Ben de hep aynisini soyluyorum zaten. Ama elektro gitar sadece metal muzik yapma enstrumani degil ki. Oyle olsaydi ben acikcasi sadece bir iki elektro gitar kullanirdim. Ne tele, ne strat, ne de hollow body.Hah işte, ben de high gain tonlarda aradaki fark çok az diyorum bundan bahsediyorum ama linç yiyor her bunu söyleyen, way efendim nasıl ağaç ve manyetik de bilimum ayrıntı tona acayip fark getirirmiş. Amfiye bağlamadan, veya cleande, düşük volumeda fark artar.
Ama o videodaki 10 gitar da high gain ton, köprü manyetiği, ritm ve riffler olarak arkadaş gözü kapalı tak diye biliyorsa üçüncü sıradaki gitar şu ağaçtan yapılmış su gitar ve su manyetigi kullanıyor, fretleri şu malzemeden, klavye ağacı xxx... Beşincininki de bu...gibi aradaki farkı net belirleyebiliyorsa helal olsun derim.
Hatta bir seviye daha ileri gidip su ağacın üstüne, nitro boya var da desin, ki biri gitarın üstündeki boyadan dolayı ağacın tonal etkisi azalır da demiş aynı iddiada bulunan arkadaş. Aramızda boyasız, cilasiz gitar çalan var mı? Herkes ses mühendisi olarak çalışmıyor , genel amatör dinleyiciden bahsediyoruz. Hele ki yeni başlayanlar için bu ayrıntılara takılmayın diyoruz.
Yanlislik duzeltilir o onemli degil ama yinede hakarete varan ifadeleri kullanmaktan imtina etmek daha dogru olur. Tabi bu benim kendi dusuncem, ölümlü dunya... Birbirimizi tanisakta tanimasakta sert uslup kullanmak hakliyken haksiz duruma dusurur.
İyi festivale gelmisim ha yoksa konu yurumeyecekti.
Neyse elektrogitarin govdesinde kullanilan her turlu malzeme tellerden elde edilen tonu degistirecektir.
Cunku gerilmis tele uyguladigimiz basinc sonucu salinim gostermeye baslayan tel manyetigin manyetik alanini degistirirken ayni zamanda havayi da titrestirir, yani ortaya kulagimizla duyabilecegimiz bir ses cikartir.
Telin yarattigi bu titresim ve ses dalgalari, esik ve kopruler vasitasiyla butun ahsap govde boyunca ileri geri yankilanmaya baslar.
Bu titresimler " su dalgasi gibi dusunun" gitarin govdesinde yayilirken eger yeterli direncle karsilasmaz, ve hatta odaklanacak sekilde yon verilmesi saglanirsa birbirini beslemeye ve kesirilemez sekilde hareket etmeye baslar. İste mesela biz buna feedback diyoruz.
Bu yuzden akustik gitara distortion baglayip yaradana siginip yardiramiyoruz.
Cozumu var, delige uygun kesilmis plastik bir tapa koyuyoruz.
Elektrogitarda ise akustik bir oda olusturmadigimiz, masif bir govde kullandigimiz icin feedback konusundan cok korkmamiza gerek yok.
Lakin her ne kadar masif olsa bile her turlu agac en temelinde zamaninda canli bir varlik oldugundan, minik minik hucrelerden olusuyor, bu hucrelerde ise suyu kaybettigi icin hem hucreler kucuk birer odaciga donusuyor, hemde icerisinde olusan minik catlaklar ve damarlar bizim bu titresime yon verebilmemize olanak sagliyor.
Manyetigin ses dalgasini algilamak gibi bir durumu yok. Cunku ses dalgalari ferromanyetik degil.
E peki nasil oluyor bu ton hadisesi?
Ahsap uzerinden yayilan dalgalar gitarimizin uzerinde bilardo masasi uzerinde ki milyonlarca beyaz top gibi bir sag bant bir solbant diye gezerken kimisi birbirine carparak o dalgayi susturur, kimisi birbirinin yonunu degistirir, kimisi birbirini besler.
Ama o kadar cok dalga vardir ki, illa ki bu dalgalarin bir kismi, gergin celik tele geri doner...
Hah bizi ilgilendiren iste bu evini ozleyen minnak dalgalar...
Simdi hepimiz biliriz ki kati cisimlerin ses iletimi diger tum malzemelerden daha verimlidir. Metallerin atomlari ise birbirine simsiki bagli oldugundan cok cok daha iyidir.
Simdi ahsaptan donen minik dalgaciklar, gergin celik telle karsilastiginda ne olur?
O stres sikinti biter ve bir anda butun tel uzerinde ozgurce kosmaya baslar...
Kosarlar, kostukca zaten gergin olan telde cok minimal ama cok cok cok yuksek tekrarlarda titresim yaratirlar,
İste tam burda evet evet tamda burda bu minnak titresimler, zaten bozulmus manyetik dalgalari uzerine minik minik firca darbeleri atmaya baslar... Ayni ressam Bob'un suraya bir kus koyalim dedginde yaptigi hareket gibi...
Bu kucuk kuslar, eger bir duzen icerisinde teller uzerinde gidebiliyorsa bize net bir ton ve yeterli bir sustain saglayabilirken, karmasik ne igudugu belirsiz kuslar kavga ediyorsa, camurlasmis, kafa karistiran, duzen bozan sesler ortaya cikmaya basliyor.
Bir lp kasa gitari alalim, bir cok parcanin bir araya getirilmesiyle olusturuluyor, iskelet, alt kapak, ust kapak, govdenin hesaplanmis, formule edilmis yukselisi, kuyruga giderken hafif kavis ve altta sivri kuyruk...
Ya headstock? Kocaman...
Doygun doygun, bol bol ses dalgasi...
Ayni sey strat ve super strat gitarlar icinde gecerlidir. Bu yuzden aslinda dinleyen single manyetikten degil, govdenin ses karakteristiginden lp mi stratmi diye anlar...
Arkadaslar, cok uzun yazdim. Ha inat ettim bu arastirma pdflerini paylasmayacagim. Cunku gercekten govde agacinin tona etkisini goz ardi etmenizden degil, muhalefet edeceginize "hocam kaynak goster" demediginiz icin... Aralarinda yakin tarihte 2021 de yapimis bile var. Yani bayagi teknolijili donem yani... 😉
Ama siz yuce insanlar bana tabi ki minnet etmeyeceksiniz. Gidecek benim googledan ulastigim bilgi ve belgelere zaten ulasacaksiniz.
Neyse kalin saglicakla. Bcwarlock 10 gitar arasinda fark duyamiyorum gibi bir ifade de bulunduktan sonra ben hangi tonu nasil anlatabilirim?
Yada hatalarla dolu bir calismayi bilimsel kanit diye ortaya koymak?
Ez cumle, tabi ki elektrogitarin tonu tek basina dusunulemez. Fakat bizi tatmin edecek tonun temelini ise her zaman gitarin kendisi ve donanimlari olusturacagi gercegi tartisilamaz...
Ve bu donanimlarin bizzat uzerine monte edildigi govde ahsabina minimal etki ediyor demek mantikli degildir.
Kalin saglicakla.