Agalar, bu konu çok karışık. Mevzu doğru gitar ve doğru amfiyi doğru manyetikle eşleştirip istediğniz tonu elde etmek ki, bunların hepsi subjektif şeyler.
Kısacası; gitardan ne istiyorsun? Daha çok gain? daha az/daha çok baz/tiz/mid? Gitarın ağacı ne? Manyetiğin ağaçla nasıl bir etkileşim içerisine girmesini istiyorsunuz?
Örnek 1a: Duncan JB, ıhlamur ve sabit köprülü gitarımda iyi sonuç vermedi, çok tiz geldi. Benzer bir köprüsü olan, tamamen maun bir gitarda bas/tiz dengeli oldu, stock manyetiğine göre daha yüksek bir çıkışı oldu. Aradığım ton midlerin çok gömük (scooped) olmadığı, classic heavy metal/80'ler tonuydu.
Örnek 2a: Aynı maun gövdeli gitara EMG81 taktım. Tizler ve midler ön plana çıktı, bu gitarı ful tüplü amfide modern heavy/death metal kaydetmek için kullandım.
Örnek 3a: Kızılağaç gövdeli, gül tuşeli gitara EMG81 ve S taktım. S orta/yüksek gain ve mid karakterli oldu, solo kayıtları için kullanıyorum.
Bu örnekler çoğaltılabilir haliyle. Deneme yanılma yoluyla tarz/kullanım amacına uygun sonuçlar elde ediliyor ama hacı manyetik şudur, tersini söyleyenin alnını karışlarım yapmayın. Kaldı ki, yukarıda Keith Merrow abinin dimebucker tonu çok kötü, ama zamanında dimebuckerlı bi gitar çalıp tona içim gitmişti. Diğer mevzu da şu: gitarı çalma stiliniz, tekniğiniz, vuruş şiddetiniz tona manyetikten daha etkili. Yani manyetik renklendirir ama asıl tonu belirleyen çalımınızdır (tone is in the hands mevzusu). Eğer belirli bir gitaristin tonunu beğeniyorsanız, aynı zamanda tekniğine özellikle dikkat edin, gitara nasıl vuruyor, nasıl dokunuyor.
Diğer önerim de şu: kaliteli bir havya alın, lehiminizi kendiniz yapın. Internette bir sürü wiring diagram var, manyetiklerin kablolama seçenekleri ve bunların sonucunda ortaya çıkan sonuçlar konusunda kendinizi bilgilendirin. Çoğu gitar dükkanına gittiğinizde bunları bilmezler ve standart kablolama yaparlar.
Özet olarak diyebilirim ki, çok okumak, çok dinlemek, tonla ilgili çok kafa yormak ve bayağı da para harcamak gerekir. Yok aga ben çalgıcıyım, ses mühendisi değilim, ona kafa yoracağıma gitarımı çalarım derseniz ona da saygım sonsuz.
Kısacası; gitardan ne istiyorsun? Daha çok gain? daha az/daha çok baz/tiz/mid? Gitarın ağacı ne? Manyetiğin ağaçla nasıl bir etkileşim içerisine girmesini istiyorsunuz?
Örnek 1a: Duncan JB, ıhlamur ve sabit köprülü gitarımda iyi sonuç vermedi, çok tiz geldi. Benzer bir köprüsü olan, tamamen maun bir gitarda bas/tiz dengeli oldu, stock manyetiğine göre daha yüksek bir çıkışı oldu. Aradığım ton midlerin çok gömük (scooped) olmadığı, classic heavy metal/80'ler tonuydu.
Örnek 2a: Aynı maun gövdeli gitara EMG81 taktım. Tizler ve midler ön plana çıktı, bu gitarı ful tüplü amfide modern heavy/death metal kaydetmek için kullandım.
Örnek 3a: Kızılağaç gövdeli, gül tuşeli gitara EMG81 ve S taktım. S orta/yüksek gain ve mid karakterli oldu, solo kayıtları için kullanıyorum.
Bu örnekler çoğaltılabilir haliyle. Deneme yanılma yoluyla tarz/kullanım amacına uygun sonuçlar elde ediliyor ama hacı manyetik şudur, tersini söyleyenin alnını karışlarım yapmayın. Kaldı ki, yukarıda Keith Merrow abinin dimebucker tonu çok kötü, ama zamanında dimebuckerlı bi gitar çalıp tona içim gitmişti. Diğer mevzu da şu: gitarı çalma stiliniz, tekniğiniz, vuruş şiddetiniz tona manyetikten daha etkili. Yani manyetik renklendirir ama asıl tonu belirleyen çalımınızdır (tone is in the hands mevzusu). Eğer belirli bir gitaristin tonunu beğeniyorsanız, aynı zamanda tekniğine özellikle dikkat edin, gitara nasıl vuruyor, nasıl dokunuyor.
Diğer önerim de şu: kaliteli bir havya alın, lehiminizi kendiniz yapın. Internette bir sürü wiring diagram var, manyetiklerin kablolama seçenekleri ve bunların sonucunda ortaya çıkan sonuçlar konusunda kendinizi bilgilendirin. Çoğu gitar dükkanına gittiğinizde bunları bilmezler ve standart kablolama yaparlar.
Özet olarak diyebilirim ki, çok okumak, çok dinlemek, tonla ilgili çok kafa yormak ve bayağı da para harcamak gerekir. Yok aga ben çalgıcıyım, ses mühendisi değilim, ona kafa yoracağıma gitarımı çalarım derseniz ona da saygım sonsuz.