Uzun bir süredir bu konuyu ufak ufak araştırıyorum. Belki bu süre içinde tamamen ezberlenebilirdi ama prensip olarak ezberlemeye sıcak bakmadığım için ezber üzerine fazla düşmek istemiyorum.
Yani baştan uyarayım, en son bulduğum fazlaca kişisel bir metot olabilir, tam olarak müzik teorisi sayılmaz ama teoriyi kullanabilmek için gereken alan için kolaylık sağlayabilir.
Gitarı ilk elime aldığım günden (24 sene öncesinden) beri ezberlediğim ve gözü kapalı şekilde çaldığım 2-3 pattern var. Bir süre sonra pattern'lerin belirleyici olması ve kas hafızasının melodileri belirlemesinin bir dert olduğunu fark ettim. Bunu aşabilmek için patternlerin olabilecek en basit şekli (elbette her zaman duyarak) ve en az kuralla çalışabilmesi gerektiğini düşündüm. Ve tabii ki tüm gitar klavyesinde geçerli olması gerek yoksa 2-3 pattern'le de gitar klavyesini dolaşıyor gibi yapabiliyorsunuz ama şekiller hep aynı kalıyor. Basit kurallar ve basit parçalar içinde bir anlamda değişebilen yapboz gibi patternler...
Böyle bir şey ortaya çıktı. Kırmızı ile grupladığım (EFG-ABC) 1. pattern dersek yeşil ile olan (BC-EF) 2. pattern, geri kalan tüm aralıklar tam ses. Bu kadar basit aslında.
Yatayda ilerlerken kırmızıdan iki tam ses sonra yeşil, yeşilden iki tam ses sonra kırmızı, bu şekilde kendini tekrar ediyor.
Dikeyde inerken zaten malum oktav inişi bir tel atladıktan sonra oktavı, pattern'i de tekrar ediyor. Ters yöne gidiş için sonraki pattern'e tam sesle geçiyor. Örneğin E teli 7. perde B'den (yeşil pattern), D teli 5. perde G tam sesle geçiliyor. Kırmızı pattern'in sonuna geçiş gibi düşünebilirsiniz. Bu pattern'den B telindeki düzeltme yarım sese indirdiği için bir sonraki inişte B teli 0. perdeye yarım sesle geçiyor. Kullar için tek yarım ses geçişi B telindeki kayma yüzünden sadece son iki teldeki patternleri kapsıyor. 4 telli bas gitar için böyle bir şey yok mesela.
Dikeyde çıkarken yine oktav yönünde bildiğiniz aralıklarla oluyor, tersi yönünde inerken olduğu gibi B ve E telindeki pattern'lerden yarım sesle soraki pattern'e diğer tellerde de tam sesle diğer pattern'e geçiyorsunuz. Hep kırmızı ya da yeşil birbirini takip ediyor.
Yani eğer gözünüz kapalı şekilde kırmızı ve yeşillerin nerde olduğunu bilirseniz geri kalan tüm perdeler zaten tam ses aralıkla geçiyor, sadece B telindeki düzeltme ile iniş ve çıkışlarda bahsettiğim şekilde yarım ses oluyor. Kuralları sadece bu kadar. Bu arada nota isimlerini verdim ama nota'ların önemli olmadığı, kaydırdığınız zaman Kırmızı pattern'in A notasına denk gelen ilgili minör, C notasına denk gelenin majör olduğunu söylememe gerek yok.
Kurallar basit olunca ezberlemek gereken pek bir şey olmuyor. Aynı zamanda bu patternleri hali hazırda ezberlediğiniz patternlere monte ederek de kullanabiliyorsunuz. Yani hızlı çalımlar ve diğer teknikler için bu pattern aralıkları belki fazla gelebilir ya da tercihen alıştığınızı da kullanmak isteyebilirsiniz ama tüm klavyede dolaşırken kaybolmamak için benim bulabildiğim en basit yöntem bu.
Daha öncesinde çift tellerde 7 farklı pattern'i ezberleyip birbirleri ile birleştirerek kullanmaya çalışıyordum. 2 sene öncesi böyle bir çabaya giriştim ama pek ilerlemedi çünkü her farklı kombinasyon yine kas hafızasında farklı pattern olarak çalışıyor. Bunun için 7 farklı pattern üretiyorsunuz ve inip çıkarken hep bu yolları izliyorsunuz, o yüzden bir süre sonra tam istediğim gibi çalışmıyor.
Basite indirdiğim bu yöntemle belli bir kalıp ezberlemenize gerek yok, tam aralıklarla birlikte kırmızı ve yeşilleri istediğiniz gibi kullanıp geçiş yapabilirsiniz. Sadece çalarken nerde olduğunuzu kaybetmemeniz gerekiyor, en büyük olay bu eğer bunu başarırsanız tüm klavye önünüze rahatça açılmış oluyor. Yeşilde sadece C var ama A da oralarda bir yerde, tüm klavye için geçerli olduğu zaten zaten minör ya da majör tespit etmeniz yeterli.
Pattern konusu biraz nerden baktığınıza göre değişiyor, yani kişisel tarafı ya da algılayana göre kolay gelen tarafı olabilir, o yüzden belki daha kolay bir yöntem varsa diyerek de buraya yazmak istedim. Daha kolayı yoksa bu şekilde kolay bir yöntemi var diyerek de aktarmak istedim.
Ayrıca farklı bakış açıları ve diğer yaklaşımlar için şu kaynakları da inceleyebilirsiniz:
Yani baştan uyarayım, en son bulduğum fazlaca kişisel bir metot olabilir, tam olarak müzik teorisi sayılmaz ama teoriyi kullanabilmek için gereken alan için kolaylık sağlayabilir.
Gitarı ilk elime aldığım günden (24 sene öncesinden) beri ezberlediğim ve gözü kapalı şekilde çaldığım 2-3 pattern var. Bir süre sonra pattern'lerin belirleyici olması ve kas hafızasının melodileri belirlemesinin bir dert olduğunu fark ettim. Bunu aşabilmek için patternlerin olabilecek en basit şekli (elbette her zaman duyarak) ve en az kuralla çalışabilmesi gerektiğini düşündüm. Ve tabii ki tüm gitar klavyesinde geçerli olması gerek yoksa 2-3 pattern'le de gitar klavyesini dolaşıyor gibi yapabiliyorsunuz ama şekiller hep aynı kalıyor. Basit kurallar ve basit parçalar içinde bir anlamda değişebilen yapboz gibi patternler...
Böyle bir şey ortaya çıktı. Kırmızı ile grupladığım (EFG-ABC) 1. pattern dersek yeşil ile olan (BC-EF) 2. pattern, geri kalan tüm aralıklar tam ses. Bu kadar basit aslında.
Yatayda ilerlerken kırmızıdan iki tam ses sonra yeşil, yeşilden iki tam ses sonra kırmızı, bu şekilde kendini tekrar ediyor.
Dikeyde inerken zaten malum oktav inişi bir tel atladıktan sonra oktavı, pattern'i de tekrar ediyor. Ters yöne gidiş için sonraki pattern'e tam sesle geçiyor. Örneğin E teli 7. perde B'den (yeşil pattern), D teli 5. perde G tam sesle geçiliyor. Kırmızı pattern'in sonuna geçiş gibi düşünebilirsiniz. Bu pattern'den B telindeki düzeltme yarım sese indirdiği için bir sonraki inişte B teli 0. perdeye yarım sesle geçiyor. Kullar için tek yarım ses geçişi B telindeki kayma yüzünden sadece son iki teldeki patternleri kapsıyor. 4 telli bas gitar için böyle bir şey yok mesela.
Dikeyde çıkarken yine oktav yönünde bildiğiniz aralıklarla oluyor, tersi yönünde inerken olduğu gibi B ve E telindeki pattern'lerden yarım sesle soraki pattern'e diğer tellerde de tam sesle diğer pattern'e geçiyorsunuz. Hep kırmızı ya da yeşil birbirini takip ediyor.
Yani eğer gözünüz kapalı şekilde kırmızı ve yeşillerin nerde olduğunu bilirseniz geri kalan tüm perdeler zaten tam ses aralıkla geçiyor, sadece B telindeki düzeltme ile iniş ve çıkışlarda bahsettiğim şekilde yarım ses oluyor. Kuralları sadece bu kadar. Bu arada nota isimlerini verdim ama nota'ların önemli olmadığı, kaydırdığınız zaman Kırmızı pattern'in A notasına denk gelen ilgili minör, C notasına denk gelenin majör olduğunu söylememe gerek yok.
Kurallar basit olunca ezberlemek gereken pek bir şey olmuyor. Aynı zamanda bu patternleri hali hazırda ezberlediğiniz patternlere monte ederek de kullanabiliyorsunuz. Yani hızlı çalımlar ve diğer teknikler için bu pattern aralıkları belki fazla gelebilir ya da tercihen alıştığınızı da kullanmak isteyebilirsiniz ama tüm klavyede dolaşırken kaybolmamak için benim bulabildiğim en basit yöntem bu.
Daha öncesinde çift tellerde 7 farklı pattern'i ezberleyip birbirleri ile birleştirerek kullanmaya çalışıyordum. 2 sene öncesi böyle bir çabaya giriştim ama pek ilerlemedi çünkü her farklı kombinasyon yine kas hafızasında farklı pattern olarak çalışıyor. Bunun için 7 farklı pattern üretiyorsunuz ve inip çıkarken hep bu yolları izliyorsunuz, o yüzden bir süre sonra tam istediğim gibi çalışmıyor.
Basite indirdiğim bu yöntemle belli bir kalıp ezberlemenize gerek yok, tam aralıklarla birlikte kırmızı ve yeşilleri istediğiniz gibi kullanıp geçiş yapabilirsiniz. Sadece çalarken nerde olduğunuzu kaybetmemeniz gerekiyor, en büyük olay bu eğer bunu başarırsanız tüm klavye önünüze rahatça açılmış oluyor. Yeşilde sadece C var ama A da oralarda bir yerde, tüm klavye için geçerli olduğu zaten zaten minör ya da majör tespit etmeniz yeterli.
Pattern konusu biraz nerden baktığınıza göre değişiyor, yani kişisel tarafı ya da algılayana göre kolay gelen tarafı olabilir, o yüzden belki daha kolay bir yöntem varsa diyerek de buraya yazmak istedim. Daha kolayı yoksa bu şekilde kolay bir yöntemi var diyerek de aktarmak istedim.
Ayrıca farklı bakış açıları ve diğer yaklaşımlar için şu kaynakları da inceleyebilirsiniz:
Gitarda majör dizi kitabım - Ücretsiz paylaşım
Forum üyelerinin beta tester olarak katkıları ile şekilllendirmiş olduğum majör dizi kitabımı Türkçe olarak ekte paylaşıyorum. Eleştiri ve geri bildirimleri bir miktar yansıtmaya çalıştım; ancak elbette bunlar sınırlı oldu. Çünkü kafamdaki sistemi tümüyle değiştirmek veya herkesi memnun etmek...
turkrock.com