Vision Hm-34 Restorasyonu

bazı özentiler, heves ve imalat yapma içgüdümün sürekli neticesinde şeklini şemalini beğendiğim ucuz yollu bir gitar alıp ev ortamında bakım onarım yapmaya karar vermiştim. amacım doğal ahşap görünümlü fretless gitardı. hem de biraz ağaç ile haşır neşir olmak istedim.

şu anda çok fazla zaman ayıramıyorum, ekipman eksik, bazen zaman eksik, bazen de ev ortamı, etrafı kirletmek temizlenmesi için sıkıntı olabildiğinden zaman zaman ilgilenebiliyorum.
en azından bir konu açayım, hem karşılaştığım sorunları paylaşabilir, hem de önerileri dinleyebilirim diye düşündüm. bu işe kalkışmayı düşünenler varsa belki daha rahat başlayabilirler ve en azından bazı konuların tüyoları hakkında bilgi sahibi olur.

sağolsun, @insanatomystic ben sormadan yardım önerdi, takıldığım yerlerde kendisine danışıyorum 🙂


denk geldi, görsel olarak hoşuma gitti, aşağıdaki gitarı aldım.
DSC_0398.webp
gitar biraz eski, hatta neredeyse benimle yaşıt olabilme ihtimali var(sonradan öğrendiğime göre). kasası çok hafif geldiği için içindeki ağacı merak ettim ve kimseye danışmadan kazıma bıçağı ile vida altları vb yerlerdeki boya kırıklarından başlayıp söktüm. ve ilk hatamı yaptım, boya ağaç liflerine yapıştığı için kaldırıyor.
@insanatomystic 'in bana söylediği gibi zımpara ile yapmamız gerekiyor 😀
gitarın gövdesi ağaç çıktı(kontraplak değil en azından). bir konuda tahmin ettiğimiz kadarıyla ıhlamur ağacı olabilir.
.DSC_0421.webp DSC_0419.webp DSC_0437.webp

daha sonra hafif paslanmış, kararmış tüm vidaları ve burguları temizlemek gerekir diye düşündüm. bu konuda teorik olarak bilgim var, kimyasallarla çok haşır neşir olmadım. bu yüzden de içeriğine bakmadan porçöz ismi verilen istenmeyen minik nesneleri yoketmek(gerçek anlamda atomlarına ayırmak) için kullanılan nitrik asit-su çözeltisini uyguladım. çözelti mi hazırlasam diye düşündüm fakat yüzdesini bilmediğim için hemen alırım diye düşündüm.
işin kötü kısmı, porçöz, istenmeyen ve üzerinde parçalama yapmak istenilen nesne üzerinde kullanılıyor ve vida istenmeyen nesne değil.
sxlyqf.webp
vidalar çok kaliteli malzeme değiller ve alaşımlar. alaşım içersindeki her malzeme aynı oranda nitrik asitle bileşik oluşturmuyor. kullanacağınız aşındırıcı, malzeme üerindeki katmanı aşındıracak kadar güçlü, ana malzemeyi aşındırmayacak kadar güçsüz olmalı. sanıyorum sirke+zaman bu iş için ideal. çünkü vidalar eridi. zaten sıvının renginin 5 dk sonra koyu kahverengi olmasından ve kahverengi buhar çıkmasından sıkıntı olduğunu anlamam lazımdı.
burgunun sarım yapılan kısmı(görsel kısımlarından ve dişlisinden daha basit malzeme) etching gibi pütürlü bir hal aldı. yaylar çelik olduğundan gıcır gıcır oldu.

vidalardan da kurtulduğumuza göre artık daha rahatız. sorunlarımız azaldı.
yenilerini almamız gerekiyor, yapacak birşey yok.

DSC_0400.webp DSC_0401.webp DSC_0402.webp DSC_0403.webp DSC_0404.webp DSC_0405.webp DSC_0407.webp DSC_0408.webp DSC_0409.webp DSC_0410.webp DSC_0411.webp DSC_0412.webp DSC_0413.webp DSC_0422.webp
 
Son düzenleme:
gövde boya temizliğini bitirmeden sap kısmına başlamak istedim. sap kısmı saçma bir kimyasalla kaplıydı. kaplama üzerine ağaç deseni verilmiş. kalın ama çok sert olmayan materyali çıkarmak için daha kaba zımpara kullandım çünkü daha zımpara almadım ve gerek duymadım.
zımparayla daha güzel oluyor.

önce fretless yapmak istedim, sonra da fazla riske girmemek için vazgeçmiştim. fretleri söktükten sonra tekrar fretless yapmaya karar verdim. hem benim için daha basit olacak, hem de fretless hevesimi giderebilirim, daha sonra tekrar fret takabilirim diye düşünüyorum ama o başka bir projenin konusu olacak.

finish pasosuna kadar zımparalayıp, daha sonra iğrenç koktuğunu farkedeceğim kaplamayı kaldırdım. sanırım cila atmak daha pahalı gelmiş çünkü alttan çıkan ağaç, ilk halinden daha güzel. kenarında köşesinde kalan yerlere de dremel ile rötuş yaptım. sonuçta şöyle görüntü ortaya çıktı.
DSC_0443.webp DSC_0444.webp DSC_0445.webpDSC_0448.webp DSC_0449.webp DSC_0452.webp DSC_0453.webp


sonra klavyesi ile biraz haşır neşir olduk. temizlemek için fretleri kaldırmam gerekiyordu ve fretlerin bazıları yılların kullanımıyla tabiri caizse sac gibi olmuşlar. bunun için kerpeten kullandım ama @insanatomystic tarafından tavsiye edilmiyor.
DSC_0456.webp
aradaki dolgu maddesini eritmek için havya ile güzelce ısıttım. iyi ısıtılan ve soğumadan alınan fretler daha sağlıklı çıktı. yine aynı sorun, dolgu maddesi ağacın liflerini alıyor. durum olağan, sakinleştik, fretboard'u zımparalayacağız.
DSC_0457.webp
kabaca zımpara attım, epey temizliğe ihtiyacı var. radyusu bozmamak için ve artık elimde blok yapacak donanım olmadığı için çinden blok siparişi verdim. kabaca en yükseklik ölçüp biraz hesap kitapla 9.5R gibi birşey buldum.
8_Radius_Blocks.jpg




en son manyetiklerin durumunu kontrol ettim. ilk aldığımda ses çok kısıktı. hatta çalışmıyorlar diye düşünmüştüm. gitar kablosunun ucuna değdirip amfiye bağladım ve diğer gitar üzerinde tutarak denedim, sorun gözükmüyor.

şu anda bu duruma kadar geldim. vakit buldukça uğraşacağım ve uğraştıkça fotoğraf ve bilgi paylaşımı yapmaya devam ederim.
 
Son düzenleme:
radyus bulma hakkında soru geldi. onu da paylaşmakta fayda var. hata yapmamak için dijital kumpas ve ince uçlu kalem gerekli. hata yapıyor insan 🙂

x ve 2a değerleri dikkatli ölçülmeli. sonucu 25.4'e bölerek inch olarak değeri bulacaksınız.
1.webp
 
Son düzenleme:
Hocam bu blok tam olarak neresi için anlayamadım malesef. Dedim acaba sapın sadece fretboardı var arkasındaki kısım mı gitti, baktım resimdekiler de pek biçimsiz göründü. Nereye kullanacaksınız bu bloğu?
 
@insanatomystic bu işlerde gerçekten iyidir, muhabbet etmişliğimiz vardır bu konularda...Ama daha önemlisi, sanatsal bakışı da vardır konuya...
Kolay gelsin kardeşim!.. Ahşabın kokusu sahne tozuna benzer, bir kez yuttun mu bir daha iflah olmazsın...
Öncelikle, yapılmaması gereken birşeyden bahsedeyim (zamanında yapmıştım, düzeltmek çok zor oluyor.) : Gövdenin ortasından geçen sap kalınlığındaki şerite-bölgeye hangi şeytan dürterse dürtsün asla dokunmayınız!...Çünkü headstokdan gitarın gövdesinin ucundaki askı pinine kadar uzanan bölge gitarın karekteristiğini ve temel mühendisliğini niteleyen bölge...Buradaki dengeleri bozdunuz mu ortalık biraz yanık kokar...🙂
Zımparalama konusu çok hassastır, dışarıdan kolay görünür, ancak costum bir boyayı ince yapabilmek için zımparada harcanan süre sadece gövde için rötuşları dahil neredeyse haftalık bir çalışma gerektirir...60 kumdan 1200 kuma kadar çeşitli grenlerde zımpara bulundurmanızı tavsiye ederim...Ben şahsen : 30-60-100-400-600-1000 ve 1200 kumluları kullanıye sık dokuyarak çalışmak lorum...Boyayı kazıdıkça incelerek ve titizlenerek gitmek gerekir çünkü...ASLA ZIMPARA MAKİNASI KULLANMAYINIZ...ELLE ÇALIŞINIZ...
Tekrar kolay gelsin...
 
teşekkürler
@uvidinli gövdeyi sona bıraktım, hatta az önce karar bile değiştirdim 🙂
kaplamanın altını merak ettim, kaldırdım. merakımı giderdim. kaplama lazım artık 🙂
DSC_0596.webp
 
Bu forumda pek güncellememişim.
Gitar bitmedi ama baya değişiklik var. Her yaptığım adımı, her yanlışı, her öğrendiğim şeyi paylaşıyorum.
Bazen ortasında karar değiştirip başka şeylere yöneliyorum. Oldukça bilgili ve yetenekli ekiple konu üzerinde bilgi alışverişi yaparak ilerliyoruz, yardımları büyük, selam olsun hepsine 🙂

Bütün fotoğrafları ve konuyu buraya taşımayacağım ama günceleme yapayım 🙂


Gitar tahmini 1980'lerden kalma Vision HM-34.
Öncelikle gitar gövdesi 2 parça ıhlamur, sapı kızılağaç. Temiz bir gövde üzerine ince kontraplak yapıştırıp kalınlığa getirmişler. Kapağı artık uçtu.
35919470530_0b9aac6672_z.webp



Kapak olarak hindistan pelesenki(indian rosewood) seçtim, 4mm kalın bir kapak. Bbükülüp yapıştırılmayı bekliyor.
36147091562_869881497d_z.webp


3 saat uğraşla 2 adet yaptığım 370 gr'lık pirinç bloklardan biri kullanılacak(karşılaştırmak gerekirse sx'in zamak bloğu 70gr, vision'un kendi zamak bloğu 130 gr).
24520112468_e7f85de131.webp



Şu anda ufak tefek düzeltmelerle uğraşıyorum. Biraz daha hassas olacak. Neck slotunda düzeltmeler var, biraz yükseltme ve biraz daha sıkı geçme üzerinde çalışıyorum.
Slotların birini iptal edip(daha doğrusu ikisini düzenleyip) H-H düzene çevireceğim, neck kısmında coil split özellikli dimarzio evo olacak, ervin'den almıştım.
Yapabilirsem siyah binding düşünüyorum, fretless olacak ilk adımda. Tüm hardware siyah olarak hazır. Nut @hackeiommi yapımı kemik nut, sadece o beyaz.

Üç aşağı beş yukarı şöyle olacak, üst kapak tabi gül ağacı :
25482991548_13cfef7a94_c.webp




Unutmazsam bitince de güncellerim 😉
 
Son düzenleme:
Hey gidi Vision hey... 80'lerde elektro gitara heves edenlere Tünel'de ilk önerilen gitarlardandı bunlar. Şu ara bu marka ile tekrar üretim gördüm sanki bir ara, ama emin de değilim. Yapım yılı belli mi acaba, merak ettim 80'lerden mi kalma diye...
 
Malesef yıl hakkında bilgi yok. Sapın arkasında bir seri numarası etiketi yapıştırılmış ama tek marka üretimi olmadığı için sanırım net birşey bulmak zor. Vision, Monarch, Prince, Maestro, Hofma, Osmond markaları basılıp aynı model numarasıyla(HM-34) üretim yapılmış, tek bulabildiğim bilgi bu.
 
Malesef yıl hakkında bilgi yok. Sapın arkasında bir seri numarası etiketi yapıştırılmış ama tek marka üretimi olmadığı için sanırım net birşey bulmak zor. Vision, Monarch, Prince, Maestro, Hofma, Osmond markaları basılıp aynı model numarasıyla(HM-34) üretim yapılmış, tek bulabildiğim bilgi bu.
Bu çapta bir fason üretim söz konusu ise bu iş Samick veya Cort'un Kore fabrikaları dönemindendir gibime geliyor😀
 

Geri
Üst