Sweep Picking Vuruș Yönü

Cok onemli bir aydinlanma yasadiktan sonra benim gibi yanlis yapanlar olmasin diye konu acmak istedim. Sweep picking biliyorsunuz supurme hareketi. Telleri yukaridan asagiya asagidan yukariya supuruyoruz. Kendi kendime calisma yaparken yahu ayni bpm'de caliyorum, notalari dogru basiyorum, gitari susturuyorum ama bir seyi yanlis yapiyorum derken. Tek tek videolari yavaslatip izledigimde ve vurus yonlerini inceledigimde hatami buldum.


e-12-9---------9----12-9---------9--------
B------10---10-----------10---10----------
G----------9----------------------9--------------
D--------------------------------------------------
A--------------------------------------------------
E--------------------------------------------------

Simdi ben normalde alttaki mi telinde 12. perdeyi yukari yonde vurduktan sonra pull-of ile 9. perdeyi caliyoruz. Daha sonra si telinde 10'u yukari, sol telinde 9'u yukari yaptiktan sonra tekrar si telinde 10'u ve 9'u asagi yonde supurup bitiriyordum. Ama duydugum gibi bir ses alamiyordum. Boguk gibi geliyordu. Gitarda mi sorun var prosesorde mi sorun var dur eq ayarliyayim diye gezeriyordum. Megersem yanlis caliyormusum kimse bana soylemedi 🙂

e-12(U)-9-----------------9(D)----12-9---------9--------
B-----------10(U)---10(D)---------------10---10----------
G----------------9(D)-----------------------------9--------------
D-------------------------------------------------------------------
A-------------------------------------------------------------------
E-------------------------------------------------------------------


12'de yukari(up) yaptiktan sonra si telinde 10'u yukari yapip sol telindeki 9'dan sonda asagiya full down ile iniyoruz. Ve mis gibi duyuluyor. Yemin ederim ekipman almis gibi sevindim. Tabi yillarca yanlis calmanin da uzuntusunu yasadim. Umarim yeni baslayanlara da yardimci olur. Bu tarz ogretici basliklar da cogalir.
 
2015-06-26-Economy-Picking-Examples.webp
Metronomsuz ve dikkatsiz çalışıldığında economy picking olmaya doğru kayabiliyor.İlk penalamayı öğrendiğim dönemlerde aradaki farkı da merak ediyordum.Sweep'in temiz sesinin economy picking'e göre en büyük farkı sanırsam tek yönlü çalarken daha düzgün bir tuşeyle penayı vuruyoruz.Faydalı olması açısında üstteki partisyonu attım.İki türlü de denendiğinde epey farklı duyumlar alınabileceği kanaatindeyim.
 
167957 eklentisini görüntüleMetronomsuz ve dikkatsiz çalışıldığında economy picking olmaya doğru kayabiliyor.İlk penalamayı öğrendiğim dönemlerde aradaki farkı da merak ediyordum.Sweep'in temiz sesinin economy picking'e göre en büyük farkı sanırsam tek yönlü çalarken daha düzgün bir tuşeyle penayı vuruyoruz.Faydalı olması açısında üstteki partisyonu attım.İki türlü de denendiğinde epey farklı duyumlar alınabileceği kanaatindeyim.
Bu sayfa nereden alıntı acaba? Bu bir kitap veya ders ise buna erişmek isterim. Özellikle bu tip bir şeyde bebop dominant dizisini göstermesi ilgimi çekti, bu sıradan bir shred kaynağı değil muhtemelen.
Bir de, bu konularda esnek olmak gerekiyor. Bu örnekteki ilk arpejde ilk iki nota alterne vuruş ile çalındığında, 5 telde sweep imkanı doğuyor. Bu bence çok daha pratik. İkinci nota upstroke yerine hybrid ile (sağ elin orta parmağı ile) çalınırsa pena neredeyse hiç kımıldamıyor ve klavye boyunca aşağı yönde sweep gerçekleşiyor. Ben ilk telde alterne vuruşu da dairesel vuruş (circular picking) ile yaptığımda pena çok daha kolay kontrol ediliyor gibi geliyor.
Aynı şekilde, @mastermiagi 'nin verdiği örnekte de 3 teli dairesel hareketli sweep ile geçersem (hangi yöne gittiğinize bağlı olarak pena ile sağa veya sola doğru yarım daire çizdiğinizi düşünün) çok rahat ediyorum; aşağı yönde pick slanting de upstroke için yardımcı oluyor. O lickteki ilk pull off yerine her notayı vurduğum zaman da, sol telindeki notayı upstroke ile de vurabiliyorum. Tuşe farkı var evet, ama son derece akıcı oluyor (downstroke her zaman daha fazla tuşe ve vurgu üretir).
Dolayısıyla, bu işe sadece pena yönü olarak bakmamak lazım. Hatta sol elde parmaklama da çok fark ediyor. Bu örnekteki ilk majör triad arpejinde mesela, sol elde sadece 3 parmak kullanınca çok daha rahat ediyorum ben.

Son olarak da şunu söylemek istiyorum: Tel geçme egzersizleri için alterne vuruş tekniği çalışıldığında, bunun herşeye faydası oluyor. Ben alterne vuruş ile çalmıyorum mesela dizileri, büyük ölçüde economy çalıyorum. Ama alterne vuruş ile özellikle her telde tek nota içeren paternler ile tel geçme egzersizi yapıyorum. Bunun inanılmaz katkısı oldu benim çalışıma. Ritmik olarak kontrolü çok arttırdı. Sweep-economy vs bile çalıyor olsanız, tel geçme egzersizi yaparken mutlaka alterne vuruş çalışmak lazım.
 
Bu sayfa nereden alıntı acaba?

Resmin alt tarafında çok küçük harflerle www.JazzGuitarLessons.com yazıyor. 😀

Aslında hem ekonomi hem de sweep aynı mantığın eseri ve ikisi de belli ön planlamalar gerektiriyor (nereden gireceğiz, nereden çıkacağız vs). Frank Gambale bu işin en iyi kaynaklarından biri ama adam ergenliğe 55 yaşından girdiği için çoğu insan gözardı ediyor kendisini.

Tel geçişlerindeyse ben alternate'i büyük ölçüde bırakıp directional'a geçtim aslında ki bu da zaten Tom Hess denen bozuk saatin doğru gösterdiği nadir şeylerden biridir bence. Süpürme hareketi zorunluluğu olmadığından yukarıda bahsettiğim ön planlamalar bu mantıkta ortadan kalkıyor ve izlenen tek mantık tiz tellere geçerken down, pes tellere geçerken de up vurmak haline evriliyor. Tavizsiz alternate geçişleri bence hâlâ geçerli bir yaklaşım, sizin de söylediğiniz gibi ritmik kontrole güzel katkıları var ama ben aynı kontrolü 1-2 yılın ardından directional'da da yakaladım ve bunun bana yeni bir "vites" kazandırdığını söyleyebilirim.
 
Son düzenleme:
Bu sayfa nereden alıntı acaba? Bu bir kitap veya ders ise buna erişmek isterim. Özellikle bu tip bir şeyde bebop dominant dizisini göstermesi ilgimi çekti, bu sıradan bir shred kaynağı değil muhtemelen.
Bir de, bu konularda esnek olmak gerekiyor. Bu örnekteki ilk arpejde ilk iki nota alterne vuruş ile çalındığında, 5 telde sweep imkanı doğuyor. Bu bence çok daha pratik. İkinci nota upstroke yerine hybrid ile (sağ elin orta parmağı ile) çalınırsa pena neredeyse hiç kımıldamıyor ve klavye boyunca aşağı yönde sweep gerçekleşiyor. Ben ilk telde alterne vuruşu da dairesel vuruş (circular picking) ile yaptığımda pena çok daha kolay kontrol ediliyor gibi geliyor.
Aynı şekilde, @mastermiagi 'nin verdiği örnekte de 3 teli dairesel hareketli sweep ile geçersem (hangi yöne gittiğinize bağlı olarak pena ile sağa veya sola doğru yarım daire çizdiğinizi düşünün) çok rahat ediyorum; aşağı yönde pick slanting de upstroke için yardımcı oluyor. O lickteki ilk pull off yerine her notayı vurduğum zaman da, sol telindeki notayı upstroke ile de vurabiliyorum. Tuşe farkı var evet, ama son derece akıcı oluyor (downstroke her zaman daha fazla tuşe ve vurgu üretir).
Dolayısıyla, bu işe sadece pena yönü olarak bakmamak lazım. Hatta sol elde parmaklama da çok fark ediyor. Bu örnekteki ilk majör triad arpejinde mesela, sol elde sadece 3 parmak kullanınca çok daha rahat ediyorum ben.

Son olarak da şunu söylemek istiyorum: Tel geçme egzersizleri için alterne vuruş tekniği çalışıldığında, bunun herşeye faydası oluyor. Ben alterne vuruş ile çalmıyorum mesela dizileri, büyük ölçüde economy çalıyorum. Ama alterne vuruş ile özellikle her telde tek nota içeren paternler ile tel geçme egzersizi yapıyorum. Bunun inanılmaz katkısı oldu benim çalışıma. Ritmik olarak kontrolü çok arttırdı. Sweep-economy vs bile çalıyor olsanız, tel geçme egzersizi yaparken mutlaka alterne vuruş çalışmak lazım.
Jazz Guitar Lessons - Online, Private and Skype Lessons adlı siteden alıntıladım.Ben biraz kendi yaşadığım sorunu belirtmek için paylaştım.Uzun süre alternate çalarken belli bir çalışma süresinden sonra farkında olmadan economy çalmaya kaydığımı görüyordum.Bunu da genelde hep metronomsuz,dikkatsiz alıştırmalarımda yapıyordum.Bilincine vararak değerlendirdirirsem muhtemelen metronomdan şaşmamak için bileğim yorulduğumda bu şekilde dengeliyordum.Çalarken çok farkında olmasam da alternate tel geçişlerine göre ciddi tuşe farkı oluşabiliyor.Yine de tuşeden bağımsız,ergonomimize uyan,alıştığımız penalama ne olursa olsun geçişlerde dediğiniz gibi alternate çalışmak tekniği daha rafine bir hale getiriyor.
 
Resmin alt tarafında çok küçük harflerle www.JazzGuitarLessons.com yazıyor. 😀

Aslında hem ekonomi hem de sweep aynı mantığın eseri ve ikisi de belli ön planlamalar gerektiriyor (nereden gireceğiz, nereden çıkacağız vs). Frank Gambale bu işin en iyi kaynaklarından biri ama adam ergenliğe 55 yaşından girdiği için çoğu insan gözardı ediyor kendisini.

Tel geçişlerindeyse ben alternate'i büyük ölçüde bırakıp directional'a geçtim aslında ki bu da zaten Tom Hess denen bozuk saatin doğru gösterdiği nadir şeylerden biridir bence. Süpürme hareketi zorunluluğu olmadığından yukarıda bahsettiğim ön planlamalar bu mantıkta ortadan kalkıyor ve izlenen tek mantık tiz tellere geçerken down, pes tellere geçerken de up vurmak haline evriliyor. Tavizsiz alternate geçişleri bence hâlâ geçerli bir yaklaşım, sizin de söylediğiniz gibi ritmik kontrole güzel katkıları var ama ben aynı kontrolü 1-2 yılın ardından directional'da da yakaladım ve bunun bana yeni bir "vites" kazandırdığını söyleyebilirim.
Teşekkürler. Orayı biliyorum sanırım ama çok takılmamışım.
Sanırım benim çaldığım da directional oluyor ama, ben bu isimlendirmeleri çok fonksiyonel bulmuyorum. Daha doğrusu, pick slanting ve her telde tek notalı egzersizler bende ciddi etki yapınca işin o kısmına kafa yormayı bıraktım. Hybrid ile birlikte opsiyonlar iyice arttı zaten.
Gambale derslerini yeniledi malum, ama yeni derslerin fiyatları yüksek. Merak etmiyor değilim zaman zaman, ama o planlama işi beni bozuyor.
Not: Hess gerçekten de tam bir tüccar. Felaket işini biliyor adam🙂
 
Jazz Guitar Lessons - Online, Private and Skype Lessons adlı siteden alıntıladım.Ben biraz kendi yaşadığım sorunu belirtmek için paylaştım.Uzun süre alternate çalarken belli bir çalışma süresinden sonra farkında olmadan economy çalmaya kaydığımı görüyordum.Bunu da genelde hep metronomsuz,dikkatsiz alıştırmalarımda yapıyordum.Bilincine vararak değerlendirdirirsem muhtemelen metronomdan şaşmamak için bileğim yorulduğumda bu şekilde dengeliyordum.Çalarken çok farkında olmasam da alternate tel geçişlerine göre ciddi tuşe farkı oluşabiliyor.Yine de tuşeden bağımsız,ergonomimize uyan,alıştığımız penalama ne olursa olsun geçişlerde dediğiniz gibi alternate çalışmak tekniği daha rafine bir hale getiriyor.
Bu arada, iki siteyi karıştırdığımı fark ettim.
Bu site, rahmetli caz gitaristi Rick Stone'un sayfası (dersi satın aldığım sırada hayatta idi sanırım). Buradan bebop dominant üzerine bir ders almıştım; hayatımdaki en çığır açıcı derslerden biri oldu diyebilirim.
 
Resmin alt tarafında çok küçük harflerle www.JazzGuitarLessons.com yazıyor. 😀

Aslında hem ekonomi hem de sweep aynı mantığın eseri ve ikisi de belli ön planlamalar gerektiriyor (nereden gireceğiz, nereden çıkacağız vs). Frank Gambale bu işin en iyi kaynaklarından biri ama adam ergenliğe 55 yaşından girdiği için çoğu insan gözardı ediyor kendisini.

Tel geçişlerindeyse ben alternate'i büyük ölçüde bırakıp directional'a geçtim aslında ki bu da zaten Tom Hess denen bozuk saatin doğru gösterdiği nadir şeylerden biridir bence. Süpürme hareketi zorunluluğu olmadığından yukarıda bahsettiğim ön planlamalar bu mantıkta ortadan kalkıyor ve izlenen tek mantık tiz tellere geçerken down, pes tellere geçerken de up vurmak haline evriliyor. Tavizsiz alternate geçişleri bence hâlâ geçerli bir yaklaşım, sizin de söylediğiniz gibi ritmik kontrole güzel katkıları var ama ben aynı kontrolü 1-2 yılın ardından directional'da da yakaladım ve bunun bana yeni bir "vites" kazandırdığını söyleyebilirim.
Peki directional picking ile economy picking arasindaki fark nedir?
 
Peki directional picking ile economy picking arasindaki fark nedir?
Ben de üzerine çok düşünmemiştim.
Bence bunlar çok net ayrımlar değil, ancak directional picking aslında mümkün olduğunda economy kullandırıyor. Olmuyorsa alterne vuruş ile de geçilebilir.
Çok güzel bir tanım buldum:
Directional picking says to use economy picking if possible, and if not, chose inside picking (i.e. always switch to a higher string with a downstroke and to a lower string with an upstroke - regardless of what the last stroke on the previous string was).

Buna göre, directional picking önceden planlama gerektirmiyor, tel geçerken de "tize doğru aşağı vuruşu, pese giderken ise yukarı vuruşu öncele" diyor. Gerçekten de ben böyle tel geçiyorum çoğu zaman. Tize giderken upstroke bana yapay geliyor (çok fazla efor..). Pese giderken de downstroke mantıklı.


Bazıları bu yaptığıma "iki yönlü economy" de diyor galiba? Malmsteen mesela tek yöne (tize) giderken economy ile çalıyor, ama pese giderken alterne de yapabiliyor sanırım...
Pese doğru her iki şekilde de tel geçiyorum, ama tize doğru giderken tizdeki tele alttan vurmak gerçekten çok gereksiz geliyor bana. Yine de onu da çalışıyorum. Fakat dairesel vuruşu gerçekten ritmik kontrolü çok arttırıyor burada. Aksi takdirde sağ el resmen "koşabiliyor", sweep, economy vs adına ne dersek diyelim, bence en zor şey bu kontrolü sağlamak. Sağ eli yer çekimine bırakığın zaman akıp gidiyor çünkü.
 
Peki directional picking ile economy picking arasindaki fark nedir?

Economy'de tel geçişleri sweep'tir (economy of motion) ve partisyona upstroke'la mı yoksa downstroke'la mı gireceğinizi önceden belirlemenizi, kendinize bir yol haritası çizmenizi gerektirir.

Directional'da böyle bir şart aranmaz, yaptığınız tek şey bir sonraki tele o tel ne taraftaysa ona göre vurmaktır (ince tele geçerken downstroke, kalın tele geçerken upstroke).

Bu terimleri standardize eden bir merci yok aslında ama öz has economy'den bahsediyorsak Gambale tipi düşünmek gerek. Directional o değil.

Tom Hess paylaşmamak için yancısını paylaşıyorum:

 
O kadar sol ele odakli olmusum ki penalamamin problem oldugu yuksek bpmli sarkilarda ve calidigimla dinledigimin icime sinmemesiyle anladim. Baya baya yanlis caliyormusum aslinda. Simdi duzeltmeye calisiyorum elim kolum agridi 😀 Hepinize cidden tesekkur ediyorum.

Sweep pickinte de bir sonraki tel asagi yonde ise asagi dogru basliyoruz yukari yonde ise yukari dogru basliyoruz sanirim genel olarak.
 
O kadar sol ele odakli olmusum ki penalamamin problem oldugu yuksek bpmli sarkilarda ve calidigimla dinledigimin icime sinmemesiyle anladim. Baya baya yanlis caliyormusum aslinda. Simdi duzeltmeye calisiyorum elim kolum agridi 😀 Hepinize cidden tesekkur ediyorum.

Sweep pickinte de bir sonraki tel asagi yonde ise asagi dogru basliyoruz yukari yonde ise yukari dogru basliyoruz sanirim genel olarak.
Hocam buna benzer çalışma pdf veya tab paylaşırsanız çok sevinirim.
 
Aşağıdaki videoda 5000 dolarlık gitardan 10000 dolarlık ses sisteminden daha değerli bilgiler var.

Son ırmak kuruduğunda, son ağaç yok olduğunda, son balık tutulduğunda, beyaz adam tonun tuşeden geldiğini anlayacak.

 
Aşağıdaki videoda 5000 dolarlık gitardan 10000 dolarlık ses sisteminden daha değerli bilgiler var.

Son ırmak kuruduğunda, son ağaç yok olduğunda, son balık tutulduğunda, beyaz adam tonun tuşeden geldiğini anlayacak.


Bu kadar temiz sweep yapabilmesinin nedenlerinden biri, sağ el baş parmağının peste kalan tellere sürekli temas ederek tıkaması. Penayı tutuşu ve tekniğin geri kalanı da bence buna göre evrilmiş.
Penayı tutan başparmağını tellerden bir karış uzağa koyan arkadaşlara duyurulur🙂
 
Ben son iki haftada inanılmaz aydınlanma yaşadım. Hızlı çalım teknikleri için alternative picking, economy picking, sweep picking, hybrit picking vs. her biri için gitar çalmanın %90'ı pickingmiş. Sol el tamamen hamal görünmeye başladı gözüme. Yıllarca pickingi tele vurma olarak gördük. Alakası yok. Pickslanting nedir bunu neden kimse öğretmedi abi. 😀 Cidden pickslanting öğrendikten sonra, pena vuruş yönlerini oturttuktan sonra, son iki haftada geliştiğimi hissediyorum ilk defa. Çalımım acayip temizlendi ve hızlandı.

Ben shredder olacağım diyen adam picking çalışsın abi. Belirli bir seviyeye gelmiş ama ''abi benim neden olmuyor, ben neden artık hızlanamıyorum'' diyen adam picking çalışsın.
 
Aşağıdaki videoda 5000 dolarlık gitardan 10000 dolarlık ses sisteminden daha değerli bilgiler var.

Son ırmak kuruduğunda, son ağaç yok olduğunda, son balık tutulduğunda, beyaz adam tonun tuşeden geldiğini anlayacak.


Belki göz yanılmasıdır diye sonradan Gambale'nin signature gitarlarının da görüntüsünü inceledim,teller gövdeye çok yakın görünüyor.Hatta standart boyutta bir penayla,normal çalımda pena sürekli gövdeye,manyetiğe çarpacağını düşünüyorum.Tabii kendi çalım tekniğinden dolayı Frank Gambale daha rahat ediyordur.
 
Ben son iki haftada inanılmaz aydınlanma yaşadım. Hızlı çalım teknikleri için alternative picking, economy picking, sweep picking, hybrit picking vs. her biri için gitar çalmanın %90'ı pickingmiş. Sol el tamamen hamal görünmeye başladı gözüme. Yıllarca pickingi tele vurma olarak gördük. Alakası yok. Pickslanting nedir bunu neden kimse öğretmedi abi. 😀 Cidden pickslanting öğrendikten sonra, pena vuruş yönlerini oturttuktan sonra, son iki haftada geliştiğimi hissediyorum ilk defa. Çalımım acayip temizlendi ve hızlandı.

Ben shredder olacağım diyen adam picking çalışsın abi. Belirli bir seviyeye gelmiş ama ''abi benim neden olmuyor, ben neden artık hızlanamıyorum'' diyen adam picking çalışsın.
Penalama esasında her iki elin senkronize edilmesini gerektiriyor. Yani tek bir el ile ilgili gibi gözükse de, aslında iki eli de çalıştırmak gerekiyor. Pek çok gitaristin sorunu senkronizasyonda aslında. Özellikle tek telde iki elin senkronizasyonu çok ihmal ediliyor bence. Tek bir nota veya boş tel ile picking çalışarak kazanılan hızın hiç bir anlamı yok pratikte, çünkü sol elde parmaklar pena vuruşu ile senkronize olamıyorsa istediği kadar hızlansın kişi, bir işe yaramaz. Tel telde senkronizasyon oturduğunda da tel geçerek yapmak lazım aynı şeyleri, aksi takdirde yine çok anlamlı değil.
Tek telde 200 bpmde alterne vuruş ile 16'lık benim sınırım mesela; sağ elde tremolo çalmaya kafayı takan kişiler arasında bunu rahatlıkla aşanlar görebiliyorum. Ama ben dizilerle tel geçmeye başladığım zaman da bu hızı koruyabiliyorum.
 
Belki göz yanılmasıdır diye sonradan Gambale'nin signature gitarlarının da görüntüsünü inceledim,teller gövdeye çok yakın görünüyor.Hatta standart boyutta bir penayla,normal çalımda pena sürekli gövdeye,manyetiğe çarpacağını düşünüyorum.Tabii kendi çalım tekniğinden dolayı Frank Gambale daha rahat ediyordur.
Tellerin gövdeye yakın olması aslında iyi alışkanlıklar edinmek için iyi bir şey. Penayı gitarın içine sokmaya "standart boyutta penayla normal çalmak" dememeliyiz eğer hızlanmak gibi dertlerimiz varsa. Zaten Troy Grady videolarından birinde buna değiniliyor. Galiba teemo mantysiayayyysyaipakkanannakakkakranka ile olan bölümdü.

Mesela aynı tasarım yaklaşımı Floyd Rose'un birkaç yıl önce çıkardığı gitarlarda da var. O hatta tellerle gitar arasına deve hörgücü eklemiş.
 

Geri
Üst