6v6'lı Marshall Projesi

Evet.. Düşük voltaj ve yüksek gainde özellikle bas tonlara garip bir çınlama oluyordu. Bu yüzden de anotlar arasında 2x 4K7 direnç ve seri bağlanmış iki 0,01mF kondansatör eklemiştim zaten. (Yukarıda yazdığım "corrective filter."). Çerçöpü temizliyor.

558 ohm ile %76'ya indim. Daha da inmem herhalde. VVR ile ayarladığım 2 farklı voltaj değeri (359V ve maximum değer olan 403V) için plate dissipation değerleri aşağıdaki tablolarda.

12.09.2014 - 359 V.webp
12.09.2014 - 403 V.webp
 
Son düzenleme:
Evet.. Düşük voltaj ve yüksek gainde özellikle bas tonlara garip bir çınlama oluyordu. Bu yüzden de anotlar arasında 2x 4K7 direnç ve seri bağlanmış iki 0,01mF kondansatör eklemiştim zaten. (Yukarıda yazdığım "corrective filter."). Çerçöpü temizliyor.

558 ohm ile %76'ya indim. Daha da inmem herhalde. VVR ile ayarladığım 2 farklı voltaj değeri (359V ve maximum değer olan 403V) için plate dissipation değerleri aşağıdaki tablolarda.

38256 eklentisini görüntüle
38257 eklentisini görüntüle

Oncelikle tebrik edeyim valla helal olsun, corrective(conjunctive) filtera kadar her ayrinti arastirilmis. O filtrenin amaci yansiyan empedansi dengelemek. Cunku speakerlarin empedansi sadece rezonans frekansinda DC direnctir. Katologlarinda belirtilen 8-16 ohm degerleri ise nominal empedanstir dc direnc degerinin 1.15 kati seklinde kabul edilir. Ayrica lambali amplilerde 20-80 hz arasinda, ters elektro motor kuvveti sebebiyle empedans 40 ohmlara kadar pik yapabilir. Bunun disinda frekans arttikca empedans artar. Yani empedansi surekli degisen bir yuk var elimizde. Dolayisi ile kaynak ve yuk empedansi arasindaki oran(Damping Faktor) degisiyor ve bu da aktarilan gucu frekansa bagli olarak surekli degistiriyor. Damping faktorun yuksek oldugu amplilerde bu sorun degil cunku guc transfer egrisi yuksek DF lerde paralellesmeye basliyor. Fakat tipik gitar amplisi maksimum guc noktasi olan DF=1 noktasinda calistigindan flat bir frekans cevabi yok. Hele ki yanlis tasarim yapilip DF<1 olursa, durum cok dramatiklesir cunku grafikte goruldugu gibi empedans degisimi ile guc transferi dramatik duzeyde degisir.

maxim.5.gif
 
Son düzenleme:
Bikere proje hakikaten muthis, zira Turk forumlarinda boyle projeler pek yok. Hatta yabanci forumlar icin bile alisilmis bir projeden cok ote ,cunku aiyiadam ciddi ciddi cok iyi bir arastirmaci gordugum kadariyla dolayisiyla konuya cok hakim. Sayesinde, bir tarafta surekli 6V6 datasheetleri acik, voltaj dusunce anot direnci ne olur, calisma noktasi nereye kayar diye dusunmekteyim 😀
 
Ayrica lambali amplilerde 20-80 hz arasinda, ters elektro motor kuvveti sebebiyle empedans 40 ohmlara kadar pik yapabilir.

Sanıyorum böyle bir sorun vardı amplifikatörümde. Özellikle kalın tellerde tona tiz bir çınlama eşlik ediyordu.. Bu arada filtrede 4k7'lik dirençlerden 1k5'e indim. Adamlar (Örneğin bunlar: https://www.tubesandmore.com/products/K-SNUB2) Octal lambalarda filtrede 1.5K lık direnç kullanılmasını tavsiye ediyorlar. Ancak EL34 ve 6V6 çok farklı tabii ve çıkış trafom 8K'lık.. İçim o yüzden çok rahat değil ama tonlar daha iyi oldu.. Tizleri biraz yiyor tabii. Ve 6V6'lar zaten EL84'lere göre zaten daha modern bir sounda sahip. Bu yüzden preamplide tizi biraz dengeledim.

Bunun için:

- V1'in katot direncini 2,7K'dan 3,3K'ya çıkarttım.
- Ton katında slope resistor'ı 68K'ya çıkarttım.
- Ton katındaki silver mica kondansatörü 390P'den 690P'ye çıkarttım.
- Ayrıca her kanal için bright switch ile devreye sokulan, volüm potunun bacakları arasında 150pf ve 200pf'lik kondansatörler var.

Daha da değiştiririm herhalde.. 🙂

Ton katıyla ilgili çalışmalarda örneğin aşağıdaki programdan faydalanabilirsiniz. Oldukça yaygın kullanılıyor ve kullanımı gayet kolay .

http://www.duncanamps.com/tsc/index.html
 
o kadar güzel bilgiler paylaşıldı ki bu başlıkta, bir noob olarak ileride işime yaraması için bookmarklıyorum başlığı. Kendi adıma teşekkür ederim

Bikere proje hakikaten muthis, zira Turk forumlarinda boyle projeler pek yok. Hatta yabanci forumlar icin bile alisilmis bir projeden cok ote ,cunku aiyiadam ciddi ciddi cok iyi bir arastirmaci gordugum kadariyla dolayisiyla konuya cok hakim. Sayesinde, bir tarafta surekli 6V6 datasheetleri acik, voltaj dusunce anot direnci ne olur, calisma noktasi nereye kayar diye dusunmekteyim 😀

Teşekkürler..

EL84'lü ampliyle uğraşırken derli toplu bilgi bulmakta gerçekten zorlanmış ve en çok da 18watt.com'dan faydalanmıştım. Bu işlerle ilgileneceklere temel hatlarıyla basit bir yol haritası olsun ve kritik noktalarda beraber düşünebilelim başlığı açmıştım. Umarım birilerine faydalı olur..
 
Son düzenleme:
Sanıyorum böyle bir sorun vardı amplifikatörümde. Özellikle kalın tellerde tona tiz bir çınlama eşlik ediyordu.. Bu arada filtrede 4k7'lik dirençlerden 1k5'e indim. Adamlar (Örneğin bunlar: https://www.tubesandmore.com/products/K-SNUB2) Octal lambalarda filtrede 1.5K lık direnç kullanılmasını tavsiye ediyorlar. Ancak EL34 ve 6V6 çok farklı tabii ve çıkış trafom 8K'lık.. İçim o yüzden çok rahat değil ama tonlar daha iyi oldu.. Tizleri biraz yiyor tabii. Ve 6V6'lar zaten EL84'lere göre zaten daha modern bir sounda sahip. Bu yüzden preamplide tizi biraz dengeledim.

Bunun için:

- V1'in katot direncini 2,7K'dan 3,3K'ya çıkarttım.
- Ton katında slope resistor'ı 68K'ya çıkarttım.
- Ton katındaki silver mica kondansatörü 390P'den 690P'ye çıkarttım.
- Ayrıca her kanal için bright switch ile devreye sokulan, volüm potunun bacakları arasında 150pf ve 200pf'lik kondansatörler var.

Daha da değiştiririm herhalde.. 🙂

Ton katıyla ilgili çalışmalarda örneğin aşağıdaki programdan faydalanabilirsiniz. Oldukça yaygın kullanılıyor ve kullanımı gayet kolay .

http://www.duncanamps.com/tsc/index.html

Ekleme ihtiyaci hissettim katot direncini degistirmek alt kesim frekansini kayda deger yukseltmez, ama anot akimini dusurur ve lambayi kesim bolgesine yaklastirir. Yani lambanin kazanci artar ve daha cok harmonik uretir. Demeye calistigim sey katot direncinin asil etkisi lambanin calisma noktasi uzerinedir, kesim frekans degeri uzerindeki etkisi yan etkidir. Katlar arasi bright kondansatorleri, kuplaj kondansatorleri ve katot bypass kondansatorleri alt kesim frekansinin koklerini olusturur. Bunlari da yapmissin zaten, katot direncini elleme 😀
 
Ekleme ihtiyaci hissettim katot direncini degistirmek alt kesim frekansini kayda deger yukseltmez, ama anot akimini dusurur ve lambayi kesim bolgesine yaklastirir. Yani lambanin kazanci artar ve daha cok harmonik uretir. Demeye calistigim sey katot direncinin asil etkisi lambanin calisma noktasi uzerinedir, kesim frekans degeri uzerindeki etkisi yan etkidir. Katlar arasi bright kondansatorleri, kuplaj kondansatorleri ve katot bypass kondansatorleri alt kesim frekansinin koklerini olusturur. Bunlari da yapmissin zaten, katot direncini elleme 😀

Ellemiştim bile.. 🙂

Belki de harmoniklere etkisi yüzünden böyle daha güzel oldu..Plexi standart değerleri 0,68mF ve 2,7K. Bende şimdi 0,47mF ve 3,3K.. Biraz böyle çalayım sonra tekrar değiştiririz.
 
Ceviz / maun kaplama işinden vazgeçtim. Tolex kaplayacağım.

Ön ve arka kapak için alüminyum profilden arta kalan parçaları kullanıyorum. Isı iletkenliği yüksek, rijit ve güzel görünümlü mis gibi malzeme varken ahşapla uğraşmaya bence gerek yok. Alüminyum amplinin genel konseptine de çok uygun. Arka kapağı korumak için bir şey kullanmayı düşünmediğimden alüminyum zamanla kararacaktır. Ya da boyamayı deneyeceğiz. Kolay da boya tutmayan malzeme.. Bakalım..

Ön kapakta amplifikatörün ismi olacak tabii. Fikrimi değiştirmezsem ampliyi "Sprit of Marshall" olarak adlandıracağım. Waterslide decal üzeri koruma folyosu olacak herhalde.

Tolex olarak büyük ihtimalle wine taurus (aşağıda) kullanacağım.

Köşe korumaları sipariş etmedim. Elinde olan varsa alabilirim.

Son durum aşağıda. Daha eğe / zımpara işimiz var tabii.. Çam kullandım. Keşke daha sert bir ağaç kullansaydım.

18092014.webp

mojotone-wine-taurus-buggy-whip-tolex-8312111.webp
 
Son düzenleme:
İsim verdik kerataya ve tolex ile kapladım. Bir sürü acemilik ve hata yaptım ancak sonuç bence yeterli. Mükemmel olmasına da zaten gerek yok.. Bazı köşelerde potluklar da var, üzerlerine köşe koruması gelecek. Köşeleri kaplamak çok kolay değil, özellikle benim gibi fazla yuvarlatmışsanız.

25092014_1.webp

25092014_2.webp
25092014_3.webp


Send -return loop hadisesinden vazgeçtim. Yapsaydım aşağıdaki gibi bir şey yapacaktım.
18W Effects loop.webp

Loop'a koyacağın her pedalla iyi sonuç vermeyebilirdi, sinyal kaybı olabilirdi ve dip gürültüsünü de arttırabilirdi. Öte yandan Marshall'a loop çok da yakışmıyor. 🙂 Onun yerine normal kanal için arka tarafta bir input jack'i ekliyorum. Bu tip amplilerde, bir ABY pedal ile reverb /delay'li sinyali düşük volümdeki normal kanala ve kuru sinyali de preampinde drive katı olan TMB kanalına verince sonuç çok da fena olmuyor.

Elimde kaliteli izolasyonlu kablo olmadığı için normal kanalın input jack'ini henüz bağlamadım. Bağladığım zaman amplinin normal jack'e kablo takıldığında ön taraftaki jack TMB kanalının ve arkadaki normal kanalın olacak. Normal jack'ten kabloyu çıkardığın zaman da amplinin ön tarafındaki jack iki kanala birden sinyal vermeye devam edecek. Bu kablolamanın dip gürültüsüne kayda değer etkisi olacağını sanmıyorum.

Ampli aklıma başka birşey gelmezse şimdilik bitti sayılır. Normal kanal jack'inin yanında biraz daha eğe işimiz ve basit montaj işleri var. Şu an için ampli yapım işlerine ara verip tekrar gitar çalabilirim. Haftasonu basit bir kayıt almaya çalışırım.
 
Helal olsun, acayip güzel bir iş oldu bu ya!

Teşekkür ederim. Beğendiğine sevindim.

Bir sürü ufak tefek hata var tabii.. Öte yandan şasiyi yanlış kestiğim için iki kez hazırladım, kabini tolexe zarar verdiğim için iki kez kapladım.. Bir aşamadan sonra sabır kalmıyor tabii, bitirmek istiyorsun ve çok düşünmeden hareket ediyorsun..

Ancak sıfırdan yapmış olduğum ilk ampli için ben de sonuçtan memnunum. Tonal olarak da yeterince esnek oldu. Overdrive pedalı ve attenuator da pek gerektirmeyecek. 18W Marshall TMB (gerçi benimki 20W üzeri oldu herhalde) meraklısı için kesinlikle tavsiye edeceğim bir amplifikatör projesi.
 
Gayet guzel olmus, ufak tefek problemler olmasi cok normal, sonucta ev ortaminda sinirli imkanlar ile yapilmis bir ampli, ellerine saglik. Ufak ufak bir video asmanin vakti geldi ozaman buraya, bekliyoruz.
 
Gayet guzel olmus, ufak tefek problemler olmasi cok normal, sonucta ev ortaminda sinirli imkanlar ile yapilmis bir ampli, ellerine saglik. Ufak ufak bir video asmanin vakti geldi ozaman buraya, bekliyoruz.

Teşekkürler. Video olmasa bile, en azından ses kaydı ekleyeceğim.

Evet. Ev imkanları maalesef.. Tüm kesme, delme hatta tolex kaplama işleri yerdeki halının üzerinde gerçekleşti.. 🙂 Yine de sabırlı, yavaş ve sakin kafayla çalışıldığı zamanlarda hatalar azalıyor tabii.. O da her zaman mümkün olamıyor.
 
1)fan cok gerekli miydi?
2) vvr nasil?
3) metale o baskiyi nasil yaptiniz?
ellerinize sağlık


Fan bu ampli için çok gerekli değil. Alüminyum gibi ısı iletkenliği yüksek bir malzemeyi bol bol kullandım. Furkan elektroniğe yaptırdığım trafo da fazla ısınmıyor (mütevazi termometremle 42 derece civarında ölçtüm.) 6V6'lar da yapı gereği EL84'e göre çok daha az ısınıyorlar.

Ama fanın faydası var ve pek bir zararı yok. Neticede tüm filtre kondansatörleri amplifikatörün içinde, amplifikatör tasarım gereği biraz sıkışık ve VVR ünitesi de biraz ısı üretiyor. Fan 3V'da çalışıyor, biraz hava akımı üretmesi benim için yeterli. Ayrıca belki bir gün bu ampliye EL34 takmaya karar veririm, belli mi olur?

VVR harika çalışıyor. 42V ile 420V arasında güç katının voltajını kontrol ediyor. 70 -80 V altındayken (herhalde hoparlörler yeterince sinyal almadıklardan) ton hafif çamurlu ancak yeterli. Suhr Badger'ları da inceleyebilirsiniz. Suhr Badger'lardaki power scaling hikayesinin VVR'den çok farklı olduğunu sanmıyorum. Zaten yapı olarak da Badger bu Marshall'lara oldukça benziyor.

Amplinin ismi "waterslide decal" kullanılarak yazıldı. Ben decal'ı aşağıdan almıştım. Adobe Illustrator ile hazırladım, evdeki dandik lazer printer'da çıktı aldım kestim, suda altındaki kağıdının çıkmasını sağlayıp yapıştırdım ve üstünü de araç kaplama folyosu( aşağıdakini kullandım) kapladım. Hava kabarcığı kaldı bayağı.. Yapacak bir şey yok.. Akrilik vernikle de kaplanabilir. Ancak yazıya zarar veriyor ve çok da uzun ömürlü olmayabilir.

http://www.ebay.com/itm/5-x-INKJET-...UK_Crafts_Other_Crafts_EH&hash=item4adcbb64e5
 

Dosyalar

Son düzenleme:
Amplifikatörü bu arada bayağı bir kurcaladım, muhtelif değişiklikler yaptım ve son 2 haftadır "bitti" gözüyle bakabiliyorum.

Öncelikle merak ettiğim için effect loop olayını denedim. Amatör lehimci diliyle biraz detaylandırayım çünkü önemli konu (Yanlışım, eksiğim varsa düzeltiniz) :

Bu amplinin de tabanını oluşturan 18W TMB'ler 1974x Marshall'ların tremolo katının EQ'lu (Treble, Mid, Bass) standart bir Marshall preamplisiyle değiştirilmesinden oluşuyor. (Ve aslında plexi'ye de büyük ölçüde benziyor). Normal kanalın preamplisi 12ax7'nin tek triodundan faz invertörünün bir tarafına giriyor. TMB kanalı preamplisi ise arka arkaya üç trioddan oluşuyor ve faz invertörüne giriyor.


Genel uygulama bir şekilde TMB kanalına üç trioddan ve faz invertörü (PI) arasına effect loop'un yerleştirilmesi. Denedim.. Basit bir seri effect loop maalesef TMB kanalında çalışmıyor. Denediğim iki pedal da özellikle basların ciddi şekilde kırpılmasına sebep oldu..

Normal kanala uygulamayı denedim... Sorunsuz çalışıyor. V1B'nin katot direnç ve kondansatör değerlerini insani seviyelerde seçerseniz TMB kanalı ile reverb'lü normal kanalı güzelce ve rahatsız etmeyecek şekilde karıştırabiliyorsunuz.

Ampliyi yaparken iki kanal için ayrı ikişer giriş yapmak ve kanalları beraber çalmak için köprülemek yerine tek giriş yapmıştım. Effect loop'tan sonra TMB kanalı için resimde de görülebilecek ayrıca bir giriş yapmaya karar verdim. Sonuç: "Effect loop'un send'i ve arka taraftaki TMB input arasına bir kablo taktığınız zaman preampli gaini ciddi şekilde artıyor". Bu aslında 18W TMB'lerde bir DPDT switch ile gerçekleştirilebilen "cascading" diye bilinen yaygın bir uygulama. (Plexi'lerdeki RR veya "one wire mod" denilen olay da buna benziyor)

Neyse.. Son ses örneği bu şekilde alındı.

18w TMB devre şeması için-> Image4.webp

Bayağı tolex artmış olduğu için bir de çam kabin yaptım. Yapmaz olaydım.. MDF kabine göre amplinin sesi ciddi şekilde arttı. Kabin rezonansının etkisi pek mühimmiş.. Tolex parçaları çok büyük olmadığından biraz yamalı bohça gibi oldu. Olsun..

Image2.webp

Kayıtlar biraz uydurukça. Ancak amplinin ton karakteri konusunda fikir verebileceğini umuyorum. Clean kaydı PRS SE Fredrik Akesson ile diğerleri ise PRS SE Custom 24 (Eşikte TB4 var) ile alındı. İki gitarda da 0,11'lik D'addario (EXL115BT) takılı. Ses kartı quad capture ve mikrofon MXL990. Pedal kullanılmadı. Hepsine Studio One ile biraz reverb eklendi.

- İlk kayıtta amplinin voltajı maksimumda (çıkış tüplerine 430V civarı).
- İkinci kayıtta voltaj 45V civarı (amplinin çıkışının 20W'tan 2W'a indirildiğini düşünün). Amplinin ayarları da aşağıdaki fotoda görülebilir.
Image1 jb.webp
- Üçüncü kayıtta da voltaj dipte ve yukarıda belirttiğim gibi normal kanalın çıkışı TMB kanalına takılmış şekilde.

Ampliyi denemek isteyen olursa birşeyler organize ederiz. Kayıtlar belki fikir verir, ancak çalarak denemek başka tabii.. 🙂

(Not: Fotolar sitede neden yatay şekilde görüntüleniyor bilemiyorum.)
 

Dosyalar

Son düzenleme:

Geri
Üst