Güzel bir parmak alıştırması (Gitar için)

evet kaldırdım o alıştırmayı yukarıda sebebini de yazmıştım zaten..
bazılarının derdi ben biliyorumculuk tan başka bişey değil ve işe yeni başlayan insanlarda bunların etkisi altında kalıyor ne yazıkki. halbuki bir parmak alıştırmasının her hangi bir zararının olabileceğinin ihtimali bile yoktur. bakarsın işe yaramazsa çalışmazsın bu kadar basit. ama birileri illa ki ben daha iyi biliyorum' u ortaya bir koymadan rahat edemiyorlar.. sevgili is_can_there dosya şu anda kullandığım bilgisayarda değil. bana email atarsan sana en kısa zamanda yollarım..
 
birinin bir şey bilmesiyle ben biliyorumculuk yapması arasında fark vardır. bir şey bilen de, bir şeyi bilip ben biliyorumculuk yapan da bir şey öğretebilir. asıl sorun olan, yanlış bildiği şeyin, binbir açıklama karşısında hala belki de okumadan burnunun dikine doğru olduğunu iddia etmektir.
ben 4 yıl kendi başıma gitar çaldıktan sonra daha fazla ilerleyemeyip bir bilene danıştığımda sapı kavrayışımın bile bilinçsiz alıştırmadan dolayı yanlış olduğunun farkına vardım. ve bunu düzeltmem bir kaç ayımı aldı. burda herkesin söylediklerine kulak tıkayıp gerginlik yaratıp bir de bu insanlara "ben biliyorumcu abi hepsi" demen ironilerin en büyüğüdür, çünkü bu kadar açıklamaya rağmen hala "doğrusunu ben biliyorum" demen "ben biliyorumculuk" meselesinin buradaki en büyük ve komik örneğidir.

yeni başlayanlar benim zamanında yaptığım gibi ondan bundan aldıkları alıştırmaları kullanıp kendilerini geliştirebilirler. ancak zaman geçtikten sonra o alıştıkları yanlış tekniklerini düzeltmek için zaman ve çaba sarfetmeleri gerektiğini unutmasınlar. bu bir seçim meselesidir. ben bugün başasam, yine kendi başıma başlardım. ancak yanlış alıştırmanın verebileceği zarar, uzun vadede daha fazla ilerlemek için kullanılan bir çok alışkanlığın kökten değiştirilmesi gerekmesidir. verebileceği tek ve en büyük zarar da budur.
kolay gelsin.
 
neler olduğunu bilmeden bu önyargısal tavrı takınmış olman konusunu düşünüyorum nedense. konu hakkında bilgin yok ama beni eleştiriyorsun.. alıştırmayı görmedin yapmadın bile ama genel bir mantık hazırlayıp olsılıkları eleştiriyorsun.. kişiselleşsin istemiyorum ama tek bişe soracam ; neden?
 
wxzise demiş ki:
neler olduğunu bilmeden bu önyargısal tavrı takınmış olman konusunu düşünüyorum nedense. konu hakkında bilgin yok ama beni eleştiriyorsun.. alıştırmayı görmedin yapmadın bile ama genel bir mantık hazırlayıp olsılıkları eleştiriyorsun.. kişiselleşsin istemiyorum ama tek bişe soracam ; neden?
Ya wxzie'ciğim, çok yanlış düşünüyorsun. Sen debelendikçe batıyorsun. Ama bizim amacımız burda kimseyi yerin dibine batırıp onu rezil etmek değil ki, sen kendi kendine bişeylere gocunuyorsun sürekli. piramid ve skhaeist arkadaşımız sana gayet mantıklı açıklamalar yaptı zaten. Kimse ben biliyorumcuğuk yapmıyor, bildiği kadarını paylaşıyor. Ama senin bilmediğin de görülüyor bu arada, bunu düzeltmeye çalışıyoruz niye bilmiyosun diye aşşağılamaya değil.
 
alıntı yaptığın yazımı dikkatli okursan neden beni aşağılıyosunuz demiyorum ki zaten.. kimin ne dediğini de görüyorum sorduğum şeyi tekrarlıyım: olayları bilmiyosun niye kişiselleştiriyosun diyrum mesajın konusu parmak alıştırması o zaman bu konu konuşulsun wxzise kaç paralık adam yada doğru ve yanlış bildikleri nedir konusuna yoğun istek üzerine sonra döneriz :)
 
alıştırmayı burada bilgisine güvendiğim kişiler eleştirmiş zaten. alıştırmanla ilgili bir şey söylememişim zaten farkına vardıysan, sen orada kalmışsın. sen "metronom kullanmanın manası yok" diyorsun en başta ki, bunun üzerine istersen dünyanın en sofistike alıştırmalarını metronomsuz çalış, sadece parmağında kas geliştirirsin ama olay çalmaya gelince çuvallarsın.

e şimdi ben alıştırmaya bir şey demiyorum, metronom kullanmanın gereğini bize gösterdiğin tavra karşı çok güzel ve açıklayıcı dille açıklamışım. sadece bir şeyler öğrenesin diye, sen bu kadar açıklamaya bile "hadi ya..." diye alaycı bir ifadeyle cevap vereceksen, ben sana sorayım "neden?" diye. burada herkes birbirinden bir şey öğreniyor, emin ol, herkes öğreniyor. ve hiç kimse bir şey öğrenmeyi aşşağılanmak olarak algılamıyor. lütfen sne de algılama, kimse seni rezil etme çabasında değil, küsüp giden sensin. kardeş kardeş insanların bildiklerini paylaşması varken böyle saçma hareketler bu ortama yazık ediyor. emin ol ben bile şu an böyle bir foruma böyle fuzuli ve kişisel şeyler yazdığım için utanıyorum.

kimsenin seninle bir derdi yok. mantıklı açıklamalara mantıkl cevaplar ve ki tartışalım ve doğruyu bulalım, kimse sabit fikirli olmasın. forumların amacı bu zaten.
saygılar.
 
mantıklı yazılarını bir daha oku o zaman..hadi ya tavrını neden hakettiğini de tekrar düşünmüş olursun..işte sorunun cevabı..
 
bana söylediklerini birazda kendin için düşünsen nasıl olur..en başından beri tavrım parmak aıştırması için açılmış konunun değişik şeylerin konuşulduğu bir ortama dönüşmesinden ileri geliyordu eğer bahsettiğin komplexlere sahip olsaydım farklı bir tavır takınırdım..lakin yukarıda yazdıklarıma verdiğin cevap zaten sorumuda cevaplamış oluyor.. sağol..
 
evet konuya dönecek olursak, sanırım gitarla ciddi manada ilgilenmiş herkesin evinde bir kopyası bulunan "speed mechanics for lead guitar" kitabını bilmeyenlere tavsiye ediyorum. bu isimle nerde sorsanız karşınıza bir tane çıkartırlar. hız isteyenler için çok güzel bir kitap olmasının yanında, hızla işim yok diyen kişiler için de alıştırmalar parmakları ve ritm duygusunu şekle şemale sokacak kıvamdadır.

alıştırma yaparken dikkat edilmesi gerekenler ile ilgili de bir çok tavsiye mevcut, ayrıca kitap yanında alıştırmaların dinlenmesi için bir kaset/cd ile geliyor. hala basımı yapılıyor mu bilmiyorum, bir eskiciden kitabı bulursanız kayıtları internette mevcuttur. kitap da mevcuttur ya o korsancılığa giriyor. hala basımı yapılıyorsa alınası bir kitaptır, çoğu gitaristin bir dönem başucu kitabı olmuştur.
 
wxzise: "bir parmak alıştırmasının her hangi bir zararının olabileceğinin ihtimali bile yoktur. "

Bakalım ne gibi zararları olabilir :

1 Her parmak egzersiznin herkeze faydası yoktur. Dolayısıyla bilinçsizce çalışmak vakit kaybı getirir. Zarar 1

2 Bilinçsizce teknik dışı çalışılan egzersizler sonradan düzeltmesi zor olan alışkanlıklara, teknik hatalara yol açarlar

3 Bazı alıştırmalarda çalışan kişiyi aşar. Onu çalışana kadar arada yapmış olması gereken birçok şey vardır, ama yapmamıştır. Aşırı ileri seviye bir egzersiz vakit kaybı yaratır ( çalışırsın olmaz ) Teknikde bozulmaya sebebiyet verir, en beteride şevk kırar.

4 En beteri bilinçsizce çalışılan, aşırı geniş pozisyonlar içeren egzersizler, bileğinizi sakat etmeye kadar götürür. (araştırın , eklem fıtığı . Tünel kanal sendromu )
 
bunlar parmak alıştırmasından değil parmak alıştırmasını yapandan kaynaklanan sonuçlar..

1 eğer sana göre değilse yapmazsın buda 1 dakika vakit kaybıdır. televizyonun başında ömür tüketmektense 1 dakika gitarda vakit kaybetmekten korkmayın..

2 en başta dediğimle aynı şey yani alıştırmayı yapandan kaynaklı bir sonuç bu..

3 yine aynı şeyden başka bir biçimde söz etmişsin..

4 yine yine aynı...

kendine uygun alıştırmanın hangisi olduğunu belirlemek içinse bilim adamı olmaya gerek yok.. bir iki dakika bakarsın..eğer sana göre ise devam eder faydasını görürsün..sana göre değilse bir daha çalışmazsın..tünel kanal sendromuna vardırıncaya kadar faydası olup olmadığını anlayamayacak olan arkadaşlardan ise onlara uygun olmayan profesyonellik dışı bir alıştırma önerdiğim için özür dilerim...
 
wxzise: işine geldiğinde genel, işine geldiğinde ise burda daha önce verdiğin alıştırma hakkında konuşman sana baya rahatlık sağlıyor olmalı? gitarla ilgili egzersizlerde elzem olan metronomun kullanımından bihaber olup da(o büyük yaşar kurt ustamızın metronomu yoktu di mi? vah diyorum, evet), kırk yıllık gitar hocası gibi parmak alıştırmaları konusunda desteksiz atıp tutabilmek ise apayrı bir yetenek istiyor, saygı duyuyorum.

parmak alıştırmaları, alıştırmayı yapan kişiyi zorlamalıdır. zorlanmadan bahsedilen şey ise kasların zorlanmasıdır. bu düşük metronomda başlayıp giderek hızlanacak(her aşama için 8bpm falan arttırarak mesela, veya yuvarlak bpmler ile çalışıyorsanız 10ar 10ar) şekilde yapılır. bu zorlanma esnasında kişinin kendine zarar verip vermeyeceğini her zaman kestiremesi çok mümkün değil. ama belli bir aşamayı geçen gitarist bunu gayet rahat hissedebilir, çünkü kendi elini bileğini kolunu tanır duruma gelir.

farkındaysan bu egzersizlerin yararı da yine o bahsettiğin "alıştırmayı yapan kişi" ye oluyor. yani, penaya zarar/yarar getirecek değil bunlar tabi ki yararı da zararı da kişiye. bunları "bu dediklerin zaten o kişinin sorunu" olarak ayırmak biraz mantıksız. zira tabi ki sorun onunla ilgili olacak, zaten onu konuşuyoruz.

ağzına sakız ettiğin "yeni başlayan" güruha gelince. bu kişiler her zaman kendilerine neyin yararlı ve zararlı olduğunu kestirmeyebilirler(mesela metronomsuz çalışmak zararlıdır, çünkü bir aşamadan sonra hiç bir getirisi yoktur, zaman kaybıdır). bir egzersizin sana göre olup olmadığını anlaman için ise en azından bu konuda destekli atıp tutabilecek kadar ilerlemiş olman gerekir. yanlış egzersizden başlayan kişinin şevki kırılır ki bu da çok önemli bir hadisedir. neyse senin derdin başka zaten daha uzatmayayım.

genel konulara dönersek, hangi egzersizin hangi kas grubunu(en azından hangi parmakların hangi hareketlerini) çalıştırdığını egzersizi yaparken de düşünüyor olmak önemlidir. bu meseleye speed mechanics for lead guitar kitabında da çokça değinilmiştir. eğer bir hoca ile çalışılmıyorsa kişi kendi eksiklerini başka gitaristlere bakarak kestirmeye çalışmalıdır.

özellikle yeni başlayanlarda sol elin yüzük ve serçe parmakları güçsüz kalır. baqzı kişiler ise serçe parmağını kullanmaz bile.. bu iki pamağın diğer iki parmağa göre zamanlamasını metronom kullanıp hızlanarak, kuvvetini ise legato egzersizleri ile(tabi ki tekrar metronom ile, yaşar kurt değilseniz ;) ) düzeltmek olasıdır. genelde bu iki parmağı kotarmak için hocaların bir kaç güzel egzersizi ceplerinde bulunur.

parmakları çalıştırırken önem verilmesi gereken bir nokta da sapın kavranışıdır. bend egzersizlerinde ve gerçek hayatta çalarken sapın üst kısmını başparmak ile tutup destek alarak çalmak, bunun dışındaki alternate picking vs. türevi alıştırmalarda ise başparmağın ilk boğumu ile sapın arka kısmında dayanmak, parmakların uzanmaya başladığı noktayı havada bırakmak gerekmektedir. o bölgeyi sapa yapıştırırsanız edineceğiniz alışkanlığı düzeltmesi çok çok zordur. hele ki amacınız hızlı da çalabilmek ise pek çok şeyi baştan çalışmak durumunda kalıp hayıflanabilirsiniz.

gitarda teknik ve kulağa hoş gelen doğaçlamalar yapabilmek için gerçekten klavye başında ömrünüzün bir kısmını kimlerinin tabiri ile "çürütmek" gerekmektedir. amacı hız olan kesimin özellikle kulağa hoş gelebilen hızlı pasajlar geçişler ve hatta ana sololar çalabilmeleri için gerçekten reflekslerini çok sağlam bir şekilde eğitmeleri gerekmektedir ki bu yıllar alan bir süreç. kendi adıma ben anca ayaklarımı suya yeni soktuğumu söyleyebilirim bu konuda. ancak forumda anladığım kadarıyla sağlam gitaristler mevcut onların da tavsiyeleri varsa kulak kabartmak gerekir.
 
Ah şu gençler.. iyi çalmak ile hızlı çalmak arasındaki farkı hala kavramakta zorlandıklarını görüyorum.

Gençlerin,yeni başlayanların daha çok solo üzerine düşmesi ego tatminsizliğinden kaynaklanıyor.Çünkü yüzeysel olarak gitar tarihinde solo çalmak rhytm çalmaktan her zaman daha zor olmuştur.Ve bir şekilde müzisyen olmaya aday birey özel yaşamındakileri lead gitar olarak (öncü olarak) gidermeye,bilinç altında kendini kazanan olduğuna ikna etmeye çalışmaktadır.

Bu formattaki bir yazının sahibi ile "bu jazzcı hızdan ne anlar" ya da "kedi uzanamadığı ciğere pis der" gibi kavramları bütünleştirebilirsiniz.Ancak yanıldınız,vakit oldukça dt cover yaparım..

Önceleri (>3 yıl) bende aşka gelip "bugün oturup saatlerce alternate yapıp,hızıma hız katacağım" gibi hırslara kapılıp çalışırdım..Şimdi ne kadar büyük bir zaman kaybı ve boş bir atılım olduğunu anlıyorum..

Hızlı çalmak değil temiz çalmak,sound yakalamak önemlidir.Çünkü çalışan herkes hız yapabilir ancak çalışan herkes sound ve groove yakalayamaz..
Bunu stüdyo müzisyenleri çok daha iyi bilir ve anlayabilirler..


kolay gelsin
 
yeet haklısın. önemli olan hızlı çalabilmek değil, ama bir stüdyo gitaristi gerektiğinde hızlı çalabilmenin gereğini herkesten iyi bilir sanırım?

ben şahsen hızlı çalabilen biri değilim, daha çok caz gitarla ilgileniyorum. ama vakit oldukça hıza yönelik alternate picking(hıza yönelik dememin sebebi, zaten neredeyse her zaman alternate çalmamdandır) vs. çalışırım, çünkü bunu yapabilmek gerekir. ya da başka bir deyişle, "neden yapılmasın ki?"
 
ve şunu da eklemeliyim, çalışan herkesin, kaytarmadığı sürece hız yapabileceği apaçık gerçekken, aynı şekilde gerektiği gibi çalışan her insan evladının da temiz bir ses, ve herkese tempo tutturan groovelar yakalayabilir. gitarda her şey azim ve çalışma işi. saatlerce picking çalışmak da, saatlerce chord changes üzerine kafa patlatmak da, saatlerce solo transcribe etmek de, ve hatta bunları gerektiğinde pratiğe dökmek de bu çalışmanın bir parçasıdır. ve bu azme sahip herkes bu işi başarabilir.
 
pyramind hala ego tatmini peşindesin yazının ilk paragrafından sonrasını okuma ve sana cevap yazma gereği bile duymuyorum.. fakat şunu belirtmeden geçemeyeceğim "forumlardaki ev sahibi yazar ve deplasmandaki yazar" anlayışıyla forum atmosferini algılama düzeyine hasta oldum... kişiselleşsin istemedim bu noktaya sen getirdin beni ve bu satırlrı yazarak konuyu böldüğüm için herkesten özür diliyorum..

yeet arkadaşımın dediği gibi bende hızın kendi başına bağlayıcı olmaması gerektiğine inanıyorum. müzik içselleştirilmeden konserve'tuarlarda öğrenildiği üzre üretilmeye devam etmekte.. ülkenin konumu ve toplumun konuya bakış açısı malum o yüzden kkonservauar eğitimini tümüyle yadsımak yanlış olabilir. ama pek çok dahi konsantrasyonunu çevresel belirleyiciliği tatmin etmeye değilde yaptığı müziğe sevkederek ünvanlarını kazanmışlardır... 21. yüzyılın parıltılı hayatı dayatması bazıları için bir nimetken hala bu müziği dinliyor ve ondan birşeyler öğrenmeye çalışıyor olmamız durumu çok net açıklıyor kanımca... enstrümana hakim olmak apayrı birşey bu saatlerce hız çalışmaktansa senelerce gam çalışmakla olur.. çok hızlı çalıp (kitaplar cd ler sağolsun) Gm kaç arızadan oluşur bilmeyen o kadar çok gitarcı varki etrafımızda..
Bana kalsa çaldığı gitarın telleri arasından kristal şıngırtıları dökülen gitarcılar değil paslanmış tellerle müzik yapan gitarcılar el üstünde tutulmalıydı.. gitarcılar bile ön plana aldıklarının ne anlama geldiğini bilmediği bir sanat tarzında ya büyük balığın gölgesinde yüzersiniz (maalesef 21. yy rock müziği gibi) yada serseri olarak adlandırılırsınız.. ben hala müziğin serseri işi olduğu düşüncesindeyim...
 
Üst