Okulda İlter Kurcala Stevie Vai'yi tokatlar dedim diye linç yedim

  • Konuyu açan Konuyu açan -GG
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

‘’30 yıllık signature gitar 40 yıllık virtüöz adam’’ ‘’Berklee mezunu hatta hocası’’

Naçizane 8-9 senedir müzikle uğraşırım ve bilirim ki bu işler zamanla değil çalma ve çalışmayla ilerliyor. Benden çok küçük bazı bebelerin benden daha iyi çalması da bunu gösteriyor. (Köpürüp kuduruyorum bu konuya neyse)
Berklee çok iyi bir okul, sizi daha iyi bir müzisyen yapar mı yapar, daha iyi bir gitarcı yapar mı yapar. Ama yapmayabilir de burda önemli olan Berklee değil öğrenci… günün sonunda da Berklee parayla gidilen bir okul.
Berklee mezunu olmayan çok az insan kaldı zaten 😀
Steve Vai çok iyi bir gitarist ve müzisyen evet. Ama burda karşılaştırılan şey bu değil sanırım. Bestecilik, doğaçlama, müzisyenlik, gitar tekniği çoğu aynı şey gibi görünse de hepsi farklı ve hepsine ayrı ayrı mesai harcamak gerekiyor.
Steve Vai ‘’kalıplar içinde’’ sınırları çok zorlayan bir gitarist.
Ama mesela Guthrie Govan ise ‘’kalıpların dışında’’ sınırları çok zorlar.
Picassonun tablolara bakarsanız 3 yaşında çocuk bile çizer diyebilirsiniz. Evet öyle de zaten. Ama bunu bilinçli bir şekilde yapamaz. Önce kuralları öğrenmek gerekir ki sonra yıkabilesin onları…

Doğaçlama konusunda benim tanıdığım en iyi adam Guthrie. Sabaha kadar çalsın aynı cümleyi 1 kez daha duyamazsın.
Steve Vai, Satriani, Petrucci, Lukather, Paul Gilbert, Wylde, Malmsteen, Van Halen, Eric Johnson, Slash; hepsi ‘’kalıplar içinde’’ olduğu için 2. saat bilemedin 5. saatten sonra aynı cümleleri duymaya başlarız.

Ama Guthrie’nin bir Tender Surrender veya For the Love of God veya Satch Boogie veya Take the Time veya Hold the Line veya Technical Difficulties veya No More Tears veya Like an Angel veya Ain’t Talkin bout Love veya Cliffs of Dover veya November Rain gibi şarkıları yoktur. Ağzımla Guthrie şarkısı taklit edemem. Ama diğerlerini edebilirim.
Çalamaz mı hayır cayır cayır çalabilir. Burda da icracılık ve besteciliğin ayrı şeyler olduğunu anlatmak istedim.

Bazen Mc Donald’s çalışanı Berklee hocasından daha iyi müzisyen olabilir. Çok da kimseyi üste koymamak lazım.
forumda Guthrie örneği vermek yasaklansın.... adamın çaldığı hiçbir şeyi çalamadığımız gibi onun da çalamadığı hiçbir şey yok... dolayısıyla örnek göstermek anlamsızlaşıyor 🙂
Vaktiyle Kadıköy Stage Müzik'in girişimiyle Suhr gitarlarını tanıtmak için Guthrie İstanbul'a gelmişti. Adamlar muhabbet etmişler filan tabii... Ben Stage Müzik'e uğradığımda kardeşlerden biri (malum Stage Müzik sahipleri de gitarist ve basçı müzisyen kardeşlerdir...) bana Guthrie'nin yaptığı bir muhabbetten bahsetti. Guthrie'nin dediğine göre, basçı olan kardeşi (Seth ?) kendisinden de iyi gitar çalıyormuş!
Kişisel görüşüm de (emprovize bağlamında konuştuğumuz için...) Guthrie özellikle blues-rock-soul sularında caza doğru açılarak emprovize çaldığında ortalığı dağıtıyor. Aristocrats ile yaptığı mekanik işleri ben sevmiyorum. Keşke daha fazla bu sularda iş yapsa. Bu biraz Kiko Loureiro'nun yaptığı latin caz albümüne benziyor (muhteşem albümdür bu arada...). Sanki adamlar içlerinden gelen ve en sevdikleri emprovize tabanlı o müziği yapma fırsatı bulamıyor da, onun yerine projelere angaje oluyor gibi.
Mesela Guthrie şöyle bir Hammond orgcu ile filan kafa kafaya verip groove odaklı-emprovize tabanlı kayıtlar yapsa dinlemeye doyulmaz. Hatta galiba kariyerinin başlarında (İngiltere'de 2000'lerin başı, Guitar Techniques dergisinden hatırladığımı mealen söylüyorum...) bu tip soul-blues damarında bir gruba çalıyormuş... Adam çeşitli gitaristleri ve stilleri bire bir emüle de edebiliyor isterse. Ama bence emprovize çaldığı zaman kendini buluyor.
 
Vaktiyle Kadıköy Stage Müzik'in girişimiyle Suhr gitarlarını tanıtmak için Guthrie İstanbul'a gelmişti. Adamlar muhabbet etmişler filan tabii... Ben Stage Müzik'e uğradığımda kardeşlerden biri (malum Stage Müzik sahipleri de gitarist ve basçı müzisyen kardeşlerdir...) bana Guthrie'nin yaptığı bir muhabbetten bahsetti. Guthrie'nin dediğine göre, basçı olan kardeşi (Seth ?) kendisinden de iyi gitar çalıyormuş!
Kişisel görüşüm de (emprovize bağlamında konuştuğumuz için...) Guthrie özellikle blues-rock-soul sularında caza doğru açılarak emprovize çaldığında ortalığı dağıtıyor. Aristocrats ile yaptığı mekanik işleri ben sevmiyorum. Keşke daha fazla bu sularda iş yapsa. Bu biraz Kiko Loureiro'nun yaptığı latin caz albümüne benziyor (muhteşem albümdür bu arada...). Sanki adamlar içlerinden gelen ve en sevdikleri emprovize tabanlı o müziği yapma fırsatı bulamıyor da, onun yerine projelere angaje oluyor gibi.
Mesela Guthrie şöyle bir Hammond orgcu ile filan kafa kafaya verip groove odaklı-emprovize tabanlı kayıtlar yapsa dinlemeye doyulmaz. Hatta galiba kariyerinin başlarında (İngiltere'de 2000'lerin başı, Guitar Techniques dergisinden hatırladığımı mealen söylüyorum...) bu tip soul-blues damarında bir gruba çalıyormuş... Adam çeşitli gitaristleri ve stilleri bire bir emüle de edebiliyor isterse. Ama bence emprovize çaldığı zaman kendini buluyor.
Abi Guthri Govan and the Fellowship muhtemelen biliyorsundur ama bilmiyorsan da kesinlikle youtubedaki 2 tane (biri videolu biri sabit fotolu) live kaydı dinlemelisin…
 
Gutherie Govan istediği anda blues istediği anda jazz istediği anda chromatic yürüyüş yapabilen bunu tarz edinmiş bir gitarist. Bunu videolarında ve albümlerinde gösterir. Tertemiz efsane çalan bir adam. "Steve Vai, Satriani, Petrucci, Lukather, Paul Gilbert, Wylde, Malmsteen, Van Halen, Eric Johnson, Slash" bu yazdığınız adamların ise tarzı chromatic veya jazz değil. Bu tarzı benimsemedikleri için bir süre sonra tabi ki kendilerini tekrar ederler. Bunun nesi anormal? Chromatic yürüyüşler ve jazz çok geniş. Birbirine benzeme ihtimali düşük. Bu adamların tarzı chromatic veya jazz değil diye doğaçlama çalamadıkları nasıl düşünülebilir? Israr ve inatla Steve Vai doğaçlama çalamıyor diyen bir kişiye; "adam Berklee'de hoca sence choromatic, jazz bilmiyor mu?" demek abes değil. Cidden merak ediyorum Steve vai gibi bir adamın kalıp dışına çıkamayacağını size düşündürten nedir? Forumdaki alelade bir gitarist mi bu adam? Bu adam kalıp dışına çıkmıyor ise kendi istediği ile çıkmıyordur. Yapamadığı için değil. Tarzı değil adamın. Petrucci sizin amcanızın oğlu mu nereden biliyorsunuz bu adamın doğaçlama yapamayacağını, chromatic veya jazz çalamayacağını? Kanka ben doğaçlama yapamıyorum diye mesaj mı attı size. Bu çok sığ bir yaklaşım değil mi? Bu adamlar kendi sevdiği kalıpta çalıyor diye doğaçlama yapamıyor demek cidden değişik bir düşünce. Kimse kusura bakmasın ama bu adamlar her şeyi yalayıp yutmuş adamlar. Bu adamlar hakkında böyle üstten konuşmak ciddi cesaret işi.

Dünya üzerindeki en ikonik sololar blues tabanlı. Hatta bu en ikonik soloları yazanlardan biri de David Gilmour. Adam kıç kadar pentatonik çalıyor. Bu yaklaşıma göre David Gilmour doğaçlama çalamıyor. 🙂 Neden? Çünkü bir kalıpta çalıyor. Komik değil mi? Çok komik. Ben Satriani'ye backing track açacağım ve bu adam doğaçlama yapamayacak 🙂 hmmm. Tamam.

Neyse Vai'nin chromatic yürüyüşü olan bir solosu da mevcutmuş. Yapamıyordu oysa. Hergele.

 
Ya gitarcı değilsin ya da bi tarafını kaşıyarak burada yazı yazıyorsun. Chromatic bir tarz değil, tür de değil. Kalıplardan veya müzikten anladığın yok orası aşikar. Adaptan da çok nasiplenmemişsin…
Kaldı ki kulağından da şüphe etmelisin. Yazdığım adamların çoğu solosunda jazz da var ‘’chromatic tarzı’’ da… yazdığım adamların yine çoğu blues kökenli…
Komik bi bomboş varsayımla beraber karikatür yazısı yazar gibi istese uçar bile demediğin kaldı. Benim nerden bildiğimi soruyorsan youtubeda milyon tane live videoları var. Evde oturup açtığın backing tracklar gibi birşeyden bahsetmiyor burda kimse.
Kavramları, ‘’kalıpları’’ öğren ağzını da düzelt öyle konuşalım bence… ha yine de anlar mısın şüpheli 🙂
 
o zaman Felix Martin önereyim

o zaman Niacin önereyim
Niacin'i biliyorum tabii, ama üst yapı enstrümanı yok orada. Bir de, azıcık jazz snobu olduğum için beni kesmiyor Niacin🙂
Felix Martin duymamıştım. Biraz baktım, o da benlik değil gibi.
Ben Tony Monaco-Larry Goldings-Pat Bianchi vs... ve bunlarla takılan gitaristleri tavsiye ederim. Ama hard bop kafası tabii, bizim forumun geneline hitap etmeyecektir.
 
Tamam. En efsane bilen sizlersiniz. Sizler çok anlıyorsunuz müzikten o kadar belli ki. Aman Allah'ım.

Adap nedir sizden öğrenecek değilim. Gayet düzgün yazıyorum. Siz anında iptal oluyorsunuz ve zorunuza gidiyor. Çünkü söylediklerinizin tamamı saçmalık. Bunca zaman da karşınıza kimse çıkıp böyle söylemedi sanırım. Adam hardrock tarihine geçmiş bir grupta çalıyor, "ama belirli bir kalıp içinde çalıyor. Bu yüzden doğaçlama yapamaz." Anladım müthiş fikir. neyde çalacaktı acaba? Adam hardrock çalıyor zaten tarzı bu herifin. Keyif aldığı müzik bu. Para kazandığı müzik bu.

Adamın fikri şu; "Doğaçlama bilmiyor ya kalıbı dışına çıkmıyor abi. Geçen Satriani evde oturuyoruz bana iki saat çaldı beynime etti. Üçüncü saat dedim ki dur abi hep aynı şeyi çalıyorsun. Bu nedir. Dedim ki çıkamıyorsun kalıbından Satriani. Bak seni YouTube'dan falan da izliyorum bitiksin. Kendine çeki düzen ver." Şunu yazan adam bir tarafını mı kaşıyarak yazıyorsun diyip bana adap öğretecek. Haha.

Literature kalıp sokmuş adamlara kalıbın dışına çıkamıyor diyorlar. Harika.

Kendi aranızda kahvede konuşan dayılar gibi cürmü etmeyeceğiniz gitaristler hakkında atıp tutmaya devam edin. YouTube'da videoları varmış. Bir tane doğaçlama çalamayan David Gilmour açın da dinleyelim. Ya da bir iki tane siz yükleyin? Ya da dur bir G3 turnesi düzenleyin isterseniz. Nasılsa doğaçlama çalamayan, kalıbından çıkamayan Vai, Satriani, Petrucci falan bu işi yapabiliyor sahnede. Siz daha iyisini yaparsınız. Çok basit.

Bir tanesini engelleyip rahatlamıştım. Siz de ikinci olursunuz. Çok bildiğini sanan cahiller.

Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Ya gitarcı değilsin ya da bi tarafını kaşıyarak burada yazı yazıyorsun. Chromatic bir tarz değil, tür de değil. Kalıplardan veya müzikten anladığın yok orası aşikar. Adaptan da çok nasiplenmemişsin…
Kaldı ki kulağından da şüphe etmelisin. Yazdığım adamların çoğu solosunda jazz da var ‘’chromatic tarzı’’ da… yazdığım adamların yine çoğu blues kökenli…
Komik bi bomboş varsayımla beraber karikatür yazısı yazar gibi istese uçar bile demediğin kaldı. Benim nerden bildiğimi soruyorsan youtubeda milyon tane live videoları var. Evde oturup açtığın backing tracklar gibi birşeyden bahsetmiyor burda kimse.
Kavramları, ‘’kalıpları’’ öğren ağzını da düzelt öyle konuşalım bence… ha yine de anlar mısın şüpheli 🙂
Kiminle konuştuğunuzu önce sadece tahmin ettim (ben blokladığım için bende gözükmüyor saçmalıkları...).

Ama sizin yanıtınızdan sonra merak ettim bu sefer ne saçmaladı diye🙂 Sizin de anladığınız üzere, arkadaşın birikimi son derece sınırlı. Kendi birikimi ile yorum yapamadığı için gülünç yüceltmelere gidiyor. Kendisi bilmediği için başkası da bilemez sanıyor.
"Kromatik" diye örnek verdiği videodaki bütün akorlar Lydian modu için diyatonik (tabii o bunu bilmiyor...) Steve Vai da o mod içerisinde takılıyor. Bütün akorlar da C lydian (G majör) tınılarını üretiyor. Bu arkadaş bunu biliyor muydu mesela?

Ben ne demiştim peki mesajımda ? Mod takıntısı ile ilgili filan hani? (bozuk plak gibi "doğaçlama yapamaz" demişim diye iddia ediyor ya...).

Arkadaş diyatonik olmayan (kromatik) akor-armoni ne bilmediği için, saçmaladıkça saçmalıyor. Oysa Vai sadece G maj7 üzerinde F natürel çalmış ekstradan çeşni olsun diye... Şimdi bunu yapınca da caz emprovizesi ve "kromatik" ustası oldu adam🙂
Bu solo emprovize mi, yazılmış mı, o da belli değil tabii... Peki o çaldığı F natürel ne ? "Komşu tonlar" neymiş acaba, Randy Rhoads'tan bu yana rock gitarcıları neyi çalıyormuş, bir öğrense iyi olacak arkadaş. Mr Crowley solosunu bir dinleyiversin mesela... Sonra gitsin "David Lee Roth - Eat em and Smile" albümünü dinlesin (1986). Gitarda Steve Vai. Aynı sweepleri duysun oralarda. Evet, ben o tarihten beri dinliyorum bu adamı. Adam bana Steve Vai anlatıyor... Off ya... O da yetmiyor, üstüne bir de bana "haddimi bildiriyor". Pes...

Burada en kızdığım şey şu: Birikimi olmayan insanlar başkasının gölgesine saklanarak konuşuyor. Bu forumda hangi başlıklara ne katkı yaptığım da ortada, koyduğum videolarda hangi düzeyde ne kadar emprovize yapabildiğim de... Hiçbir zaman becerimden ve birikimimden fazla konuşmadım bu konuda. Timmons su gibi akıcı emprovize çalarken, Gilbert ve Vai ezberlemiş oldukları lickleri ve dizileri akor dizisinin üzerine yedirmeye çalışır gibiler. Timmons apayrı bir klasmanda emprovize çalıyor. "Playing through the changes" becerisine sahip çünkü. Benim DUYDUĞUM bu orada. Bu atarlı arkadaşlar da doğru düzgün dinleseler ve belli bir birikim sahibi olsalar, onlar da belki bunu söylemeye cesaret edebilirdi. Ama adamların adları Gilbert ve Vai olunca "vardır bir bildiği onların" oluyor. Kendi eksiğini de bununla örtüyor. Ortaçağ kafası...

Bana atarlanan arkadaşların düzeyi ne, hangi birikimle neyin atarını yapıyorlar, bilemiyorum. Tabii meseleyi bu kadar sahici bir şekilde tartışmak işlerine gelmediğinden, meseleyi Steve Vai üzerinden konuşmak istiyorlar. Beni Steve Vai konusunda "densizlik" veya hadsizlikle suçluyorlar yani ve kendilerini işin içinden sıyırmış oluyorlar. Oysa burada benim yaptığım tespite ve iddiaya karşı onun iddiasını konuşuyoruz. Bu iddialar da kişisel deneyimden bağımsız olamaz.

Ve son olarak: Emprovize var, EMPROVİZE var. Bir tane ton veya mod üzerinde takılabilmek de elbette emprovizedir. Ama sapla samanı ayırmak lazım.
Aşağıdaki üstad Berklee'de 2.5 sene okumuş. Bitirmemiş.
Meraklısına tavsiyem, Inner Urge akorlarını koyun önünüze de takip edin🙂 Yalnız dikkat edin, akorlar en fazla 4 mezur boyunca aynı mod içerisinde kalıyor. İkinci kısımda ise her mezurda farklı bir mod çalınıyor. Evet evet, biraz zor sanki.

Bu arada, daha önce duymadıysanız da Kurt Rosenwinkel kimmiş bir bakın.
Not: Ama sakın sağda-solda "Steve Vai okulu bitirmiş, Rosenwinkel bitirmemiş, demek ki Steve Vai onu emprovizede harcar" filan gibi laflar etmeyin. En azından doğru düzgün herhangi bir caz forumunda yazmayın yani🙂

 
Son düzenleme:
Abi kimseyi kötülediğimizden de değil. Bana Gilmour örneği veriyor yav benim için 1. sırada Gilmour zaten. Petrucci amcanın oğlu mu demiş, o da 2. sıradadır bende 😂
Canım sıkıldıkça 2000 öncesi live videolarını izler dinlerim… Amcamın oğlundan daha çok yakındır bana. Tutup da şimdi sırf Gilmouru çok seviyorum diye Allan Holdsworth’tan daha iyi doğaçlama çaldığını mı söyleyeyim. Oraya yazdığım adamların hepsi zaten ilk 20de benim için.
Futbolcu kartı yarıştırır gibi yorumlar geliyor.
Hayır yine diyorum ki bak bu adamın şutu 90 ama pası 40. Diğer adamın da pası 100 ama şutu 50. O da diyor ki istese yapamaz mı. Aslında hepsi 100 de o adam istemediğinden göstermiyor diyor…
Çoğu zaman boşa konuşmak zorunda kalıyoruz. Daha kötüsü buna zorunda olmamız.
 
Vai 1979'da Zappa'nın tüm notalamalarını yapacak kadar sıyırmış birisi yani adam adanmış bir ucube . Doğaçlama yapmaması tamamen kişisel tercihi ve seçtiği kariyer yolu. Adam blues'dan da olduğunca uzak kalmaya çalıştı. Yukarıda @barrios güzel jazz gitaristi örnekleri verse de doğaçlamanın içinde olmak da bir kalıp olarak belli bir türe bağımlı olmak oluyor . Vai daha çok Zappa'nın izinden gittiği için Zappa'ya ne rock diyebiliriz ne jazz adam avant-garde müzik yapıyor . Kendi müzikal Genre'sinin peşinden koşmakla ilgili bir arayış. Jazz açısında ne kadar mükemmel bir doğaçlama yapan müzisyen olursan ol aslında bir jazz müzik türünün içindesin bu da kişisel sanat bakış açısını ortaya koymakta farklı arayışta olanların hiç tercih etmeyeceği bir şey olması gayet normal. Guthrie Govan mükemmel ötesi bir gitarist ama hem yaptığı albüm hem Aristocrats müziğe yeni bir şey getirebildi mi Van Halen'ın getirebildiği kadar koca bir hayır. Ama Malmsteen mesela Neoclassical Power Metal denilen ve yüzlerce grubun kurulduğu bir çığır yarattı. Bugün Symphony X aslında Malmsteen müziği yapıyor mesela.

Vai peki kendi genre'sini yaratmakta başarılı olabildi mi ? Satriani kadar olamadı zira Satch o yeri ondan önce kaptı. Ama hep melodik ve yapısal anlamda kendince sınırları zorladı.
 
Vai 1979'da Zappa'nın tüm notalamalarını yapacak kadar sıyırmış birisi yani adam adanmış bir ucube . Doğaçlama yapmaması tamamen kişisel tercihi ve seçtiği kariyer yolu. Adam blues'dan da olduğunca uzak kalmaya çalıştı. Yukarıda @barrios güzel jazz gitaristi örnekleri verse de doğaçlamanın içinde olmak da bir kalıp olarak belli bir türe bağımlı olmak oluyor . Vai daha çok Zappa'nın izinden gittiği için Zappa'ya ne rock diyebiliriz ne jazz adam avant-garde müzik yapıyor . Kendi müzikal Genre'sinin peşinden koşmakla ilgili bir arayış. Jazz açısında ne kadar mükemmel bir doğaçlama yapan müzisyen olursan ol aslında bir jazz müzik türünün içindesin bu da kişisel sanat bakış açısını ortaya koymakta farklı arayışta olanların hiç tercih etmeyeceği bir şey olması gayet normal. Guthrie Govan mükemmel ötesi bir gitarist ama hem yaptığı albüm hem Aristocrats müziğe yeni bir şey getirebildi mi Van Halen'ın getirebildiği kadar koca bir hayır. Ama Malmsteen mesela Neoclassical Power Metal denilen ve yüzlerce grubun kurulduğu bir çığır yarattı. Bugün Symphony X aslında Malmsteen müziği yapıyor mesela.

Vai peki kendi genre'sini yaratmakta başarılı olabildi mi ? Satriani kadar olamadı zira Satch o yeri ondan önce kaptı. Ama hep melodik ve yapısal anlamda kendince sınırları zorladı.
Evet, bunlara kabaca ben de katılıyorum. Çığır açma konusunda EVH, Malmsteen, Satch (ve bence Vai da) son derece başarılı oldu. Sonraki kuşakta bunu söylemek zor. Ama onlar da emprovize yolundan yürüdü ki, Greg Howe bence başlıca sorumlusudur bunun. Timmons'ın ilk albümlerinde Satriani etkisi çok barizdir. Ama adamın kariyerinin geri kalanında (caz birikimini de kullandıkça...) başka becerileri ön plana çıktı. "Kariyer tercihi" biraz da böyle bir şey zaten.
Ancak şunu da eklemek lazım: Bu rock-metal bakış açısı penceresinden caz ve emprovizeye bakmak da mümkün değil. Evet, bu da bir bağımlılık belki, ama bu bir tür DEĞİL. Bu bir zihniyet ve beceri kazanmadan da edinilebilecek bir zihniyet değil. Ve bu zihniyet sayesinde de bir takım başka şeyleri fark etmek mümkün oluyor.
Kişisel bir örnek vereyim daha iyi anlaşılması açısından: 2000'lerin başında Guitarwar isimli sitede takılırken, Berklee mezunu bir gitarist ile tanıştım. İsmi Scott Lerner, youtube üzerinden arayan bazı kayıtlarını bulabilir. O sitede mp3 kayıtlarımız gönderiyoruz, millet yorum yapoıyor filan. Tabii herkesin neyi ne kadar çaldığı ortada, o yüzden de çok sahici bir ortam var. Scott müthiş fusion çalıyor, sitenin büyük bir kısmı shred vs kafasında olmasına rağmen sadece bu adam sayesinde caz-fusiona ilgi arttı. Arada ben de muhabbet ediyorum adamla site üzerinden. Al di Meola geyiği dönerken (o da Berklee çıkışlıdır ama Chick Corea'nın ekibine katılmak için okulu bitirmeden ayrılmış...) Scott adamın tekniğini takdir ettiğini, ama onun dışında müziğini çok sıkıcı bulduğunu söyledi. Ben de sıkı di Meola hayranıyım o sıralar... O sıralarda Scott kendisinin Giant Steps üzerine emprovize çaldığı bir kaydı koydu siteye. Ben de Joe Diorio'nun Giant Steps kitabını bir kaç yıl önce aldığım için bu parçanın ne kadar kazık olduğunu ve caz emprovizesinde yeni bir noktayı temsil ettiğini biliyorum. Gel gelelim, Scott'ın bir gün "di Meola'nın bu parçanın üzerine çalabileceğini hiç sanmıyorum" demesiyle ben biraz tetiklendim. Doğrudan tartışmaya girmedim, ama söylediği tuhaf geldi. di Meola'yı da bir caz gitaristinin yetiştirdiğini biliyorum (Bob Aslanian) ve sonuçta adamın ciddi bir emprovize birikimi var filan... Ama daha da önemlisi, şöyle bir mesele vardı: "Neden illa ki bu parça üzerinden adamı tartalım ? Bu biraz snobca değil mi ? ". Ama doğruya doğru, o zaman di Meola'nın pekala Giant Steps üzerine de çalabileceğini düşünüyordum. Benim için oldukça "yüceltilmiş" bir konumdaydı. Diğer taraftan, Scott'ın ne düzeyde emprovize çaldığını bildiğim için de içime bir kurt düşmüştü🙂

Bugün geldiğim noktada, di Meola'nın bunu yapabileceğini hiç sanmıyorum. di Meola hayranı olduğum sırada tekniğine duyduğum hayranlık, içerik olarak çaldığı şeylerin de çok üst düzey olduğunu düşünmeme yol açıyordu. Zamanla altere dominant akorların üzerinde sadece diminished 7 arpeji çaldığını, İspanyol Frigya moduna saplanıp kaldığını ve emprovizelerinin giderek çok daha fazla tekniğe yaslanıp içeriğinin 70'lerden beri çaldığı klişelere yapışıp kaldığını gördüm. Peki bunu nasıl gördüm? Elbette kendim emprovizede ilerleyerek ve başka şeyler dinleyerek. İki gece üst üste Açıkhava'da izlediğim iki konser ile dünyam değişti. di Meola konserinden sonraki gece, rahmetli Larry Coryell ile Philip Catherine standart caz çaldılar. Çaldıkları şeyin di Meola konserinde duyduğum herşeyden daha "emprovize" ve keyifli olduğunu fark ettim. Ama o konsere gitmesem bunu bilemezdim ve o konsere de caz gitara merak sardığım için gittim...

Evet, bu da sınırlı bir bakış açısıdır. Ama öyle yada böyle, rock ve shred kafasındaki sınırlı bakış açıma göre çok daha fazla bilgi ve birikimim var. Aksi takdirde ben de "di Meola istese alayını çalar onların" kafasında yapışıp kalırdım. Bu da bazı şeyleri daha net "duymamı" ve gereksiz bir yüceltmeden kurtulmamı sağladı. Bu sayede "istese o da çalar" şeklindeki komikliklere prim vermiyorum.

Kimse emprovize çalmak veya bunun üzerinden değerlendirilmek zorunda DEĞİL elbette. Ama sapla samanı ayırmak da lazım. Hayatını beste yapmaya ve bunları kusursuz şekilde icra etmeye adamış insanların emprovizede sıradanlaşması ve belli bir noktanın ötesine geçememesi doğal zaten. Öte yandan, emprovizenin ne olduğu anlamayıp (ve kariyer olarak kendini buna adamış insanların neler çalıştığını bilmeyip) bu konuda ahkam kesmek de aynı şekilde yanlış.
 
Ben böyle bakmıyorum. Burada tartışma yapmayı seçen biziz.

Ama bazı şeyleri görünce dayanamıyorum.

Bakın, şimdi çok somut bir örnek vereceğim. Kimin neyi ne kadar anladığını HERKES görsün.
Berklee'nin gitar departmanının kadrosu aşağıdaki linkte yer alıyor.

Arkadaşın biri Steve Vai'yi "Berklee'de hocalık yapan adam" diye tarif ediyor. Hoca DEĞİL adam orada. Kadroda da gözükmüyor zaten. İsteyen o linke bakar. Berklee'de caz ve emprovize öğeten hocaların kim olduğunu da zaten ilgililer bilir.

Şöyle bir link vermiş, sonra da "Steve Vai orada hoca" filan demiş.

Linke bakarsanız dersin sorumlu hocasının Scotty Johnson olduğunu görürsünüz. Bu bir online kurs, Steve Vai da materyali yazan kişi olarak geçiyor. Steve Vai gibi dünya çapında bir mezunun varsa bunu kapitalize edersin elbette.
Peki dersin içeriği ne? Emprovize mi? Hayır. Steve Vai'ın kendi şarkılarını çalışacak-öğrenecekler.

Okumak-anlamak lazım. Tartışma sonra...
 
Ben böyle bakmıyorum. Burada tartışma yapmayı seçen biziz.

Yok bence güzel oldu bu aslında yine de.

İnternette şöyle bir geyik dönüyor bu aralar: "Bir konuda bilgi almak istiyorsanız o konuda soru sormayın; bunun yerine abuk subuk bir şeyler yumurtlayın birileri nasılsa gelir sizi seve seve düzeltir," gibisinden. Bu başlık da onun gibi bir şey oldu. 😀
 
Vai 1979'da Zappa'nın tüm notalamalarını yapacak kadar sıyırmış birisi yani adam adanmış bir ucube . Doğaçlama yapmaması tamamen kişisel tercihi ve seçtiği kariyer yolu.

Abi şunu anlatamadım. Teee yazıların en başına gidin adam "Vai doğaçlama yapamıyor patlıyor" kısmını okuduğumdan beri hâlâ aynı şeyi söylüyorum. Koca koca adamlar oturup bu bundan daha iyi çalmış şu videoda gördüm diye isim yazıyor. Falan gitarist çok farklı modlarda çalıyor süper. Vai çalamıyor. Vai seni mod diye çalar. Adam kendi stilinde çalıyor diye farklı farklı modlarda çalamayacak sanıyor. Ve bu konuda hakli görüyor kendini. Diyorsun ki adam çok önemli bir okuldan mezun olmuş ve hoca olmuş hayvan gibi müzik bilgisi var. Bu herif herhalde dünyadaki tüm modları çalıp üstü üste koyar diyorsun. Ehehehehe herkes Berklee mezunu ehehehe yazıyor. Para ile okunuyormuş. Okulun mezun oranı 60%. Parasını vereyim de oku gram yeteneğin olmadan. Gerçi İngilizceden de şüpheliyim.

Geçen video izledim Vai ile Satriani oturmuş Jimi Hendrix'i övüyorlar ve nasıl saygı içerisindeler. Hâlbuki Vai de Satriani de Hendrix'den daha yukarıda gitar tekniklerine sahip adamlar. Ama nasıl saygı ile anlatıyorlar. Adam şunu demiyor. Abi Hendrix de hep aynı modu çalıyor 3 tane akor biliyor. Hayatı bar taburesinden öteye gidemeyen, Hande Yener çalıp millet eğlendiren adamda gelip burada "Vai patlıyor ya, sahnede patır patır bıraktı" yazıyor. Bak şimdi git sor Malmsteen sadece bilibili şekilde sweep yapıyor der. Bu kadar sığ çünkü adam. Kalıbın dışına çıkamıyor der. Neden? Çünkü bilgisayarında klavyesi var adamın üye de olmuş yazıyor. Çok biliyor kendince. Adam o kalıbı icat etmiş. Literature sokmuş. Yok. Anlatamazsın.

Bunlar senin baban benim babamı döverden öteye gidemezler. Sürekli yarış içindeler.
 
Ona bakarsan şu başlıkta Vai'yi senden çok dinleyip seven yoktur ama adamı gömen olarak kaldın.
Dünki konuşmadan sonra öyle düşünülmesi gayet normal 😀
Biz tek bir yönünün zayıf olduğunu söylerken bazıları bütün olarak nefret ettiğimizi falan sanıyor. Nefret edebiliriz de neden olmasın. Ama konuşmaları dahi anlamakta güçlük çeken insanları düzeltmek de boşa artık..
 

Geri
Üst