Gitarist hariç her faktörün aynı olduğunu kabul ediyorum; (az çok gitar çalıyorum, o yüzden gitaristin tona etkisini kafamda ortadan kaldırabilirim sanıyorum.)
Fenderin kaydındaki ton herhangi bir "klasik rock" setuplı miks için çok daha iyi bir seçim. Fenderinki çok daha "focused" ve açık bir ton. Bu yüzden herhangi bir mikste her türlü çok daha iyi ve kendisi gibi duyulur. Diğer gitar tonunun bant aralığı çok geniş ve fender gibi belirgin bir karakteri yok, transientleri de fender gibi belirgin değil. Tek başına güzel duyulabilir ama herhangi bir rock setupında mikse güzel oturmaz, çorba olur.
Kayıttaki şu haliyle bas gitar, davul, cort'tan bir ritm partisyonu ve solo kaydedersen kaydın tam bir çorbaya dönüşür. Post-eq ile az çok adam edebilirsin, ama post-eq ile transient dinamikleri asla düzeltemezsin.
Ama mesela, yaylıların üstüne birşeyler çalacaksan, ya da daha kompresyonlu ve yuvarlak tonlar arıyorsan cort daha iyi duracaktır. Sebebini merak eden olursa ayrıca açıklarım.
Özellikle kayıt işlerine pek girişmemiş, sahne-sound konusunda çok tecrübesi olmayan gitaristlerin sık yaptığı bir hata bu. Gitarın tek başına soundu sevdiğimiz albümlerde duyduğumuz gitarlara ne kadar yakınsa o kadar iyi kabul ediyoruz içgüdüsel olarak. Bu konuda tecrübeli gitaristler ise, zamanla gitarın grup ve diğer gitarlar ile birlikte nasıl duyulduğunu tecrübe edip ton ile ilgili beğenilerini ona göre şekillendirirler. Olaya bu açıdan bakılırsa farklı tarzlarda - farklı grup setuplarıyla çalan gitaristlerin neden farklı tonlar aradığı da daha kolay anlaşılabilir. Yoksa iyi-kötü ton diye birşey yoktur, amaca göre farklı ton vardır.
Gitarların kalite farkı ise ayrı bir tartışma konusu. Bir gitarı kaliteli/pahalı yapan nitelikler, ne ile nasıl yapıldığı bile belli olmayan ayaküstü alınmış iki kayıtla ortaya çıkmayabilir. Ortada adam gibi bir referans noktası bile yok. Üretim teknikleri /malzeme kalitesi ile ilgili farklardan bahsetmiyorum bile hiç.