kalma gitarların illaki perdeleri değişmiş oluyo misalen, onlara kıyıp kurcalıyolarsa RG470 için endişelenecek bi durum yok bence. Manyetik değiştirmekten çok daha özel bi şey değil, ihtiyaçtan ziyade zevkime göre bile değiştiriyorum ben bazen...
 
Sevgili Vine_Inlay, rahatlatıcı mesajın için çok teşekkür ederim. Bugün görüştüm yarın ilk işim gitarı götürüp, ustaya fretler değişimi için teslim etmek olacak. 🙂
 
Sevgili deathskinn, gitarın boyanmış ve full modifiye olmuş son halinin resmini aşağıya koyuyorum. Bu boyama işi ile ilgili bir başlıkta açmıştım, onu da vereyim belki ilgilenirsiniz, orada daha iyi fotoğraflar var. :

http://turkrock.com/threads/12301/

Boyadığım gitarın Original Floyd Rose Gold ile modifiye olmuş son hali. Gerçi manyetikler şu an köprü de siyah renk fred, sap ta paf pro oldu.

img00095s.jpg
 
Ben aslında tam bilgiyi girmemişim hocam kusuruma bakmayın. Aslında eve gelince de azcık cızlıyordu ama, yeni tel takımı cızlamayı pek hissettirmiyordu. Tabi 3-4 saat sert tuşeyle çalıp, telin ilk halki randımanı gidince, şapka düşüp kel gözüküyor ve teller cızırdıyordu. Fretlerden şüphelenme sebebim de, sap ayarı yapmama rağmen baş perdeler veya son perdeler değil neredeyse bütün perdelerde cızlama vardı. 🙁 (son 22-23-24 perdeler fazla cızırdamıyordu ki en az kullandığım aşınmamış perdeler de bunlardı.)

Bu arada verdiğiniz başlığı takip ediyorum. İnanılmaz yararlı bilgiler vermişsiniz ellerinze sağlık, bir sürü şey öğreniyoruz sayenizde.
 
Sorun tellerden kaynaklı ayarsızlık 🙂 malesef..

Earnie ball sesleri biraz parlak olmasına nazaran, çok kısa ömürlü ve kalın mi ile re telinde tansiyon standardı olmamasından kaynaklanan sıkıntılar yaratıyor..malesef..telinizi başka marka kullansaydını beşkide sıkıntıların büyük kısmını daha rahat çözerdiniz 🙂
 
Başka bir forumda yazdığım yazımı paylaşmak isterim.

"mevzu nerde patlıyor abi anlatayım.

Genel bildiğimiz noktalar var alaşım ve kalınlık.

Şimdi telin üretim prosesine bakalım
icon_smile.gif


Tel yapım aletini okuldayken bayaa incelemiştim, 12 basamak yukarıya 6 öğrenci ve 1 atölye öğretmeni 350 kiloluk aleti çıkarmıştık..millet arazi oldu klasik hikaye iş 2 kişiye kaldı...Tunç hocam sağolsun ( Ülkemizin piyano konusundaki en iyi öğretmenidir kalıbımı basarım) taşıma aracı gelinceye anlattı
icon_smile.gif
..

Telde 2 temel 1 ara ve 2 özel parametre var. İlk ikisini yukarıda saydık; "Kalınlık ve Alaşım".

Şimdi diğer iki parametreler de şunlar:

A- Tansiyon

1- Core (iç) adı verilen telin sarım esnasındaki gerilimi,
2- Wound (sırım-dış) adı verilen malzemenin sarma işlemi esnasındaki gerilimi.

1-İç malzemenin satım esnasındaki gerginliği, akort gerginliğinin bir miktar üstünde olmalıdır (ideal sarım için). Eğer tansiyon, sınırın üstünde olursa tel (serbest haldeyken) yay gibi bukle bukle durur ve akortlandıktan sonra salınım özellikleri (attack-sustain vs..)standartlardan farklı olur, ama ömrü (mekanik özelliğinden dolayı) daha uzun olur
icon_smile.gif
(bkz: ghs).

İç malzemenin ideal gerilim altında olması ise (earnie ball re-d teli örneğin), daha rahat ses üretmesine, ömrünün kısa olmasına düzensiz salınmasına sebep oluyor.

2- Dış malzemenin gergin olması; telin daha kolay buklelenmesine (bkz: vinci str.), daha iyi harmonikler üretmesine ve ömrünün uzun olmasına, ama keskin kenarlı yüzeylerde daha çabuk hasar meydana gelmesi sonuçlarını doğurur ( özellikle köprü kısımında).

Dış malzemenin geriliminin az olması (bkz: earnie ball re teli
icon_biggrin.gif
) harmonik olarak zayıflık, kapalı ve kısa süren ses nitelikleri doğurmasına ve kısa bir süre sonra seslerin boğulmasına sebep olur.

Bu özelliklerin standart olması lazımdır, eğer standard değilse o telden; iyi diye söz etmek yerinde olmaz.

Bunlar üretimlerin kolay-ucuz-maliyetli-zor tablolarına göre sıralanıp üretim politikasının temmellerini oluştururlar.

İç ve dış tellere üretim sırasında, kendi eksenleri etrafında döndürülerek daha iyi direnç ve farklı ses özellikleri kazandırılır.


Ama en sona bıraktığım nokta en önemlisidir
icon_smile.gif


Toplam kalınlığı oluşturan telleri oluştunan iç ve dığ sarımın denklik tabloları
icon_smile.gif


Örnek:

İç çap 0.8 mm + dış çap 0.2 mm = Tel kalınlığı 1 mm

İç çap 0.6 mm + dış çap 0.4 mm = Tel kalınlığı 1 mm

İç çap 0.72 mm + dış çap 0.18 mm = Tel kalınlığı 1 mm

Bu tablo marka farklılığının temelidir. En uyumsuzları da iç çapı kalın dış çapı ince olanlardır (earnie ball akustik sarımlı sol-G teli, iç sarım kalın dış sarım ince bu yüzden ömrü çok kısa ve ses aşırı parlak)..

En uyumlusu ise: Yamaha tel
icon_smile.gif
10 üzerinden 10..

Not: değerlendirmeler kendi kişisel, atölye, müşteri geribildirimlerinin ve deneyimlerim sonucudur, sonuçlar hiçbir markayı kötülemek yada yermek amaçlı değildir yanlış anlaşılma olmasın."

Not: Yamaha dışında GHS tavsiye edeirm bulabileceğin en stabil ve kalite olarak diğelerinden çok üstün nitelikte bir teldir.

Sevgi va saygılarımla.
 
😱 Yine döktürmüşsünüz hocam. Hemen not aldım tüm bu kıymetli bilgileri. Yamaha ve GHS yi ise en kısa sürede deneyeceğim. Yardımlarınız için de gerçekten minnetarım, süper tüyolar oldu bunlar, ellerinize sağlık. 👍
 

Geri
Üst