Bu arada bu supercardioid hypercardioid terimlerinden birşey anlamayanlara hatırlatalım: Cardioid "kalp şeklinde" demektir, mikrofonun diyafram etrafındaki ses alış paternini simgeler (hani "Kardiyografi"den aklınıza gelsin, hani hastanelerde kalp hastalarının gittiği servis). Cardioid paternli mikrofon diyaframın önünde kalp şeklindeki bir alandan gelen sesleri alır, diğer kısımlara sağırdır.
Omnidirectional (heryönlü/küresel)
Her taraftan gelen sesi eşit hassasiyette alır.
Half-omnidirectional/hemispherical (yarı heryönlü/yarıküresel)
180 derece açıda her yönden eşit hassasiyette alır (PZM mikrofon paterni)
Heryönlü mikrofonların genel özellikleri:
• Genel amaçlı mikrofonlardır.
• Oda reverberasyonunu yakalamak için idealdir.
• Yakın mikrofonlama yapılmadığı takdirde izölasyonu yoktur.
• Seste nefes patlamalarına duyarlığı düşüktür.
• "Proximity effect" denen yakınlaşmada bas etkisi yoktur.
• Kondenser tip mikrofonlarda çok derin bir bas frekans cevabı vardır, körüklü org, grup/senfoni bas davulu kayıtlarında idealdir.
• Maliyeti düşüktür.
Bu aşağıdaki paternlerin hepsi Unidirectional (Tek Yönlü) olarak adlandırılırlar. Tekyönlü mikrofonların genel özellikleri:
Unidirectional (cardioid, supercardioid, hypercardioid, hemispherical, half-cardioid, half-supercardioid)
• Seçici alış.
• Oda akustiğini, arkaplan gürültülerini ve civar ses kaynaklarından gelecek sızıntıları reddederler
• İyi izölasyon - kanal kayıtlarında iyi ayırım sağlarlar
• Yakın mikrofonlamada bas frekanslarında yüklenme yaparlar (proximity efekt) - Tutamağında delik bulunan modeller dışında
• Seslendirme sistemlerinde geribeslemeye girmeden ulaşabildikleri maksimum kazanç yüksektir
• Çakışan (90 derece) veya neredeyse çakışan mikrofonlama için idealdirler.
• Mikrofonun önündeki ses kaynakları için geniş bir ses alış alanı
• Mikrofona arkadan gelen sesler için ideal sağırlık
Cardioid (Kalp şekilli)
Sadece önden gelen sesleri alır, arkadan gelenleri reddeder.
Supercardioid (süper kalp şekilli)
Cardiodid'den daha dar bir ön alış alanı vardır ancak tam arkada da dar bir alandan gelen sesleri alır, arkada iki ölü noktası vardır. Ana ses kaynağı ile beraber mekandan yansıyan ambiyansı da hafifçe almak için idealdir.
• Ön yarıküre ile arka yarıküre alışı arasında maksimum fark (sahne mikrofonlaması için idealdir)
• Cardioid'den daha fazla izölasyon
• Cardioid'den daha az mekân yankısı (reverb) alışı
Hypercardioid (hiper kalp şekilli)
Supercardiodid'den daha dar bir ön alış alanı vardır ancak arkadan gelen sesleri alış alanı daha geniştir, arkada iki ölü noktası vardır.
• Tek yönlü mikrofonlar arasında en fazla yan ses reddi.
• Maksimum izölasyon - maksimum reverb/sızıntı/geribesleme/arkaplan gürültü reddi.
Half-unidirectional (Yarı tekyönlü)
Bidirectional/Cosine/Figure of 8 (çift yönlü/kosinüs veya 8 şeklinde mikrofon da denir)
Önden ve arkadan gelen sesleri alır, yanları reddeder.
• Önden ve arkadan gelen sesleri alır, yandan gelenleri reddeder (karşılıklı röportaj veya karşılıklı vokal gruplarının kayıtlarında idealdir)
• Overhead (başüstü) olarak yerleştirildiğinde orkestra bölümlerinde maksimum izölasyon sağlar
• Blumlein stereo mikrofonlama için idealdir (iki çiftyönlü mikrofon birbirini 90 derece kesecek şekilde yerleştirilir, biri sağ diğeri sol kanal, manyak bir stereo kayıt verir)
Bu şekilleri ve metinlerin ana hatlarını Crown Audio web sitesinden aldım. En üstteki şekli Georgia State University'nin web sitesindeki bir makaleden aldım.
Omnidirectional (heryönlü/küresel)
Her taraftan gelen sesi eşit hassasiyette alır.
Half-omnidirectional/hemispherical (yarı heryönlü/yarıküresel)
180 derece açıda her yönden eşit hassasiyette alır (PZM mikrofon paterni)
Heryönlü mikrofonların genel özellikleri:
• Genel amaçlı mikrofonlardır.
• Oda reverberasyonunu yakalamak için idealdir.
• Yakın mikrofonlama yapılmadığı takdirde izölasyonu yoktur.
• Seste nefes patlamalarına duyarlığı düşüktür.
• "Proximity effect" denen yakınlaşmada bas etkisi yoktur.
• Kondenser tip mikrofonlarda çok derin bir bas frekans cevabı vardır, körüklü org, grup/senfoni bas davulu kayıtlarında idealdir.
• Maliyeti düşüktür.
Bu aşağıdaki paternlerin hepsi Unidirectional (Tek Yönlü) olarak adlandırılırlar. Tekyönlü mikrofonların genel özellikleri:
Unidirectional (cardioid, supercardioid, hypercardioid, hemispherical, half-cardioid, half-supercardioid)
• Seçici alış.
• Oda akustiğini, arkaplan gürültülerini ve civar ses kaynaklarından gelecek sızıntıları reddederler
• İyi izölasyon - kanal kayıtlarında iyi ayırım sağlarlar
• Yakın mikrofonlamada bas frekanslarında yüklenme yaparlar (proximity efekt) - Tutamağında delik bulunan modeller dışında
• Seslendirme sistemlerinde geribeslemeye girmeden ulaşabildikleri maksimum kazanç yüksektir
• Çakışan (90 derece) veya neredeyse çakışan mikrofonlama için idealdirler.
• Mikrofonun önündeki ses kaynakları için geniş bir ses alış alanı
• Mikrofona arkadan gelen sesler için ideal sağırlık
Cardioid (Kalp şekilli)
Sadece önden gelen sesleri alır, arkadan gelenleri reddeder.
Supercardioid (süper kalp şekilli)
Cardiodid'den daha dar bir ön alış alanı vardır ancak tam arkada da dar bir alandan gelen sesleri alır, arkada iki ölü noktası vardır. Ana ses kaynağı ile beraber mekandan yansıyan ambiyansı da hafifçe almak için idealdir.
• Ön yarıküre ile arka yarıküre alışı arasında maksimum fark (sahne mikrofonlaması için idealdir)
• Cardioid'den daha fazla izölasyon
• Cardioid'den daha az mekân yankısı (reverb) alışı
Hypercardioid (hiper kalp şekilli)
Supercardiodid'den daha dar bir ön alış alanı vardır ancak arkadan gelen sesleri alış alanı daha geniştir, arkada iki ölü noktası vardır.
• Tek yönlü mikrofonlar arasında en fazla yan ses reddi.
• Maksimum izölasyon - maksimum reverb/sızıntı/geribesleme/arkaplan gürültü reddi.
Half-unidirectional (Yarı tekyönlü)
Bidirectional/Cosine/Figure of 8 (çift yönlü/kosinüs veya 8 şeklinde mikrofon da denir)
Önden ve arkadan gelen sesleri alır, yanları reddeder.
• Önden ve arkadan gelen sesleri alır, yandan gelenleri reddeder (karşılıklı röportaj veya karşılıklı vokal gruplarının kayıtlarında idealdir)
• Overhead (başüstü) olarak yerleştirildiğinde orkestra bölümlerinde maksimum izölasyon sağlar
• Blumlein stereo mikrofonlama için idealdir (iki çiftyönlü mikrofon birbirini 90 derece kesecek şekilde yerleştirilir, biri sağ diğeri sol kanal, manyak bir stereo kayıt verir)
Bu şekilleri ve metinlerin ana hatlarını Crown Audio web sitesinden aldım. En üstteki şekli Georgia State University'nin web sitesindeki bir makaleden aldım.