Kayıt Programlarında Eq Ayarları Nasıl Yapılmalı

Böyle bir şey söz konusu değil. Basit bir örnek üzerinden konuşacağım: "Parlatma" denilen bir olay var. Vokallerde çok sık kullanılır mesela. Mesela kadın vokallerinde 2-2.5kHz civarına "boost" yaparak parlatma uygulayabilirsiniz. Kezâ gitar kayıtlarında da benzer durum geçerli. Yani demek istediğim, cut yaparak parlatma yapamazsınız. Ayrıca cut yapmak tehlikelidir. Netlikten kaybedersiniz.

(n):unsure::confused:
Cut yapmak tehlikeli değildir. Tam tersine digital ortamda çalışıyorsanız, yani elinizde HI END harici EQ lar yoksa kesinlikle öncelikli olarak CUT yapmanızı öneririm !
Boost yapmayın anlamına da gelmez bu tabi ki, ama kullandığımız plugin EQ lar 1-2 db boosttan sonra sinyalde ciddi deformasyon ve sonradan ortaya çıkan ''yan etki'' gibi de ele alabileceğimiz değişimlere yol açarlar. CUT yaptığınızda ortaya çıkan bu değişim, boost yaptığınız zamanki açığa çıkan değişimlerden çok çok daha az gerçekleşir...

CUT ile ''Parlatma'' yapılamaz demişsiniz. Bir vokal kaydı düşünün ve kabaca 3 bölgeye ayırın:
LOW MID - MID - HI. Parlatma dediğiniz işlem ile Tiz (HI) bölgeyi boostladığınızda aslında yaptığınız işlem Hı bölgeyi LOW MID ve MID bölgeye göre birkaç basamak yukarıya taşıma işlemidir. Bu mantıkla doğru noktalarda ve doğru miktarlarda yapacağınız LOW ve MID kesintileri de HI bölgeyi diğerlerinden yukarıda konumlandıracaktır ve sinyal PARLAYACAKTIR. üstelik boost yaparkenki oluşan yan etkiler de devreye girmeden...

Analog ortamda durum başka tabi ki, birçok alet boost yaptığınızda PARAYI BASTIĞINIZ KARAKTERİNİ işin içine katar ve oluşan yan etkiler kulağımızı memnun edicek yönde oluşur :)

Bu yazdıklarımdan sakın şu sonuç çıkmasın ''asla boost yapmayın ! '' Tam tersine her ikisini de deneyin, her kayıt başka, her mix başkadır... :)
 
Valla hocam, artık bir yerden mi okudum, nereden aklımda kaldı bilemiyorum ama ben de bir bölgeyi arttırmak yerine daha çok cut ediyorum öteki kısımları. Ha bu şöyle oluyor; bir eq'da boostladığım en yüksek noktanın, db'sine bakıyorum, 3 db arttırdıysam genel çıkışı (output) -3db olarak ayarlıyorum. Haliyle bu noktada olmayan kısımlar az ya da çok cut edilmiş oluyor. Ancak yeri geliyor kanaldaki giriş volume'u düşük oluyor -düşük seste mikrofonla kayıt ya da tam kestiremeden ayarlamak vs.- o zaman genel çıkışı biraz daha az tutuyorum ki volume boost olsun. Ancak yine de içimde kötü bir his kalıyor :D Sanki suç işlemişim gibi.
 
Böyle bir şey söz konusu değil. Basit bir örnek üzerinden konuşacağım: "Parlatma" denilen bir olay var. Vokallerde çok sık kullanılır mesela. Mesela kadın vokallerinde 2-2.5kHz civarına "boost" yaparak parlatma uygulayabilirsiniz. Kezâ gitar kayıtlarında da benzer durum geçerli. Yani demek istediğim, cut yaparak parlatma yapamazsınız. Ayrıca cut yapmak tehlikelidir. Netlikten kaybedersiniz.

@cagcif nickli arkadaş sadece, cut yapmanın boost yapmaktan daha mantıklı olduğunu öğrenmiş ve güzel güzel yazmış siz de adamın araştırıp edindiği doğru bilgiyi "böyle bir şey söz konusu değil" diyerek ötelemişsiniz. sonra da tuhaf şeyler söylemişsiniz. hocam özür dilerim gerçekten kusura bakmayın, yanlış da anlamayın arkadaş ortamında konusuyomusuz gibi düşünün ama hayatımda duyduğum en saçma şeyleri söylemişsiniz :) cut yaparken doğru bir operasyonla netlikten kaybedilmez tam tersine amacı çoğu zaman sesi çamurlu frekanslardan arındırıp netlik yakalamaktır. öne çıkmak için birbiriyle yarışan enstrumanları dizginlemek, onları konumlandırmak birbirleriyle olan dialoglarını tutarlılaştırmaktır. herhangi bir insan sesi için frekans vermek de, cümle "mesela" ile başlasa bile saçma olmakla birlikte 2-2.5 khz boost edeceğiniz kadın kontralto mu? soprano mu? ki bu frekans aralığı zaten genelde trampet gitar yerine göre de vokalin yarıştığı aralık, bu frekanslarda gitar ve trampet için küçük cut'larla anca vokali rahatlatırsınız. ki bu söylediğim bile genel-geçer bir bilgi değil.
 
Valla hocam, artık bir yerden mi okudum, nereden aklımda kaldı bilemiyorum ama ben de bir bölgeyi arttırmak yerine daha çok cut ediyorum öteki kısımları. Ha bu şöyle oluyor; bir eq'da boostladığım en yüksek noktanın, db'sine bakıyorum, 3 db arttırdıysam genel çıkışı (output) -3db olarak ayarlıyorum. Haliyle bu noktada olmayan kısımlar az ya da çok cut edilmiş oluyor. Ancak yeri geliyor kanaldaki giriş volume'u düşük oluyor -düşük seste mikrofonla kayıt ya da tam kestiremeden ayarlamak vs.- o zaman genel çıkışı biraz daha az tutuyorum ki volume boost olsun. Ancak yine de içimde kötü bir his kalıyor :D Sanki suç işlemişim gibi.

Boyle bir sey yok hocam. Aman diyeyim. :D
Sizin yaptiginiz Compressor'de uygulanir, gain reduction genel ortalamasi ne ise kaybedilen sinyal seviyesi Make-Up gain ile yerine konulur.
En basit kompresyon kullanimi bu, bambaska teknikler var tabi.

Yukarida Olcay'in bahsettigi %100 dogru bir tutum. Ne kadar Cut o kadar iyi miks. Icra edilen muzik turune ve elementlere gore de kurallar tamamen degisir ama Cut degismez :)
Nasil EQ yapilmali sorusuna kesin bir cevap vermek mumkun degildir. Eldeki malzemeyi dinlemek lazim. Gerisi bos col arazisini bombalamak gibi bir sey yani :)

Alt frekanslar parcamiza enerji veren frekans araligi.
Parca uzerinde yeterli enerjiyi Bassline ve Kick veriyorsa diger kanallardan alt frekanslari adeta bir Brickwall Filter kivaminda ayiklamaniz gerekebilir.
Kick ve Bass mikslerken ise en temel amac Bass ve Kick'in ayni fundamental frekansa denk gelmemesini saglamak. (Hem Kick hem Bass fundamental frekansi ornegin C2 veya herhangi ayni pitch/nota ise sorun baslar.)
Eger carpisma varsa Sidechain Compression ile Bass kanali Gain Reduction yemeli, yani her Kick vurdugunda Bass kanalinin sinyal seviyesi otomatik olarak dusmeli.
Ayrica Bass tonunun Kick fundamental frekansina denk gelen araliginin EQ ile kirpilmasi da caizdir.
Bunun disinda bazi parallel process yontemler de var, ama onlari video ile anlatmam lazim biraz kafa yiyen teknikler.
Ilaveten, mikste geri planda konumlandirmak istediginiz seslere de High-Cut uygulamaniz tavsiye olunur.
Filtre kullanimi ve Notch EQ konularini YouTube uzerinden inceleyerek cok detayli sekilde ogrenebilirsiniz.
Miksten evvel kayit konusunda uzmanlasmakta fayda var tabi. Ne kadar iyi kayit varsa, o kadar az process, o kadar da iyi sound.
Az kanal iceren aranjelerde veya kanal gruplama yoluyla daha az kanalda daha cok sesin kontrol edilebildigi uygulamalarda, eger projede vokal varsa, vokal araligina denk gelen diger enstruman gruplarinin frekanslari EQ otomasyonu ile asagi alinabilir. Burada amac, sadece vokal sinyali oldugu vakit EQ otomasyonunun devreye girmesi. Sidechain ile Trigger(tetikleme) teknigidir. Surekli Cut yemis halde takilmiyorlar bu sayede. Bu yontem sikca kullaniliyor endustride ama profesyonel bir yontem yani icine etme sansiniz da var miksin :)

Hangi enstruman veya davul elementinin hangi araliklarda ne gibi ozelliklerinin bulunduguna dair, soyle basit ama faydali bir icerik var. Incelemenizi tavsiye ederim.
10553531_739015369498592_2452146204949919230_n.jpg
 
Son düzenleme:
Boyle bir sey yok hocam. Aman diyeyim. :D
Sizin yaptiginiz Compressor'de uygulanir, gain reduction genel ortalamasi ne ise kaybedilen sinyal seviyesi Make-Up gain ile yerine konulur.
En basit kompresyon kullanimi bu, bambaska teknikler var tabi.

Yukarida Olcay'in bahsettigi %100 dogru bir tutum. Ne kadar Cut o kadar iyi miks. Icra edilen muzik turune ve elementlere gore de kurallar tamamen degisir ama Cut degismez :)
Nasil EQ yapilmali sorusuna kesin bir cevap vermek mumkun degildir. Eldeki malzemeyi dinlemek lazim. Gerisi bos col arazisini bombalamak gibi bir sey yani :)

Alt frekanslar parcamiza enerji veren frekans araligi.
Parca uzerinde yeterli enerjiyi Bassline ve Kick veriyorsa diger kanallardan alt frekanslari adeta bir Brickwall Filter kivaminda ayiklamaniz gerekebilir.
Kick ve Bass mikslerken ise en basit yontemler Bass ve Kick'in ayni fundamental frekansa denk gelmemesini saglamak. (Hem Kick hem Bass fundamental frekansi ornegin C2 veya herhangi ayni pitch/nota ise sorun baslar.)
Eger carpisma varsa Sidechain Compression ile Bass kanali Gain Reduction yemeli, yani her Kick vurdugunda Bass kanalinin sinyal seviyesi otomatik olarak dusmeli.
Ayrica Bass tonunun Kick fundamental frekansina denk gelen araliginin EQ ile kirpilmasi da caizdir.
Bunun disinda bazi parallel process yontemler de var, ama onlari video ile anlatmam lazim biraz kafa yiyen teknikler.
Ayrica mikste geri planda konumlandirmak istediginiz seslere de High-Cut uygulamaniz tavsiye olunur.
Filtre kullanimi ve Notch EQ konularini YouTube uzerinden inceleyerek cok detayli sekilde ogrenebilirsiniz.
Miksten evvel kayit konusunda uzmanlasmakta fayda var tabi. Ne kadar iyi kayit varsa, o kadar az process, o kadar da iyi sound.
Az kanal iceren aranjelerde veya kanal gruplama yoluyla daha az kanalda daha cok sesin kontrol edilebildigi uygulamalarda, eger projede vokal varsa, vokal araligina denk gelen diger enstruman gruplarinin frekanslari EQ otomasyonu ile asagi alinabilir. Bu yontem cok sikca kullaniliyor endustride ama profesyonel bir yontem yani icine etme sansiniz da var miksin :)

Hangi enstruman veya davul elementinin hangi araliklarda ne gibi ozelliklerinin bulunduguna dair, soyle basit ama faydali bir icerik var. Incelemenizi tavsiye ederim.
42496 eklentisini görüntüle

Olmayan sey ne? Bahsettiginiz sey ile yazdigimin ne alakasi var anlayamadim acikcasi.
 
Herhangi bir bozulmaya ugramayacak mi peki, 3 db belki cok farketmez gerci ama biraz daha fazlasi? Yani bu eq'lardaki output yalnizca bizim keyfimiz icin, ses duzeyi cok artmasin/etkilenmesin diye mi var?
 
@forbidden_city nin bahsettiği konuyu şöyle algılıyorum. Tek tek belirleyeceğim yerleri cut yapmaktansa, istediğim yeri boost ederim genel seviyeden aynı oranda düşürürüm böylelikle aslında boost etmemiş cut yapmış olurum. Bu da bana daha temiz bi parlatma sağlar. Bence bu yaklaşım doğru ve mantıklı. @progressiva nın neden karşı çıktığını ben de anlamadım. Tabi bu demek değildir ki her zaman bu yöntemi uygulamalıyız. Benim çoğunlukla takip ettiğim youtube kanalını paylaşmak isterim. http://www.youtube.com/channel/UCjRzsiP_aDWWLHV4-2LKBtg @aliceinsun arkadaşıma da teşekkürlerimi sunuyorum beni anladığı için :)
 
@forbidden_city nin bahsettiği konuyu şöyle algılıyorum. Tek tek belirleyeceğim yerleri cut yapmaktansa, istediğim yeri boost ederim genel seviyeden aynı oranda düşürürüm böylelikle aslında boost etmemiş cut yapmış olurum. Bu da bana daha temiz bi parlatma sağlar. Bence bu yaklaşım doğru ve mantıklı. @progressiva nın neden karşı çıktığını ben de anlamadım. Tabi bu demek değildir ki her zaman bu yöntemi uygulamalıyız. Benim çoğunlukla takip ettiğim youtube kanalını paylaşmak isterim. http://www.youtube.com/channel/UCjRzsiP_aDWWLHV4-2LKBtg @aliceinsun arkadaşıma da teşekkürlerimi sunuyorum beni anladığı için :)
Yukarıda bir mesajım var, konu aslında seviye değil, boost yaptığınızda sinyalde neler oluyor cut yaptığınızda sinyalde neler oluyor konusu... yani eq nun outputu kısılınca sound değişir değişmez vs.. değil. Eq larda output ya da input seviye ayarı neden var ozaman ?
1- Sinyal öncesindeki işlemcilerden ya da kayıt seviyesinden dolayı zaten EQ ya çok yüksek girmiş olabilir ve siz de illaki boost yapmak istiyorsunuz, ya da geçici bir boost ile problemli bölgeleri tespit etmek için abartılı boost yaparak frekans taraması yapıyorsunuz, ve eq don çıkan sinyal çok yüksek bir seviyeye çıkıp bir sonraki ses işlemcisinde ya da master outputta ya da eq nun kendi çıkışında CLIP oluyor distorsyona giriyor diyelimki, basitçe eq INPUT ya da OUTPUT u kısarsınız olur biter.... Başka sbepleri de var ama bunlar kaliteyle vs.. ilgili değil...
2- CİDDİ ANALOG EMÜLASYONLARDA INPUT ve OUTPUTlarda emule edilen analog aletin DRİVE KARAKTERİ sinyale eklenmiş olabilir :) bu durumda sinyal seviyeniz normal bile olsa sırf aletin karakterini kullanmak için bu drive'a yüklenebilirsiniz... :)
3- ........ arkası yarın :)
Söylediğim gibi yukarıda bir mesajım var oldukça açık ve net ama ifade edemediğim yerleri varsa tekrar farklı bir şekilde anlatabilirim.
 
@forbidden_city nin bahsettiği konuyu şöyle algılıyorum. Tek tek belirleyeceğim yerleri cut yapmaktansa, istediğim yeri boost ederim genel seviyeden aynı oranda düşürürüm böylelikle aslında boost etmemiş cut yapmış olurum. Bu da bana daha temiz bi parlatma sağlar. Bence bu yaklaşım doğru ve mantıklı. @progressiva nın neden karşı çıktığını ben de anlamadım. Tabi bu demek değildir ki her zaman bu yöntemi uygulamalıyız. Benim çoğunlukla takip ettiğim youtube kanalını paylaşmak isterim. http://www.youtube.com/channel/UCjRzsiP_aDWWLHV4-2LKBtg @aliceinsun arkadaşıma da teşekkürlerimi sunuyorum beni anladığı için :)

Hocam afedersin, hay ağzını öpeyim :D Aynen öyle. Yani bu clipping hadisesi için kısıyorum output'u, ki yanlış anlamadıysam Olcay bey de bundan bahsetmiş.

Yine de tartışalım, öğrenelim ama tabi, bu konu çok değerli oldu şu an benim için :)
 
@forbidden_city nin bahsettiği konuyu şöyle algılıyorum. Tek tek belirleyeceğim yerleri cut yapmaktansa, istediğim yeri boost ederim genel seviyeden aynı oranda düşürürüm böylelikle aslında boost etmemiş cut yapmış olurum. Bu da bana daha temiz bi parlatma sağlar. Bence bu yaklaşım doğru ve mantıklı. @progressiva nın neden karşı çıktığını ben de anlamadım. Tabi bu demek değildir ki her zaman bu yöntemi uygulamalıyız. Benim çoğunlukla takip ettiğim youtube kanalını paylaşmak isterim. http://www.youtube.com/channel/UCjRzsiP_aDWWLHV4-2LKBtg @aliceinsun arkadaşıma da teşekkürlerimi sunuyorum beni anladığı için :)

Dijital platformda calismanizin en buyuk faydalarindan Notch EQ ile lokal mudahalelerde bulunabiliyor olmaniz.
Gunumuzun cogu built-in DAW EQ Plug-in'i Parametrik ve Graph EQ bilesimi superset bir yapida.
Yani son derece esnek mudahalelerde bulunabilme imkani taniyor.

Bu kadar flexible ozelliklerle donatilmis yazilimlar var elinizde, istediginiz frekans araligini boost edip genel sinyal seviyesini output'tan dusururseniz hatanin daniskasini yaparsiniz.
1. Boost ettiginiz frekans araligini da ayni oranda asagi alirsiniz. O zaman parlatma dediginiz seyi de saglamaz haliyle. :)
2. Yani ben 2.5 - 4 kHz bandini +4 dB Boost ettim diye genel output'u neden 4 dB dusureyim?
Yaptiginiz mudahalenin hic bir faydasi yok ki, kanalin sesini(sinyal seviyesi) plugin uzerinden kisiyorsunuz bildigin.
**Cut islemi uygulamis olmuyorsunuz. Cut etmek bambaska bir sey. Bunu bir daha dusunun isterseniz.

Boyle yapacaginiza, problem teskil eden spesifik frekanslari tespit edip asagi dar bir bandwidth araliginda cekebilirsiniz ve sinyalinizde CLIPPING'e sebebiyet veren temel unsurlari ortadan kaldirirsiniz. Yetmedi mi mudahaleleriniz? 1 adet daha EQ acin. Ayrica yaptiginiz EQ mudahalesinden sonra clipping olusuyorsa, sizin mudahalelerinizde problem vardir.
Cut EQ konusu, Technical EQ pluginlerin gorevidir.
Boost EQ konusu ise, Character-Musical EQ pluginlerin gorevidir.
Once sorunlu frekanslari ortadan kaldirin ki, sinyal seviyenizde boost islemi yapabilmeniz icin yeterli hareket alaniniz olsun.
O zaman dusunursunuz EQ karakterini, Drive etmeyi vs.
 
Son düzenleme:
Bahsettiğiniz Eq çeşitlerini duymadım açıkçası, parametrik ve grafik dışında. Söylediğinizi anladım, zira zaten ben 3 eq kullanıyorum. Sonuncuyu high pass ve low pass filter için (ufak tefek son düzeltmeler de olabilir), diğerlerinde 4 4 toplam 8 kanal parametric eq oluyor, yine dediğiniz gibi istediğim yere rahatça müdahele ediyorum -kısacası dediğinizi yapıyorum zaten-.

Ancak bazen hem bazı frekansları düşmem, hem bazılarını arttırmam gerekiyor. İstediğim şekli veriyorum sese kısacası, benim söylediğim -biraz da size sorduğum- soru basit. Bu eq ile arttırdığım ses bozulmaya uğramayacak mı? Bu bir.

İkincisi, iki frekans arasındaki ses şiddeti farkını değiştirmem, yani birini arttırmam ya da ötekini azaltmam neticede sesin parlamasına nasıl sebep olmaz? Önceden 3-7 khz arası bass frekanslara göre daha alttaydı, şimdi daha fazla, e şimdi bu parlatma değil mi? Siz genel volume çok aşağıda kalırsa, ses az çıkacağından belki öyle dediniz. Eğer öyle değilse ben anlamadım bu işi.
Elbetteki tüm bunlardan sonra (eq sonrası yapılacak işlemler) genel seviye aşağıdaysa ya output'u biraz daha arttırırım ya da hiç dokunmam sıfırda kalır -hatta artı seviyesine bile çıkabilir-. Yani bu biraz ses kartına gönderilmiş, bilgisayardaki saf sinyalin durumuyla alakalı.

'2.5 - 4 khz bandını 4 db boost ettik diye genel output'u 4 db düşmek' neden mantıksız olsun ki. Dediğiniz şeyi yapıyorum dediğim gibi, en spesifik ayarları yapıyorum bu bahsettiğim bana kalan 8 (hatta 10) band parametric eq ile, pek çoğu dar q'da. Ama bir sesin yalnızca bir frekansından memnun değilsek, ben mantıken kolay yoldan direk onu boost'larım, e volume çok arttıysa da output'tan ya arttırdığım kadar düşerim, ya o zaman da çok azalacaksa biraz daha az düşerim.

Kusura bakmayın ama yaptığım müdahelelerden gayet güzel sonuç alıyorum, çok da faydası oluyor, zaten bence pek karışık konular da değil, sanırım bazı yanlış anlaşılmalar var. Ya da bildiğimizi göstermek istiyoruz diye pek fazla okumuyoruz yazılanları. (Forumda da bu konuda master yapmış biri geliyor aklıma hemen :) ) Sizin iyi niyetinizden şüphem yok hocam yanlış anlamayın, sözüm meclisten dışarı.
 
Bahsettiğiniz Eq çeşitlerini duymadım açıkçası, parametrik ve grafik dışında. Söylediğinizi anladım, zira zaten ben 3 eq kullanıyorum. Sonuncuyu high pass ve low pass filter için (ufak tefek son düzeltmeler de olabilir), diğerlerinde 4 4 toplam 8 kanal parametric eq oluyor, yine dediğiniz gibi istediğim yere rahatça müdahele ediyorum -kısacası dediğinizi yapıyorum zaten-.

Ancak bazen hem bazı frekansları düşmem, hem bazılarını arttırmam gerekiyor. İstediğim şekli veriyorum sese kısacası, benim söylediğim -biraz da size sorduğum- soru basit. Bu eq ile arttırdığım ses bozulmaya uğramayacak mı? Bu bir.

İkincisi, iki frekans arasındaki ses şiddeti farkını değiştirmem, yani birini arttırmam ya da ötekini azaltmam neticede sesin parlamasına nasıl sebep olmaz? Önceden 3-7 khz arası bass frekanslara göre daha alttaydı, şimdi daha fazla, e şimdi bu parlatma değil mi? Siz genel volume çok aşağıda kalırsa, ses az çıkacağından belki öyle dediniz. Eğer öyle değilse ben anlamadım bu işi.
Elbetteki tüm bunlardan sonra (eq sonrası yapılacak işlemler) genel seviye aşağıdaysa ya output'u biraz daha arttırırım ya da hiç dokunmam sıfırda kalır -hatta artı seviyesine bile çıkabilir-. Yani bu biraz ses kartına gönderilmiş, bilgisayardaki saf sinyalin durumuyla alakalı.

'2.5 - 4 khz bandını 4 db boost ettik diye genel output'u 4 db düşmek' neden mantıksız olsun ki. Dediğiniz şeyi yapıyorum dediğim gibi, en spesifik ayarları yapıyorum bu bahsettiğim bana kalan 8 (hatta 10) band parametric eq ile, pek çoğu dar q'da. Ama bir sesin yalnızca bir frekansından memnun değilsek, ben mantıken kolay yoldan direk onu boost'larım, e volume çok arttıysa da output'tan ya arttırdığım kadar düşerim, ya o zaman da çok azalacaksa biraz daha az düşerim.

Kusura bakmayın ama yaptığım müdahelelerden gayet güzel sonuç alıyorum, çok da faydası oluyor, zaten bence pek karışık konular da değil, sanırım bazı yanlış anlaşılmalar var. Ya da bildiğimizi göstermek istiyoruz diye pek fazla okumuyoruz yazılanları. (Forumda da bu konuda master yapmış biri geliyor aklıma hemen :) ) Sizin iyi niyetinizden şüphem yok hocam yanlış anlamayın, sözüm meclisten dışarı.

1- Notch, yapilan lokal EQ isleminin adi. Bir EQ tipi degil benim yazimdan kaynakli oyle gorunuyor yanlis anlasilmasin, pardon :)
EQ ile arttirdiginiz sesin bozulmaya ugramasi soyle aciklanabilir, yaptiginiz her dijital mudahale neticede bir manipulasyondur. Fakat sinyalinizde zaten boost edeceginiz aralik mevcutsa, plugin de bu araligin kazancini arttirir basitce. Bunu yaparken de kullandiginiz EQ yaziliminin kalitesi ve amaci, basarimi devreye girer.

Memnun olmadiginiz frekansi boost etmek derken, nispeten zayif kaldigini dusundugunuz frekans araligi demek istediniz galiba.
Acikcasi EQ I/O ince ayar icin kullanilir, bazen istenmeyen durumlarda sinyali seviyesini azaltmak gerekebilir.
Ama maksimum boost ettiginiz dB kadar Output'tan dusurmek, sinyalin genel seviyesini kismaktan ibarettir.

2- Siz ilk mesajinizda dediniz ki, ben bir frekans araligini +3 dB boost ediyorsam, genel output'u -3 dB dusuruyorum. Hem Clipping'i engellemis oluyorum, hem de sinyalim parliyor. Sinyalinizin parlamasinin sebebini son mesajinizda acikladiniz. Bir frekans araligini boost etmeden evvel zaten lokal olarak Alt ve mid frekanslara Notch EQ/Cut islemi yaptiginizi ancak simdiki mesajinizda ogrenmis oldum. Sinyalinizin parlama sebebi bundan dolayi, genel seviyeyi kismanizla brightness isleminin bir baglantisi yok :) Boyle bir yontem de yok zaten. Yaptiginiz sey kendinizi sinyal seviyesi bakimindan sigorta altina almak, o kadar. Kanali kisarsam bana da yeterince yer acilir neticede diger processler de eklenecek. Ama sebepsiz yere de sinyali dusurmenin hic bir anlami yok..
EQ islemi yaptim bir noktada belki +6 dB acmam gerekti, output'u -6 kistim. Zaten geri kalan noktalarda Cut islemi yapmistim. Cut isleminin ustune bir de genelden kistim.
Belki -10 dB Notch EQ mudahalesi var belli noktalarda ya da cok ince mudahaleler var -3 dB, -4 dB.
Ustune bir de genelden kistim bu sefer kanalda Allah ne verdiyse kisildi. Boyle bir yontem olabilir mi hocam?
Yaptiginiz islemlerden guzel netice alirsiniz cunku bazi islemler yapiyorsunuz asagi yukari. Size o zaman gonul rahatligiyla mikslerimizi teslim edebiliriz. :)

EQ zaten miks konularinin 1. asamasi ya da duruma gore 2. asamasi.
Bu nedenle ilk mesajimda bambaska tekniklerden bahsettim zihin acsin, arastirsinlar konulari ilgilenenler diye.
 
Son düzenleme:
E tabi ki, kendimce zayıf kalan aralığı boost ediyorum :) Cubase'in kendi plug-in'lerini kullanıyorum ama bir zaman sonra araştırmalara başlayacağım.

Hocam tahmin ettiğim gibi benzer şeyleri söylüyormuşuz aslında. Evet dediğiniz gibi hem spesifik ayarlarla bazı frekansları düştüm, hem genelini de düştüm 'clipping korkusuna' :D

Ancak bazen gerçekten bu düşürdüğüm frekanslar çok yoğun şekilde gidiyor kayda ve onları düşünce ses temizleniyor fakat hala gayet yüksek seviyede, e arttırdığım kadarını da düşüyorum hem clipping korkusuna hem diğer işlemlere yer kalsın diye (maximizer olabilir kompresör olabilir, hoş onlarda da output var ama her daim biraz boşluk bırakıyorum)

Ayrıca belli noktalarda - 10 db müdahale de olsa (ki genelde 6'yı geçmez yaptığım cut) tüm işlemler sonrası geriye kalan ses zayıf olmuyor yani eğer olursa dediğim gibi output'u o kadar da düşmüyorum. Ancak zaten gitar kayıtlarında çoğunlukla iki kanal kaydedeceğim için -ya da şimdi duplicate işine bulaştım- volume ile sorunum olmuyor.

E bir de bu clipping olur/oluyordu/olmasın derdinden ötürü kesiyorum yani ne var bunda.

Tüm bunlar bir kenara hala şu konuda uzlaşamadık mı şimdi;

Bir ses örneğinde, tizler az geldi, o kısmı arttırdık ve arttırdığımız kadarını düştük. Haliyle Bas ve midler azalmış oldu tizler de eski şiddetinde hemen hemen. Genel volume azaldı. Peki başka hiçbir enstruman yok, yalnızca o kanalı dinliyoruz. Genel volume azalmasına rağmen ses daha parlak çıkmayacak mı yani :D Bu bu kadar basit bir şey değil mi yahu.

Ve evet işte, başka uygulayacağım işlemler ile de bir şekilde arttıracağım belki ses seviyesini, olmadı mı o çok kıstığım output'u biraz daha yükseltirim eğer seviye yeterli değilse.

Yani bu işler biraz gönderilen sinyal ile ilgili, hani onu düşürdün bunu düşürdün elde ne kaldı hocam diyorsun ama, çok yoğun şekilde kesilen bazı frekanslar sonrası ses ferahlayacaksa elde gayet güzel bir ses kalır yani.
 
Hahaha : )
Neyi arttirirsan onu duyarsin tabi :)

Hocam EQ temizlik islemlerinden sonra kanal seviyeni dusur -15 , -18 dBFS civarina.
O zaman boyle olaylara girmene gerek kalmaz :)
Cunku yaptigin yontem ile mastering asamasina geldiginde pelte gibi yayvan ve dinamigi yitik sadece bagiran bir sonuc cikma ihtimali var :)
 
Yok biz anlaşamıyoruz. Ben ev ortamında aldığım kayıtlardan yeterince memnunum edindiğim tecrübelerle. Dinamiğin yitip gittiği de yok.
Siz yanlış anlamakta ısrarlısınız anlaşılan. Benden bu kadar :)
 
Yok biz anlaşamıyoruz. Ben ev ortamında aldığım kayıtlardan yeterince memnunum edindiğim tecrübelerle. Dinamiğin yitip gittiği de yok.
Siz yanlış anlamakta ısrarlısınız anlaşılan. Benden bu kadar :)

Tamam. Kolay gelsin. Ben de yine miladimi doldurdum bir baska konuda malesef. =)

Tum frekanslarin genelini maximum boost ettigin seviye kadar kis.
Tek bir band icin diger 3 bandi birden, tek band'in boost edildigi seviyede fix olarak dusur.
Bunu standard bir uygulamaya donusturduyseniz soylenecek pek fazla soz de yok.

Teorik olarak; EQ kullanirken, belli bir frekans araligini +n dB arttirdiginizda, her zaman sinyal seviyeniz de ayni oranda artmiyor.
Band genisligine, bulundugunuz frekans araligina gore degiskenlik gosteriyor.
Dolayisi ile belli durumlarda gereksiz yere diger frekanslardan yersiniz bosu bosuna.
Dinamigi de yitirmenize sebep olur cunku geneli kirpiyorsunuz bir bolgeyi spesifik duyurmak icin.

Hangisi size daha dengeli geliyorsa. Bence her sey cok acik ve net.
Eyvallah.

Ekran Resmi 2014-12-04 16.49.39.png

cambridge_hq.jpg
 
Son düzenleme:
Kaan ortada haklı haksız doğru yanlış yok :) progressiva teorik olarak çok güzel açıklamış her seferinde yorulmadan :) son mesajı en açıklayıcısı olmuş okuduğum kadarıyla. Sen teori değilde pratik olarak uyguladığın yöntemi çok benimsemişsin ve bugüne kadar aldığın kayıtlarda o pratik yöntem işini gayet güzel görmüş ve sonuçlar tatmin etmiş ama arkadaşın söylediği şey ise kayda giren kanal sayısı enstruman sayısı arttığında senin pratik yönteminin sınıfta kalabilecek olması. Yani bir şeyi öğrenirken yanlış öğrenirsen o yanlış bilgi sana yapışıp kalır, teorik olarak yapılması gerekenleri söylemiş arkadaş, her durumda seni yolda bırakmayacak yöntemi :)

Bu arada ellerinize sağlık keyifle okudum her bir yanıtı ve konuyu :)
 
Tüm bunlar bir kenara hala şu konuda uzlaşamadık mı şimdi;

Bir ses örneğinde, tizler az geldi, o kısmı arttırdık ve arttırdığımız kadarını düştük. Haliyle Bas ve midler azalmış oldu tizler de eski şiddetinde hemen hemen. Genel volume azaldı.

Dostum bak şimdi,
''Fletcher Munson Curves'' konusunu bir gözden geçir (belki biliyorsun ama okuyan başka kişiler de faydalanır diye yazdım)
KABACA : kulağımız her frekansa eşit seviyede hassasiyet göstermiyor (her ses şiddeti seviyesinde de bu değerler yine değişiyor o da cabası)
Şimdi EQ nun OUTPUT unda 4db düşüş yaptığında bu düşüş tamamen matematiksel bir düşüş yani teknik olarak bilgisayarların da anladığı dilde 4db. Oysa kulağımız için 250Hz deki 4db İLE 3000 Hz deki 4db arasında dağlar kadar fark var... 3000 hz e korkunç duyarlıyız falan filan :)
E şimdi sen EQ ile bir gitar kaydının 3000 HZ bölgesinden 4db ses açtın outputunu da 4db düştün
Başka bir kanalda da arpej çalınmış bir gitarın mesela, 250 Hz civarını 4db açtın ve outputu 4db düştün...
İkinci yaptığın işlemde gitarını artık neredeyse duyamaz hale geleceksin.... (abartıyorum tabi ki ama mix içindeki durumuna göre dediğim gibi de olması işten bile değil)
Şimdi bu durumda 4db BOOST yaptım ozaman db outputu kısayım mantığı İŞİTSEL PENCEREDEN suya düşecek...
Diğer taraftan 4db boost yaptığında sinyal eq içinde CLIP e giriyorsa ozaman CLIP e girmeyene kadar outputunu düşebilirsin bunda bir PROBLEM YOK !
ÖZETLE :
4db boostladım çıkışımı 4db düşeyim gibi bir denklem kurulamaz. AMA bu işlemi yaparsan da HİÇBİRŞEY KAYBETMEZSİN bu da bir gerçek :) Sonradan ses düşük kalırsa kanal faderından ya da eq outputundan geri açabilirsin :)

Konuyu uzatıp çekip sündürmeye gerek yok olay bundan ibarettir... :)
 
Olcay hocam yazmayacaktim esasen daha fazla ama ben biraz yanlis anlasildim, olay budur. Yazdiklariniz degerli seylerdi, bilmeyen okuyan mutlaka faydalanacaktir en azindan. Ancak kendi adima zaten yazdiklarinizin hepsine katiliyorum ve o sekilde de uyguluyorum zaten. Ne kadar da guzel soylemissiniz 'hicbir sey kaybetmezsin' diye :) Biraz o hesaptan yola cikarak, son durumda eksik kalan her ne varsa tekrar gozden geciririm. Ben biraz da baska plug-in'lere yer acmak icin yapiyorum onu. Kulagin farkli algilamasi konusuna deginmeniz de sahane olmus, dedigim gibi ilgilenene su yazilanlar guzel kaynak oldu. Ancak kendi adima ben oldugumdan/yaptigimdan farkli gosterdim sanirim kendimi.
 
Geri
Üst