Minor şarkıya phrygian solo yazmak

Merhaba. Elimizde örneğin la minör tonda bestelediğimiz bir şarkı olsun, biz bu şarkının ortasına phrygian modda bir solo yazmak istiyoruz. Şimdi şarkımızın tonu la minör olduğu için, la minör tonunun içindeki mi phrygian'ı mı kullanmalıyız yoksa karar sesimiz la olduğu için la phrygian'ı mı? Bir de yine örneğin la minör'de akarken hangi akorlarla phrygian'a yol açabiliriz?
 
La minörde akarken mi ve fa akorlarını vurgularsan phrigian soundu verir. Mi minör ve fa majör akoru olmalı.

La minor solosuna phrigian havası katman icin Mi phrigian kullanman gerekir. Ama son notada kulakyine karar ses duymak isteyecektir.
 
Sen güzel bir solo yaz, bırak hangi gamda ya da modda olduğunu başkaları düşünsün.
Sen resim yap bırak hangi renkleri kullandığini başkaları düşünsün? Ama adam hangi rengi karıştırırsam hangi renkleri elde ederim bilmiyor. O zaman ne olacak, sen nasıl hoşuna gidiyorsa renkleri kanvasa salla bişeye benzerse belki tutar...
 
Oku. Anla. "Güzel bir solo" dedim. Güzel bir soloyu bu foruma sallar gibi yazamazsın.
Güzel bir solo yaz, ama müziğin m'sini bilmeden yaz, peki 🙂 Elbette müzik eğitimi olmayan iyi müzisyenler mevcuttur ancak teorinin abcsini öğrenmeye çalışan adama da bu denmez ki. Biraz akıl yahu bir cümleyi kurmadan evvel ben ne diyorum diye iki dakika düşünün lütfen. Çok yeteneklidir adamda absolut kulak vardır güzel melodi yazar isterse teori öğrenmeye de tenezzül etmez hadi ona da tamam, ama bu arkadaş merak etmiş sormuş, öğrenmeyi tercih etmiş, tutup ona da "sen bunu düşünme, bu bilgiye sahip olmadan güzel melodi yaz" denmez. Bu kıraathane ağzıdır.
 
La minörde akarken mi ve fa akorlarını vurgularsan phrigian soundu verir. Mi minör ve fa majör akoru olmalı.

La minor solosuna phrigian havası katman icin Mi phrigian kullanman gerekir. Ama son notada kulakyine karar ses duymak isteyecektir.

Cevabınız için çok teşekkür ederim 🙂 bu konu kafama takıldı çünkü kendimce yaptığım basit minör dogaçlamalarimda phrygian havası yakalamayı çok istiyorum. Bana da doğrusu mi phrygian gelmişti ama la phrygian da olabilme ihtimali var mı diye sorma gereği duydum, emin olamadım 🙂
 
Cevabınız için çok teşekkür ederim 🙂 bu konu kafama takıldı çünkü kendimce yaptığım basit minör dogaçlamalarimda phrygian havası yakalamayı çok istiyorum. Bana da doğrusu mi phrygian gelmişti ama la phrygian da olabilme ihtimali var mı diye sorma gereği duydum, emin olamadım 🙂
Bundan yaklaşık 1 sene önceye kadar müzikle alakam yoktu, fakat sonradan bir heves geldi uğraşmaya başladım kendi çapımda. Fakat işin teori kısmı çok karmaşık ve korkunç geliyor açıkçası, kulağımda pek kuvvetli değil zaten ondan dolayı aklım karışıyor, acaba bırakmalı mıyım kulağım yok falan diye düşünüp endişeleniyorum ama bir yandan hayal de kuruyorum belki işi büyütebilirim enstrümanıma olan hakimiyetimi arttırırsam diye. Şu an sadece taklitçiyim :/ . Kafam çok karışık dizilerden aralıklardan modlardan akorlardan okusam da bir şey anlayamıyorum, ne yapmalıyım bilemiyorum. Öncelikle klavyedeki notaları adım gibi bilmeyi mi öğrenmeliyim. Önerisi olan varsa ya da söylediklerime bir şey demek isteyen lütfen söylesin.
 
Bundan yaklaşık 1 sene önceye kadar müzikle alakam yoktu, fakat sonradan bir heves geldi uğraşmaya başladım kendi çapımda. Fakat işin teori kısmı çok karmaşık ve korkunç geliyor açıkçası, kulağımda pek kuvvetli değil zaten ondan dolayı aklım karışıyor, acaba bırakmalı mıyım kulağım yok falan diye düşünüp endişeleniyorum ama bir yandan hayal de kuruyorum belki işi büyütebilirim enstrümanıma olan hakimiyetimi arttırırsam diye. Şu an sadece taklitçiyim :/ . Kafam çok karışık dizilerden aralıklardan modlardan akorlardan okusam da bir şey anlayamıyorum, ne yapmalıyım bilemiyorum. Öncelikle klavyedeki notaları adım gibi bilmeyi mi öğrenmeliyim. Önerisi olan varsa ya da söylediklerime bir şey demek isteyen lütfen söylesin.
Selim Işık 100 gitar dersi var youtube'da. O 100 dersi 1 yıla yayarak takip edebilirsin. 3 güne bir ders ve ilgili etütleri tatbik ederek ilerleyebilirsin. Başlarda verdiği egzersizleri sonuna kadar yapmanda bir sakınca da yok tabiki. Şu dediğim sekilde takip edrersen herşey bir yana en azından hangi yolu izleyeceğini şaşırmamış olursun
 
Selim Işık 100 gitar dersi var youtube'da. O 100 dersi 1 yıla yayarak takip edebilirsin. 3 güne bir ders ve ilgili etütleri tatbik ederek ilerleyebilirsin. Başlarda verdiği egzersizleri sonuna kadar yapmanda bir sakınca da yok tabiki. Şu dediğim sekilde takip edrersen herşey bir yana en azından hangi yolu izleyeceğini şaşırmamış olursun
Selim Işığı duymuştum, hatta gitar metodunu almak istiyordum takip edip bir şeyler kapacagim. Ama merak ettiğim bir şey de üretmek için üst düzey müzik kulağı şart mı?
 
Selim Işığı duymuştum, hatta gitar metodunu almak istiyordum takip edip bir şeyler kapacagim. Ama merak ettiğim bir şey de üretmek için üst düzey müzik kulağı şart mı?
Şimdi kulak çalıştıkça gelişir. Her müzisyen absolute pitch olacak diye bir kaide yok, çoğu da değil zaten. Olsa da absolute pitch 50'li yaşlardan itibaren yitirilmeye başlanıyor. Çalıştıkça kulağınız gelişir merak etmeyin.
 
Şimdi kulak çalıştıkça gelişir. Her müzisyen absolute pitch olacak diye bir kaide yok, çoğu da değil zaten. Olsa da absolute pitch 50'li yaşlardan itibaren yitirilmeye başlanıyor. Çalıştıkça kulağınız gelişir merak etmeyin.
Cevabın için çok teşekkür ederim, Haftada 3 gün parmak egzersizlerini ve teknikleri çalışacağım. Geri kalanında şarkı çalışırım. İlerleyen zamanlarda da armoniye giriş yaparım.
 
Bu tarz konuları görünce tavsiye niteliğinde olmayan bir düşünce içimi kaplıyor. Bir tarafta yaratıcılık, diğer tarafta teknik. Bazen tekniği inanılmaz iyi videolar izliyoruz. Adamlar aşmış yani hem çalım tekniği, hem teorisi üst düzey ama bir noktadan sonra tekrar dinleyince altı boş gelmeye başlıyor. Belki fazla çalışmanın ve tekrarın verdiği bir hissiyat eksikliği belki fazla tekniğin alıp götürdüğü yerler olabilir. Bu konudan emin değilim. Elbette teknik ve teori çok mühim ama özünde bir melodinin özgünlüğünü belirleyen şeyler bunlar olmayabilir. Bu da içinden çıkamadığımız bir durumu beraberinde getiriyor.

Başlıktaki konuya dönersek eğer, modlara girildiğinde alacağımız hissiyat bir bakıma belli bir çerçevedeki hissiyattır. Amaç buysa elbette öğrenilmelidir ama melodilere ve seslere karşı bir çeşit inanç ve sevgi ile yaklaşıp bir şeyler üretmek ise bunun daha çok müziğe olan inanç gibi bir manevi bir yönü vardır ve bu takip edilmelidir.

Yani dediğim gibi bir tavsiye olarak değil, sadece konuyu araştıran biri için böyle de bir alternatif bakış açısı olabilir diye düşündüğüm için eklemek istedim.
 
Merhaba. Elimizde örneğin la minör tonda bestelediğimiz bir şarkı olsun, biz bu şarkının ortasına phrygian modda bir solo yazmak istiyoruz. Şimdi şarkımızın tonu la minör olduğu için, la minör tonunun içindeki mi phrygian'ı mı kullanmalıyız yoksa karar sesimiz la olduğu için la phrygian'ı mı? Bir de yine örneğin la minör'de akarken hangi akorlarla phrygian'a yol açabiliriz?
Sevgili dostum, Minör demek Aeolian demektir. Örneğin, La minör tonu demek ile, La Aeolian Tonu demek aynı şeydir.
Bir tona adını veren iki unsur vardır. Birincisi Kök sestir. İkincisi ise niteliktir. La Minör denildiğinde kök ses La sesidir ve tonun niteliği ise Minör(veya aeolian)'dür. Bir altyapının tonundaki kök ses neyse, senin yazacağın sololarda mutlaka o kök ses etrafında merkezlenir. La Aeolian bir alt yapıda(akor yürüyüşünde), Atacağın sololar elbet la sesine dönmek-çözülmek isteyecektir. Sen gıcıklığına La'da bitirmez havada bırakırsın orası ayrı mesele 🙂
La Aeolian bir alt yapıya, La aeolian çalınır.
La aeolian bir altyapıya, La phyrgian bir melodi yazılabilir mi ? Bence olabilir ama farklı bir tını elde edersin. İyi veya kötü olacağı görecelidir. Kiminin kulağını tırmalar. Kimisi çok sevebilir. Birazda senin yeteneğine bağlı bir durum. Ama La minör alt yapıdaki Si notası ile, bu altyapıya yazılan La Phyrgian Melodideki Si bemol çakışırsa iyi bir sonuç elde edilmez diye düşünüyorum(Denemedim). Peki, La aeolian bir altyapıya, Mi phyrgian bir melodi yazılabilir mi ? Yazılır. Daha doğrusu yazdığını sanarsın...
A minör ile E phyrgian aynı notaları paylaşacağından kulağını rahatsız eden bir tını elde etmezsin. Fakat, E phyrgian olarak yazdığın melodi, A aeolian altyapıya oturduğu anda artık A aeolian olarak tınlar. E phyrgian olarak tınlamaz. Ve E phyrgian olarak yazdığın melodi E sesinde bittiği için, muhtemelen kulak hala A Sesini arar.
Benim solo atma mantığım şudur; Altyapının tonu neyse o gamı kullanarak solo atarım. O an altypaıda hangi akor tınlıyorsa en az bir tane o akorun içerdiği notaya basarım ve ek olarak akora yabancı sesleri tınlatırım. Bu tamamen duygu ile alakalı bir durum.
Konu ile ilgili çok farklı bakış açıları elebtte vardır. Mesela "Chord Scahe Theory" vs...
Bunların hepsi benim alaylı yaklaşımlarım. Çok farklı akademik yaklaşımlar var elbette. Bence sen en iyisi bu konuları uzman eğitim almış biri ile çalış.
 
Son düzenleme:

Geri
Üst