Acaba Kandırılıyor Muyuz?

Elektro gitarlarda hep ağacın tona etkisi vb. konuşulur. Benim aklıma nedense yatmıyor bu. Mantıklı gelmiyor yani. Denemek lazım ama, sanki aynı elektronik aksam, manyetik, köprü ve burgu sistemine sahip bir fender deluxe strat ile rockson stratın sesinin aynı çıkması gerekli amfiye girilince. Acaba neden böyle olmuyor, yoksa oluyor mu? Yoksa tüm gitar mevzusu kapitalist sistemin insanları para harcamaya iten bir düzeni mi?
 
1) Tele vurursun
2) Tel titreşir
3) Tel ağacı ve diğer aksamları titreştirir
4) Bu titreşimler telin titreşimini etkiler (Buraya kadar geçen süre milisaniye cinsinden falandır tahminen)
5) Titreşen tel, manyetiklerin üzerindeki manyetik alanı değiştirir
6) Manyetik alan değişimi nedeniyle manyetikler bir akım üretir
7) Bu akım amfiye ulaşır vs.

3. ve 4. adımlar nedeniyle ağaç ve diğer parçaların malzeme cins ve kaliteleri gitarın tonunu etkiler.
 
Obican dediklerine katılıyorum. Ancak zamanında çok ünlü bir luthier ile gitarımı yaparken sohbet etmiştik. Kendisi ağacın bir noktadan sonra mobilyaya döndüğünü sadece gözü tatmin ettiğini söylemişti.
 
Her zaman Tom Morello örneği geliyo aklıma. Rage Against the Machine kayıtlarında markasız Japon super strat kullanıyodu. Bence gitar + kablo + amfi üçlüsünü aşmamaya yemin etmiş saf tonun izinde bi derviş değilseniz fazla kasmaya gerek yok ton mevzusunu...
 
Son düzenleme:
Muhtemelen Morello bir şekilde ağacı iyi bir gitara denk gelip, onu geliştirmiştir, belki daha iyi bir gitarı olsa daha farklı tonlar alacaktı, bunu da bilemeyiz.

Bu arada; biz çok net olarak farklı gövdelerde aynı manyetik testi yaptık, hepsinde ton bariz şekilde farklı çıkıyordu. Bu sebeple bir gitarda iyi tınlamayan manyetik diğerinde iyi tınlayabilir. Örneğin, denediğim gitarlar içinde bazılarının akustik tınısı(amfisiz) ve hacmi bile diğerlerine göre farklıydı. Aynı gitar ağaclarında karakter yakın olsa da değiştiğini gördüm. Hatta klavyenin perdelerine göre bile tınılar değişiyor, birinde dolgun gelen diğerinde gelmeyebiliyor. Kısaca; ağac, aksaam hepsi tona etki eder diyebiliriz. Zaten teorik olarak da doğru olan budur.

Amaç sadece gitar çalmak olmayınca, iş biraz da duyumla zevkli ilgili olduğu için haliyle birçok gitar çeşidi, marka-model oluyor. Cevap "evet", kapitalist sistem yüzünden oluyor, fakat kandırılmıyoruz, hepsinde ağaç, aksaam, manyetik farklı olduğu için farklı bir kompresyon veya farklı bir frekans spektrumu ortaya çıkıyor. Bunun yanında aynı özellikte birçok gitar, farklı markalar altında da piyasaya sürülebiliyor. Sadece çok ince eleyip sıkıp dokumaya gerek yok, zevkinize yakın bir gitar seçmeniz, o gitarın notaları doğru vermesi ve rahat olması yeterli.
 
Son düzenleme:
Tonun farklı olması ve kalite farklı şeyler... Elbette ton her daim farklı olacaktır, hoparlör bile etkili bu konuda ama bence farklı çıkan ucuz gitarın tonu kötüdür diye bi şey yok. Adamlar plastik gitarla farklı tonu olan bi gitar yapıyo ama o da gayet kaliteli ve stadyum konserlerine çıkacak kadar güvenilir. Benim için bu kafidir.
 
maun kasa bir gitara vurduğunda ciğerlerin bile titreşir 🙂 amfiye girmeden bir epiphone'dan gelen tını ile gibsondan gelen tını farklıdır. gibson ekmeğin arasına koyulup yenebilir 🙂
 
Hocam hiç elime maun kasa gitar almadım, daha bile başka türlü olabilir, ağzımız iyiden iyiye sulanabilir, neticede maun bu... Bi Brezilya gül ağacı bi de maun...
 
Maun olması şart değil, ash ya da kaliteli alder gövde de benzer sonucu verir, olay ağacın kendisiyle ilgili biraz. Bu arada rezonans sadece yoğunlukla ilgili değildir.
 
Maun kızılağaca göre daha yoğundur ve plexiglass da mauna göre yoğundur. Bu nedenle plexi gitarlarda rezonans fazla ve maun gövdeli lespaul , kızılağaç gövdeli strattan daha fazla rezonansa sahip. Gitar birçok şeyin birleşiminden oluştuğu için sadece gövdeye bağlı değil tabi rezonans , gövde en etkili elemanlardan biridir fakat.
 
Maun kızılağaca göre daha yoğundur ve plexiglass da mauna göre yoğundur. Bu nedenle plexi gitarlarda rezonans fazla ve maun gövdeli lespaul , kızılağaç gövdeli strattan daha fazla rezonansa sahip. Gitar birçok şeyin birleşiminden oluştuğu için sadece gövdeye bağlı değil tabi rezonans , gövde en etkili elemanlardan biridir fakat.

Peki bu bağlamda bakır hepsinden daha yoğundur. Bakırdan yapılmış bir gitar olduğunu farzetsek ve tellere vursak en çok bakır mı titreşir, pleksiglas mı yoksa hafif bataklık dişbudağı mı?
 
Sadece yoğunlukla ilgili olduğunu düşünmüyorum tonun. Ağacın damar yapısı bu hususta çok önemli. Aynı ağacın dünyanın başka yerlerinde yetişmiş örneklerinden elde edilen gitarlar, aynı tonlar veremiyorlar. Ağacın yaşarken aldığı ve verdiği sıvı miktarı ağacın, hem yaş yaşı ve hem kuru yaşı buna çok ciddi şekilde etki ediyor. Evet yoğunluk tona etkilidir lakin tek etkeni değildir. Yoksa abanozdan yapılan bir gitar gövdesi görmüş olmalıydık şimdiye kadar.
Ki ben gördüm bir kere. 🙂
 
Sadece yoğunlukla ilgili olduğunu düşünmüyorum tonun. Ağacın damar yapısı bu hususta çok önemli. Aynı ağacın dünyanın başka yerlerinde yetişmiş örneklerinden elde edilen gitarlar, aynı tonlar veremiyorlar. Ağacın yaşarken aldığı ve verdiği sıvı miktarı ağacın, hem yaş yaşı ve hem kuru yaşı buna çok ciddi şekilde etki ediyor. Evet yoğunluk tona etkilidir lakin tek etkeni değildir. Yoksa abanozdan yapılan bir gitar gövdesi görmüş olmalıydık şimdiye kadar.
Ki ben gördüm bir kere. 🙂
Ağırlığı nasıldı gitarın?
 

Geri
Üst