Armoni Nedir?

  • Konuyu açan Konuyu açan maNga
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Armoni nedir nasıl bişeydir beste yaparken mi gitar çalarken mi kullanılır.Armoni bilgisini sadece videolarla oğrenebilirmiyim.Veya tavsiye edeceğiniz kitap var mı herkese teşekkurler
 
Uyum demektir esasen. Müzikte de -beste yaparken ya da gitar çalarken 🙂- duyulan herhangi bir ezgi içerisindeki notaların kulağa uyumlu gelmesi olarak nitelendirebiliriz. Kısacası belli başlı kuralları olan bir tür matematik gibi bir şey. İnternet ile her türlü bilgiye ulaşabilirsin evet.
 
Uyum demektir esasen. Müzikte de -beste yaparken ya da gitar çalarken 🙂- duyulan herhangi bir ezgi içerisindeki notaların kulağa uyumlu gelmesi olarak nitelendirebiliriz. Kısacası belli başlı kuralları olan bir tür matematik gibi bir şey. İnternet ile her türlü bilgiye ulaşabilirsin evet.
Olmazsa olmaz birşey midir bu yani çok mu onemli?
 
Armoni baska bir bakis acisina gore de bugune kadarki deneyim birikimidir esasen. Ille de uyulmasi zorunlu kurallar degildir bir yerde, ihlal edilebilir yaraticilik durumuna gore. Muzikle ugrasirken farkinda olarak ya da olmayarak armoni kullaniriz zaten. Beste yaparken de enstruman calarken de. Armoni turlere de ayrilir bu arada; bati jazz vs.. Hangisini ogrenmek istedigine karar vermelisin once. Kitap olarak bati armonisinde nurhan cangal genelde biraz daha anlasilabilir bulunur. Fakat tek basina calismak ve ogrenmek oldukca zordur. Bilen birisinden yardim almak daha hayirli olur bence. Ogrendigin bilgileri enstrumanda uygulamaktir en onemlisi ve belki de en zor kismi. Uzun ve oldukca zorlu bir ugras. Bol calisma ve pratik gerektiren bir surec.
 
Batı müziğinde seslerin üstüste konmasına (yani akorların oluşturulmasına) ve bu akorların birbirine bağlanmasına ilişkin kuralları öğreten bilgilerin bütününe armoni denir.

AMA, pratikte armoni bu kadar dar anlamda kullanılmaz. Benim yaptığım tanım, KLASİK ARMONİ için geçerlidir. Pratikte ise popüler müzik ile uğraşan kişiler armoniyi "her türlü teorik müzik bilgisi" anlamında kulanırlar. O nedenle "teori ve armoni" şeklinde de geçer. "Müzik teorisi" olarak da geçer. İsimlere takılmayalım.

Anlaşaılması en önemli olan şey bence şu: Şayet popüler müzik ile uğraşacaksanız ve klasik müzik tarzında eser vermek ile ilgilenmiyorsanız. klasik armoni kitabı ALMAYIN veya bu tür web sitelerine filan şimdilik bulaşmayın🙂 Vakit kaybedersiniz ve kuramsal bilgi içerisinde boğulursunuz.Çok daha kolay ve eğlenceli olan, popüler müzik armonisdir. Akorlar nasıl oluşturulur, üzerilerine hangi diziler (gamlar) ile melodi oluşturulur veya solo çalınır... gibi şeyleri zamanla öğrenirsiniz.

Eğer İngilizceniz varsa aşağıdaki kitaba bakın derim. İyi bir başlangıç kaynağıdır:

http://www.amazon.com/Harmony-Theory-Comprehensive-Musicians-Essential/dp/0793579910/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1412785941&sr=8-1&keywords=theory and harmony
 
Olmazsa olmaz birşey midir bu yani çok mu onemli?

Yani tabiki bir yerde olmazsa olmaz demek pek dogru olmaz. Armoni bilmeden de muzikle ugrasilabilir. Fakat bilmek ve en önemlisi kavrayabilmek vizyon sahibi yapar seni. Bir eser calarken ne yaptigini bilerek yaparsin. Kulak gelisimini hizlandirirsin. Kararini bildigin bir parcanin altyapisina zaman zaman akorlara bakmadan eslik edebilirsin. Bunlarin hepsini armoni bilmeden de yapabilirsin elbette ama daha uzun ve zor bir surec olur bu seviyeye ulasmak senin icin belki.
 
Bana kalırsa müzikte olmazsa olmaz denecek şey yok denecek kadar azdır 🙂 İleride yapacaklarını bilemem ama içimden bir ses 'bilmen gerekli' diyor. Çok keyiflidir ayrıca yavaş yavaş ilerlersin, anlarsın. Duyduğun sesleri daha kolay çözersin, bestelerinde ya da doğaçlamalarında çok işini görür. Kısacası aslında işin mutfağını öğrenince, kendi üreteceklerin de kolaylaşır. O yüzden bir yandan armoni öğrenip, bir yandan gitar tekniği çalışmak pek faydalıdır.

Bunun dışında atonal müzik diye bir kavram var ama hiç girmeyeyim. Kısacası şart değil ama büyük faydaları olan bir konu.
 
Bence armoni kişinin kendine yakışanı giymesidir 🙂 size nacizane tavsiyem değişik tarzlarda parçalar calmanız. Birsürü gam çalışıp pratige doktugunuzde nooldu arkadaş Am arıza almıyordu kitapta. Blues da re# nerden geldi bu flamenkocular neden sol# kullaniyor. Kitap böyle yazmiyor sorusu peşinde kosabilirsiniz. Değişik türlerde ne bileyim pop, flamenko, blues, türkü gibi parçalar üzerinde çalışırsanız kitapda olmayan notaları tabiri caiz ise nasıl yedirdiklerini görürsünüz. Birde ozellikle uflemeli partisyonlarina calismanizi öneririm. Gitar calimi itibariyle birzaman sonra birbirine benzer motiflere döner. Yukarida yazdiklarim şahsi fikirlerimdir. Yayında ve yapımda emeği gecen herkeşlere saygılar sevgiler hormetler.
 
- Yıl 2003 Kompozisyon Anasanat Dalı 1. sınıf 😀
- Hocam Aziza Mustafa Zadeh'in de hocalığını yapmış o dönem Türkiye de ders veriyor olması bir lütuf olan Zarife Hoca...
- 1. Ders piyanonun başındayız. Sınıfta kimse yok başka...
- ZARİFE HOCA : ARMONİ NEDİR OLCAY ?
ZAVALLI BEN : Iıııı , ıııı hımmm hömmm : UYUM !
ZARİFE HOCA : Uyum nedir peki ?
ZAVALLI BEN : İşte yeaaani hani sesler üstüste gelio yaaa işte ordan aradan şettirince .....gfgdgdfgdfglklsjflkjslkjfls....
ZARİFE HOCA PİYANODA DO MAJÖR + FA MAJÖR + SOL MAJÖR + DO MAJÖR KADANSI GEÇER ve BU UYUMLU MU DER , BEN DE UYUMLU DERİM TABİ Kİ...
SONRA 7, 8 SESLİ AKORLARLA ATONAL BİR KORAL ÇALAR, PEKİ BU UYUMLU MU ?
ZAVALLI BEN : UYUMLU HOCAM.....
Bu kadına çok am açok şey borçluyum !!!!!!!!!!!!!!!!
Bir soruyla beni 11 yıl öncesine götürdün, sağol 😀
 
önerebileceğiniz kitap var mı?
DOST yayinevinden cikan Butun Yonleriyle Gitarlar kitabi bence her yonden fantastik; gitarla ilgili hersey teknik ve bilhassa calima dair butun teori renkli diyagramlar ve klavye pozisyonlarini iceren fotograflarla var. Son derece de detayli; gitar metodlarinda zaten boyle duzgun organize anlatim olmaz. Ne kadar ovsem az bu kadar duzgun cevrilmis ve basilmis cok az kitap var.
 
Bilen birinden ders al dostum.Kendi başına tıkanırsın.Hele ki jazz kitaplarına şu an sakın bulaşma.Önce yalın bir şekilde öğrenmek gerekiyor.En iyi yol hocadır.Solfej dersi de al.Bu bilgiler olmadan olmaz,olur diyenlere kulak asma,kesinlikle olmaz.
 
DOST yayinevinden cikan Butun Yonleriyle Gitarlar kitabi bence her yonden fantastik; gitarla ilgili hersey teknik ve bilhassa calima dair butun teori renkli diyagramlar ve klavye pozisyonlarini iceren fotograflarla var. Son derece de detayli; gitar metodlarinda zaten boyle duzgun organize anlatim olmaz. Ne kadar ovsem az bu kadar duzgun cevrilmis ve basilmis cok az kitap var.
Aynen bu kitap da bombadır. İçerisinde modlardan gamlara türlü türlü bilgi var. Genel kültür babında da oldukça faydalı bilgiler mevcutç
 
Selim Işık gayet sade bir dille çok net anlatmış kitabında ve videolarında. Sıfırdan alıyorsan yardımcı ve faydalı olur diye düşünüyorum. Çok derine ineceksen yabancı kaynaklara bakmak iyi olabilir.
 
En az 2 şeyin uyumunun formülize etme çabasıdır. Uyumun her ne kadar öznel olduğu düşünülse de aslında kuralları ve matematiği vardır. Bu matematiği uygularsanız bir çok insanın karşı çıkamayacağı bir ahenk ortaya koyabilirsiniz. Sizin söz ettiğiniz ses armonisi olsa da renkler için de armoniden söz edilir.
Ses armonisinin temelini oluşturan 12 aralıklı skalayı öneren Pisagor (evet hipotenüs), renk armonisi çarkını öneren kişi de Newton'dur (elma evet). Biri tarihin en ünlü matematikçilerinden diğeri de en ünlü fizikçilerindendir. Yani uyum algısı kişiden kişiye değişir demeden önce bir durup düşünmek gerek.
Armoninin toplumsal karşılığı da bence demokrasidir. Bu yüzden feodal doğu toplumların yerel müziği tek sesli, demokratik batı toplumların müziği çok seslidir. (Demokritos zaten Pisagor'un kankayısmış aga)
 

Geri
Üst