Opeth Ve Death Metal Üzerine Gamlar...

Merhaba sayın forum üyeleri ve üstadlar;
Daha önce dream theater için benzer başlığı açmıştım. Şimdi de Opeth'e merak sardım. Adamlar bir stil kullanıyorlar. Ama hani dinleyen o death ruhunu hissedebiliyor. İçimdekileri nasıl anlatacağım bilmiyorum fakat "harvest" adlı parçanın solosunda hissedilebiliyor. Soruya gelirsek bunu nasıl yapıyorlar? Hangi diziyi kullanıyorlar? Heir apperent adlı parçalarında ise farklı bir stil kullanılmış. Farklı bir death metal kalıbı. Uzun bir süredir müzikle uğraşıyorum fakat armoni konusunda eksiğim olabilir.( olabilir değil direk eksiğim var). Bu eksikleri zamanla kapatmaya çalışıyorum. Önceki yazımda söylemiştim. (niye bununla uğraşıyorsun diyorlar) . Ben böyle mutlu oluyorum. Öğrendikçe bünye daha fazlasını istiyor. .Kendimce mükemmeli yapmak için uğraşıyorum. Beni bilgilendirmeniz dileğiyle... saygılarımla...
 
Teori anlaminda cok eksigim bu konularda, ancak opeth'in cogu albumunde bir ana riff uzerinde yuruyus vardir. Genelde progressive ve atmospheric gruplarda gorulen bir sey. Album'un track2'da duyulan bir 5snlik kisim track5'te 12sn duyulabilir. Pink Floyd da bunu kullanmistir, Winter's Gate albumunde Insomnium da. Tam olarak terimi bilmiyorum ama tonal konsept gibi bir terim kullanmayi tercih ediyorum bu konuda. Hemen hemen album'un her yeri birbiri ile uyum icindedir. Bu da benim gibi album'u bastan sona dinlemeyi seven biri icin islak ruya gibidir.

Ancak ozellikle watershed cok sevdigim bir albumdur, ve gordugum kadariyla cok yogunlukta chromatic inisler cikislar, bunun yaninda oktav kullanimi var. Ama dedigim gibi yanlisim varsa beni duzeltin. gitarda caldigim seyin genelde ne oldugunu bilmiyorum terimsel acidan. vaktim olsa da ogrensem, universite'de artik.

Ama opeth cok karmasiktir bu konuda, onu da belirmek isterim. Daha dogrusu bana karisik geliyor 🙂

Edit: Demin biraz daha dinledim diminished var sanirsam solosunda[HEIR APPERENT], biraz da harmonic minor ama dedigim gibi cok derinlemesine anlayamiyorum hala ...
 
Son düzenleme:
Teori anlaminda cok eksigim bu konularda, ancak opeth'in cogu albumunde bir ana riff uzerinde yuruyus vardir. Genelde progressive ve atmospheric gruplarda gorulen bir sey. Album'un track2'da duyulan bir 5snlik kisim track5'te 12sn duyulabilir. Pink Floyd da bunu kullanmistir, Winter's Gate albumunde Insomnium da. Tam olarak terimi bilmiyorum ama tonal konsept gibi bir terim kullanmayi tercih ediyorum bu konuda. Hemen hemen album'un her yeri birbiri ile uyum icindedir. Bu da benim gibi album'u bastan sona dinlemeyi seven biri icin islak ruya gibidir.

Ancak ozellikle watershed cok sevdigim bir albumdur, ve gordugum kadariyla cok yogunlukta chromatic inisler cikislar, bunun yaninda oktav kullanimi var. Ama dedigim gibi yanlisim varsa beni duzeltin. gitarda caldigim seyin genelde ne oldugunu bilmiyorum terimsel acidan. vaktim olsa da ogrensem, universite'de artik.

Ama opeth cok karmasiktir bu konuda, onu da belirmek isterim. Daha dogrusu bana karisik geliyor 🙂

Edit: Demin biraz daha dinledim diminished var sanirsam solosunda[HEIR APPERENT], biraz da harmonic minor ama dedigim gibi cok derinlemesine anlayamiyorum hala ...

aslında merak ettiğim şu. Mesela e minör harmonik gidiyoruz. Sonra g phrgian gidebilir miyiz? adamlar diminished'e nasıl gidiyor? Bu geçişlerin bir kuralı var mı? Standart bildiğimiz öğretide e minor gidersen bunun dominantını çalıp g major e gidebilirsin veya istersen e minor içindeki akorları kullanırsın. Heir apperentte e hungarian scale kullanmış gibi gözüküyor.
E-Hungarian%20Gypsy.webp


Ama sadece bunu kullanmıyorlar. Adamlar çok güzel riff yazıyorlar ve death havayı çok güzel yaşatıyorlar. Bugün İzmir'de tam satanist ayini havası vardı. Hava kıpkırmızıydı. Black, death metal yapasım geldi. Bir progressive'çi olarak kendi progressive metal tarzımı yaratmak istiyorum. Öğrenmenin sınırı yok. Bu yüzden sorularım bitmiyor. İlgi beklediğimden az oldu. Yine de cevap ve ilgileriniz için teşekkür ederim.
 
Album'un track2'da duyulan bir 5snlik kisim track5'te 12sn duyulabilir.

Leitmotif olabilir, operada her karakter için ayrıdır mesela, pek içinde olmasam da progresif müzikte konsepte ait bir birleşen olabilir.
Tanım: "short, constantly recurring musical phrase" associated with a particular person, place, or idea. (wiki)

Şimdi de Opeth'e merak sardım. Adamlar bir stil kullanıyorlar. Ama hani dinleyen o death ruhunu hissedebiliyor. İçimdekileri nasıl anlatacağım bilmiyorum fakat "harvest" adlı parçanın solosunda hissedilebiliyor.

Opeth'i albüm olarak Watershed, Heritage veya parça bazında Mikael'in temiz sesini kullandığı parçalarda seviyorum. Melodik ve diminshed fakat ender de olsa atonal noktalar oluyor. Fakat seni alan götüren tube drive reverb ile bend'ler ve o kadar hızlı çalmamaları da olabilir, benim için müzikalite sadce armoni değil napabilirim 🙂
 
Merhaba sayın forum üyeleri ve üstadlar;
Daha önce dream theater için benzer başlığı açmıştım. Şimdi de Opeth'e merak sardım. Adamlar bir stil kullanıyorlar. Ama hani dinleyen o death ruhunu hissedebiliyor. İçimdekileri nasıl anlatacağım bilmiyorum fakat "harvest" adlı parçanın solosunda hissedilebiliyor. Soruya gelirsek bunu nasıl yapıyorlar? Hangi diziyi kullanıyorlar? Heir apperent adlı parçalarında ise farklı bir stil kullanılmış. Farklı bir death metal kalıbı. Uzun bir süredir müzikle uğraşıyorum fakat armoni konusunda eksiğim olabilir.( olabilir değil direk eksiğim var). Bu eksikleri zamanla kapatmaya çalışıyorum. Önceki yazımda söylemiştim. (niye bununla uğraşıyorsun diyorlar) . Ben böyle mutlu oluyorum. Öğrendikçe bünye daha fazlasını istiyor. .Kendimce mükemmeli yapmak için uğraşıyorum. Beni bilgilendirmeniz dileğiyle... saygılarımla...

Ben sizin DT başlığınıza kapsamlı yanıt vermiştim. Bu nedenle size şunu sorma hakkım var sanırım. O DT başlığına yazdıklarımdan ne öğrendiniz ? Orada anlattıklarımı anlayacak duruma geldiniz mi ?
Not: "Mükemmeli yapmak" foruma başlık açmakla olmuyor. Önce siz kendinizi geliştirin, tıkandığınız yerlerde soru sorarsınız. Ama sizi forum başlığın cevaplanamayacak ve çok fazla eksiğiniz olduğunu belli eden şeyler soruyorsunuz. Başlangıç düzeyindeki eksiklerinizi gidermek zorundasınız. Ama siz yine "armut piş ağzıma düş" modundasınız. Opeth gibi büyük gruplar bu kafada olsaydı hiç bir şey beceremezdi.
 
Ben sizin DT başlığınıza kapsamlı yanıt vermiştim. Bu nedenle size şunu sorma hakkım var sanırım. O DT başlığına yazdıklarımdan ne öğrendiniz ? Orada anlattıklarımı anlayacak duruma geldiniz mi ?
Not: "Mükemmeli yapmak" foruma başlık açmakla olmuyor. Önce siz kendinizi geliştirin, tıkandığınız yerlerde soru sorarsınız. Ama sizi forum başlığın cevaplanamayacak ve çok fazla eksiğiniz olduğunu belli eden şeyler soruyorsunuz. Başlangıç düzeyindeki eksiklerinizi gidermek zorundasınız. Ama siz yine "armut piş ağzıma düş" modundasınız. Opeth gibi büyük gruplar bu kafada olsaydı hiç bir şey beceremezdi.
We all wanna stay in wonderland



but in reality, ignorance is bliss...

 
Leitmotif olabilir, operada her karakter için ayrıdır mesela, pek içinde olmasam da progresif müzikte konsepte ait bir birleşen olabilir.
Tanım: "short, constantly recurring musical phrase" associated with a particular person, place, or idea. (wiki)



Opeth'i albüm olarak Watershed, Heritage veya parça bazında Mikael'in temiz sesini kullandığı parçalarda seviyorum. Melodik ve diminshed fakat ender de olsa atonal noktalar oluyor. Fakat seni alan götüren tube drive reverb ile bend'ler ve o kadar hızlı çalmamaları da olabilir, benim için müzikalite sadce armoni değil napabilirim 🙂

Sadece bir gitar ve hayal gücü kafamda mesa boogie'yi canlandırmaya yeterli. Belki de dediğin gibi leitmotiftir.
 
Ben sizin DT başlığınıza kapsamlı yanıt vermiştim. Bu nedenle size şunu sorma hakkım var sanırım. O DT başlığına yazdıklarımdan ne öğrendiniz ? Orada anlattıklarımı anlayacak duruma geldiniz mi ?
Not: "Mükemmeli yapmak" foruma başlık açmakla olmuyor. Önce siz kendinizi geliştirin, tıkandığınız yerlerde soru sorarsınız. Ama sizi forum başlığın cevaplanamayacak ve çok fazla eksiğiniz olduğunu belli eden şeyler soruyorsunuz. Başlangıç düzeyindeki eksiklerinizi gidermek zorundasınız. Ama siz yine "armut piş ağzıma düş" modundasınız. Opeth gibi büyük gruplar bu kafada olsaydı hiç bir şey beceremezdi.

Eksiklerimi söyleyin. Çalışıp geliyim 🙂 . Diminished'e biraz göz gezdirdim. Fakat oradaki temel noktayı anlayamadım. Diminished anladığıma göre ne minor ne major olan, 3 sese eşit aralıklarda bulunan bir dizi. Major sesin 7. derecesi locrian veya diminished scale olarak biliniyor. 7. sesin eklenmesiyle dim7 oluyor falan. Dream Theater'ı anladım gibi. Octavarium u mesela farklı bir şekilde formulize ettim. Onu da soracaktım gerçi. Hevesim kaçtı 🙁
 
Eksiklerimi söyleyin. Çalışıp geliyim 🙂 . Diminished'e biraz göz gezdirdim. Fakat oradaki temel noktayı anlayamadım. Diminished anladığıma göre ne minor ne major olan, 3 sese eşit aralıklarda bulunan bir dizi. Major sesin 7. derecesi locrian veya diminished scale olarak biliniyor. 7. sesin eklenmesiyle dim7 oluyor falan. Dream Theater'ı anladım gibi. Octavarium u mesela farklı bir şekilde formulize ettim. Onu da soracaktım gerçi. Hevesim kaçtı 🙁

Sevgili Çağlayan Yıldız'ın internet sitesinden (Caglayan Yıldız | Web Site – Çağlayan Yıldız Kişisel Web Sitesi) alıntılıyorum...

CSE (Caz Standartları Enstitüsü)’nün yayınladığı bildiriye göre, kuru kuruya teori bilmek, teoriyi enstrümanında uygulamamak, ve en önemlisi DUYMAMAK; çalışta ve yazışta kuruluğa, gereksiz entellektüel tınlamaya ve kafa karışıklığına neden olabilmektedir. Bu yan etkilerin önlenebilmesi için, teoride öğrenilen herşeyin mutlaka çalınması, -sesiniz çok kötü olsa bile- söylenmesi ve ne yapılıp edilip DUYULMASI gerekmektedir. Ya da bu teori meselesi temelli pas geçilerek, caz tarihinin her döneminde mümkün olduğu üzere, müzik sadece kayıtlardan dinlenerek/ çalınarak/ (çevrede varsa eğer) ustalardan doğrudan öğrenerek halledilmelidir. Aksi takdirde ileri dönemde ortaya çıkabilecek komplikasyonlardan kurumumuz sorumlu değildir.
 
Sevgili Çağlayan Yıldız'ın internet sitesinden (Caglayan Yıldız | Web Site – Çağlayan Yıldız Kişisel Web Sitesi) alıntılıyorum...

CSE (Caz Standartları Enstitüsü)’nün yayınladığı bildiriye göre, kuru kuruya teori bilmek, teoriyi enstrümanında uygulamamak, ve en önemlisi DUYMAMAK; çalışta ve yazışta kuruluğa, gereksiz entellektüel tınlamaya ve kafa karışıklığına neden olabilmektedir. Bu yan etkilerin önlenebilmesi için, teoride öğrenilen herşeyin mutlaka çalınması, -sesiniz çok kötü olsa bile- söylenmesi ve ne yapılıp edilip DUYULMASI gerekmektedir. Ya da bu teori meselesi temelli pas geçilerek, caz tarihinin her döneminde mümkün olduğu üzere, müzik sadece kayıtlardan dinlenerek/ çalınarak/ (çevrede varsa eğer) ustalardan doğrudan öğrenerek halledilmelidir. Aksi takdirde ileri dönemde ortaya çıkabilecek komplikasyonlardan kurumumuz sorumlu değildir.

Günde 2 saat civarı çalışıyorum. Bunun en az 1.5 saati akor çalıp üzerine farklı varyasyonlarda dizileri,modları çalmak ile geçiyor. Şu konuda tembel olduğum doğru."armut piş ağzıma düş.". 😀
 
Çaldığı şeyleri duyabilen iki riffi ardı ardına koyabilen insanın sorabileceği sorular değil bunlar. Madem o kadar çalışıyorsun çaldığın şeyleri duyamıyormusun ? Hoşuna giden partisyonları birleştirip şarkı yap ???? Akıl mantık almıyor yazdıklarını kim öyle şarkı yazıyor yahu ya şimdi bir diminished 5. notadan şarkı yapayım diye neyin kafası bu ?
 
Çaldığı şeyleri duyabilen iki riffi ardı ardına koyabilen insanın sorabileceği sorular değil bunlar. Madem o kadar çalışıyorsun çaldığın şeyleri duyamıyormusun ? Hoşuna giden partisyonları birleştirip şarkı yap ???? Akıl mantık almıyor yazdıklarını kim öyle şarkı yazıyor yahu ya şimdi bir diminished 5. notadan şarkı yapayım diye neyin kafası bu ?

🙁 Ben kendimi anlatamıyorum. Yahu gitar iki riffi yan yana koymak değil ki! Gidipte duyduğu metallica riffini kendi şarkısında kullanmak yerine kendi riffini yazıp beğenilme kafasındayım. 3 akor atıp üzerine basit bir solo(hatta hiç basit olmayan bir solo) yazsam dahi bir parça çıkar ortaya. Ben zor olanı seçtim. Beğenilmemeyi(ki büyük ihtimal) göze alarak bir octavarium( hiç başaramayacağım gibi gözüküyor. 😀) yapmayı seçtim. bahsettiğin şekilde bir kafada değilim. Bu şekilde anlaşılmak ve bu kadar basit düzeydeymiş gibi gözükmek üzdü doğrusu. Ben e minor pentatonik üzerinden Kirk olmaya çalışmıyorum. John Petrucci gibi düşündükçe kafayı sıyırtan riffleri modülasyonlar kurmak istiyorum.
Not :Yazdığınız bir progressive'çiye hakaret resmen!
 
Leitmotif olabilir, operada her karakter için ayrıdır mesela, pek içinde olmasam da progresif müzikte konsepte ait bir birleşen olabilir.
Tanım: "short, constantly recurring musical phrase" associated with a particular person, place, or idea. (wiki)



Opeth'i albüm olarak Watershed, Heritage veya parça bazında Mikael'in temiz sesini kullandığı parçalarda seviyorum. Melodik ve diminshed fakat ender de olsa atonal noktalar oluyor. Fakat seni alan götüren tube drive reverb ile bend'ler ve o kadar hızlı çalmamaları da olabilir, benim için müzikalite sadce armoni değil napabilirim 🙂

hocam dedigim seyin en aklima gelen ornegi, insomnium "winter's gate" albumu. Pt1 2:20 ve pt7 baslangici modunda ayni riff, bu albumun cesitli yerlerinde 5sn 10 sn 2 sn duyuluyor.
 
Ben sizin DT başlığınıza kapsamlı yanıt vermiştim. Bu nedenle size şunu sorma hakkım var sanırım. O DT başlığına yazdıklarımdan ne öğrendiniz ? Orada anlattıklarımı anlayacak duruma geldiniz mi ?
Not: "Mükemmeli yapmak" foruma başlık açmakla olmuyor. Önce siz kendinizi geliştirin, tıkandığınız yerlerde soru sorarsınız. Ama sizi forum başlığın cevaplanamayacak ve çok fazla eksiğiniz olduğunu belli eden şeyler soruyorsunuz. Başlangıç düzeyindeki eksiklerinizi gidermek zorundasınız. Ama siz yine "armut piş ağzıma düş" modundasınız. Opeth gibi büyük gruplar bu kafada olsaydı hiç bir şey beceremezdi.

Kayıt.m4a
Kayıt (5).m4a
Kayıt (2).m4a

bunlar hangi diziye girer? kulağıma güzel geldiği için çaldım. Ufak alıntılar içerir. Ha bir de direk pc ye girdim. Kayıt berbat.
 
🙁 Ben kendimi anlatamıyorum. Yahu gitar iki riffi yan yana koymak değil ki! Gidipte duyduğu metallica riffini kendi şarkısında kullanmak yerine kendi riffini yazıp beğenilme kafasındayım. 3 akor atıp üzerine basit bir solo(hatta hiç basit olmayan bir solo) yazsam dahi bir parça çıkar ortaya. Ben zor olanı seçtim. Beğenilmemeyi(ki büyük ihtimal) göze alarak bir octavarium( hiç başaramayacağım gibi gözüküyor. 😀) yapmayı seçtim. bahsettiğin şekilde bir kafada değilim. Bu şekilde anlaşılmak ve bu kadar basit düzeydeymiş gibi gözükmek üzdü doğrusu. Ben e minor pentatonik üzerinden Kirk olmaya çalışmıyorum. John Petrucci gibi düşündükçe kafayı sıyırtan riffleri modülasyonlar kurmak istiyorum.
Not :Yazdığınız bir progressive'çiye hakaret resmen!
Yavaş olun. Kendinizi bu kadar ciddiye almayın. Hiçbirimiz sadece dinlediğimiz müzikten ibaret değiliz. Hakaret filan yok ortada.
Kirk gibi çalmadan Petrucci gibi hiç çalamazsınız. Petrucci'nin Kirk'e böyle laflar edeceğini aklınız kesiyor mu ?
Şüphelendiğim üzere, meseleye bakış açınız gerçekçi değil.
Size son bir kaç tavsiye verecek ve başka yanıt da vermeyeceğim:
Şarkı yazmak için akorlar üzerine dizi düşünmeyi bırakın. O işin emprovize-solo tarafı.
Şarkı veya riff yazmak için akor kuruluşlarını, kuvvetli ve zayıf akor yürüyüşlerini ve temel akor fonksiyonlarını öğrenmeniz gerekiyor. Bunları da tek tek gitarda çalıp önce kulağınızı eğitmeniz lazım.
Ama bir taraftan da iç sesinizi dinleyip basit de olsa riffler-melodiler yazmaya devam etmeniz gerekiyor. Aksi takdirde yaratıcılığınızı kullanmayı öğrenemez, fazla mekanik ve ruhsuz şeyler üretirsiniz.
 
Dostum ben sana çalışacaklarını söyleyeyim; sen bunları tam anlamıyla çözene kadar en iyi ihtimalle 3 (yazıyla üç) sene geçer, sen de bu üç senelik süreçte bazı şeyleri kendi kendine çözer ve böyle enteresan başlıklar açmayı bırakırsın.

Öncelikle belirtmeliyim ki; hiç bir grup veya bireysel sanatçı tek bir scale üzerinden tüm şarkılarını yapmaz. Bilinen evrende mevcut olan ne kadar scale varsa kullanma potansiyeline sahiptirler ve çoğunu kullanırlar. (Vokal yapacak kişinin ses aralığı ve rahat okuyabildiği karar notası bu önermeden ayrı bir konudur ve isimleri değişse dahi parmak pozisyonları birbirini tutacağı için önermeyi yanlış hale getirmez.) O yüzden eğer yanlış anlamadıysam bana sahip olduğunuzu düşündüren "şu scale'e kasayım sonra bütün xxxxx şarkılarını zorlanmadan çalarım" fikri baştan ayağa yanlış.

Çalışacağınız Scale'ler
C Major
C Harmonic Minor
E Pentatonic Blues
E Whole Tone

Tüm klavye üzerindeki pozisyonlarını, kendi içinde ve birbirleri arasındaki geçişleri (ki bir çoğunu "aaa... böylemiymiş? o zaman bu da böyle olur. aynen; oluyormuş" şeklinde kendin farkedeceksin.) nerede, ne zaman ve nasıl kullanılacaklarını öğren; zaten epey yol almış olacaksın.

Hadi sana kolay gelsin...
 
@geniusxburhan dostum ufaktan sorunu anladım galiba, aklına gelen bir melodi varsa bir yere not alman, küçük küçük phrase ler yaratman çok önemli. ben de opeth çok severim; mikael'in de müzikalitesine hastayımdır. gamlardan parça yapılmaz ama yani bi altered scale alayım parça yapayım diyemezsin. ilk önce bir melodiyi oturtacağın bir chord progression yaratırsın, sonra üzerine çalışmaya başlarsın. bilmem anlatabildim mi? ayrıca bana ulaş bir şekilde bu mesajı görürsen; müzik kafan benimkine benziyor aynı yollardan ben de geçtim güzel etkileşimler yaşanabilir 😉
 

Geri
Üst