Amfini Göster Ey Türkrockcılar

Belki ben bazı hadiseleri kaçırıyorum diye biraz soru sual yapacağım.

Ne tarz müzik? Preamp drive mı asıl drive kaynağı, yoksa power tube saturation tabir edilen güç lambası kırılması var mı işin içinde?

İkisini komple ayırt etmek zor belki imkansız ama misal olarak bir Fender master vol amfiden konuşacaksak (misal Blues Jr.) master asıl volüme ve volume ise preamp volume. Yani preamp katı ile power amp katı arasındaki volüme ayarını master yapıyor; ve sinyali preamp katında yükselten de Blues Jr. tabiri ile volume. Aynı unsur Mesalarda da var, aynı ayarlar hatta, aynı isimler. En azından benim studio prede öyle. Ve benim blues jr. ayarım master full açıktır (en güzel bas tiz tepki bence orada, güç katı bütün gücü ile çalışırken) ve vol 4 - 5 falan oralarda... HB ile vurunca kırılır, yumuşak çalınca temiz gelir.

Bu durumda, güç katını kasmadan nasıl speakerlara gücü veriyorsunuz? Attenuator, speaker çıkışında ve güç lambalarının kırılmasına tabi. Ama araya vol pedal koyarsam veya bir "box" yaparsam loopa (preamp katı ile güç katı arasındaki transferi azaltıyorum, yani bir yerde master vol koyuyorum) o zaman nasıl güç katı satüre olacak? Bir de arada post phase inverter master vol var (faz bölücü lamba kendini güç lambası zannediyor), ondan bahsetmiyorsunuz değil mi? Marshallarda pek çok yararlıdır. Gerçi amfinin yapısına göre o kapıya çıkar da diyemiyorum zira loop phase invertordan önce geliyor benim bildiğim. Dolayısı ile geçerli olmaması lazım. Yani sizin bahsettiğiniz volume pedalı koymak ile post phase inverter master vol aynı kapıya çıkmamalı...

Biraz detay verebilirseniz sevinirim... Dediğim gibi kaçırdığım bir şey mi var? Gani gani preamp gain ve güç katı temiz bir şekilde onu yükseltiyorsa, no problem. Aynen olur. Ama Marshall Plexi tarzı EL34lerden gelen drive ile nasıl olur onu göremiyorum anlayamıyorum. DRRI'ın kırılmasındaki ton, loop olsa bile nasıl bir vol pedal ile düşük seste elde edilir bilemiyorum.

B
Amac evde acilamayan vol seviyesi icin, Mesa gibi gumbur gumbur amfilerde, dolu dolu ama dusuk volume'da ses almak. Yoksa olay, fx loop'a boost koyup, vol artisi saglamak degil. Zira Mark serisinde ton ayarlamak sabir isi. Ki Mesa, su ayarlari kullanin diye yonlendiriyor. Fender tarzi, clean based amfilerden bahsetmiyorum. Mesa Mark alan adam neden Bluesy ton almakla ugrassin ki?
 
20201205_000103-sm.jpg


Benimki blues haydi olsun rock işi ama... Öyle metal işlerim yok...

Studio Pre Kırmızı ile loopta, kırmızı katıksız bir metal panel (plexi, Mullard RI EL34) artı #34 JCM800 modu var "boost" adı altında. Mesa Studio Pre clean ve kendi lead kanalı + metal panel loopta (bright + paralel + jcm 800 şeklinde). Altta Mesa V30 + WGS ET65, sağda benim kendime yaptığım resistive l-pad attenuatorlar, üstte Supro kılıklı kara böcük ve onun üzerinde H&K RedBox ve load... Kırmızı gerçek ses, ve kara böcük de ses kartı için...

B
 
144291 eklentisini görüntüle

Benimki blues haydi olsun rock işi ama... Öyle metal işlerim yok...

Studio Pre Kırmızı ile loopta, kırmızı katıksız bir metal panel (plexi, Mullard RI EL34) artı #34 JCM800 modu var "boost" adı altında. Mesa Studio Pre clean ve kendi lead kanalı + metal panel loopta (bright + paralel + jcm 800 şeklinde). Altta Mesa V30 + WGS ET65, sağda benim kendime yaptığım resistive l-pad attenuatorlar, üstte Supro kılıklı kara böcük ve onun üzerinde H&K RedBox ve load... Kırmızı gerçek ses, ve kara böcük de ses kartı için...

B
Ekipmanlarınız çok güzel hele kabine bayıldım. Bu arada kırmızılıya göz kestirirken, power amp volume'a bakarak, apartmanın temelinden titretecek bir güç üretmekte. Atteunator ile çalınca fuzzy bir ton alıyor musunuz? Aşağıdaki videoyu baz alarak da konuşuyorum bir yandan. Vol potansı bu amfide preamp'larla beraber çalışmakta. Açtıkça preamp da kırılıyor. Drive'dan ziyade fuzz gibi tınlıyor. Bu arada videodaki olay tamamen şarlatanlık olduğunu da baştan belirteyim.

 
Fuzz gibi dediğiniz eğer bassların zortlaması ise, o asıl tweedlerde olur. Bunda bass gayet keskin kalır. Ama tabi bir preamp drive'ını alıp da sesi açmak gibi değil. Zaten ondan dolayı da sesi kıstığımızda veya yavaş vurduğumuzda tele, direkt temizlenir. O manada aslında fuzzface gibi harbiden. Nereden baktığınıza bakar...

Attenuator 25 Ohm paralel ve 75 Ohm seri olarak çalıştığında ancak 1.5W gibi seviyelere düşüyor alet, dirençler sarma 125W. Bu hala Blues Jr.'a full bir Brake Lite vermekten daha yüksek ses. Ve çıkan ses te şu: (JCM800 tarafında benim Deluxe köprü)



Alttaki de sap normal 1987 bright kanalında...



Studio'da açılamıyor bu amfi, BlueNote'da max 35W diyebilirim... Bu çok fazla. Denediğimden biliyorum...

B
 
Kırmızı amfinin ayarlarına tekrar bakıyorum.Master sonda olduğu için " edge of breakup" kısmını çoktan geçtiğini varsayıyorum. Preamp vol dediğimiz esasen gain. Onlar da hatrı sayılır şekilde açık. Gitardan Vol 7 civarına aldıınızda bu şekilde clean ton alabiliyor musunuz?
 
Marshallarda malum master olmaz. Metropoulos forumda Ampage'de gördüğümüz ve işe yarasın diye Türkay'ın yaptığı post phase inverter master, Ken Fisher usulü diye bilinir... Çok işe yarar. Ama gain değil o. Master full olması demek, güç lambaları bütün gücü alıyor demek. Marshallarda yaradana sığınıp preamptan çıkan sinyal bütünüyle güç katına gidiyor. Dolayısı ile vol II biright kanalın volümü ve aynen preamp vol olmakta. Yapı olarak cascade değil. Soldanolarda işte orada 3+ stage gain olmakta. JCM800'e geçince zaten Marshall normal kanal ile bright kanalı seri yapmış o kadar. Jumped hadisesi de normal kanal ile bright'ın paralel olması ki ben çok severim (Van Halen direkt) ama biraz gevrek olur. Metalci takımı seri JCM800 kafasını daha çok sever bassların sıkı olmasından dolayı.

Aynı zamanda kanal voller 7'den daha yukarılara çıkabilir problem yok. Sadece loopta Mesa'nın lead kanalı var. Ve ben kırmızıda genelde jumped kullanıyorum, ve bright da 7de tek başına güzel hem kırılır hem temiz arada oluyor. Pedalları da ona göre ayarladım. Onun için o ayarlar. Sadece bright ile 7de diyelim tele ile hızlı vurduğumda kırılır, yavaş vurduğumda veya sesi kestiğimde direkt temizlenir. Tam o edge of breakup dediğiniz yer işte burası bu amfide benim gitarlarla.

B
 
Bu lanet plugin beni Mesa Mark V'ci yaptı sanırım. Bırakamıyorum. Elveda Marshall.

Şimdiye kadar, Mark III, Mark V, Mark IV çalabildim. Bunun yanısıra bir dönem Mesa Studio Preamp çaldım, Quad preamp, Triaxis de denemişliğim var.

Açıkçası mark sound’u çok karakteristik kesinlikle, bazıları kuru bulabilir. Nokta atışı netliğinde tight bir amfi zira, belki biraz tiz hatta, gani gani mid.


Hotrod Marshall, Hotrod Fender’de olsa orjinal bir Marshall’ın midlerini hep arıyor kulağım. Dünyanın en iyi amfisi mi, en sağlam amfisi mi, hayır, ama duyduğumuz çoğu kayda renk verdiğinden kelli bir JCM800’ün yerini tutamaz bende. Ama Mark kesinlikle daha all in one bir çözüm.
 
Şimdiye kadar, Mark III, Mark V, Mark IV çalabildim. Bunun yanısıra bir dönem Mesa Studio Preamp çaldım, Quad preamp, Triaxis de denemişliğim var.

Açıkçası mark sound’u çok karakteristik kesinlikle, bazıları kuru bulabilir. Nokta atışı netliğinde tight bir amfi zira, belki biraz tiz hatta, gani gani mid.


Hotrod Marshall, Hotrod Fender’de olsa orjinal bir Marshall’ın midlerini hep arıyor kulağım. Dünyanın en iyi amfisi mi, en sağlam amfisi mi, hayır, ama duyduğumuz çoğu kayda renk verdiğinden kelli bir JCM800’ün yerini tutamaz bende. Ama Mark kesinlikle daha all in one bir çözüm.
EL34 yüklü bir Mark V hakkında ne düşünüyorsunuz peki hocam? Amfinin gerçeğini çalma fırsatım hiç olmadı daha önce de dediğim gibi. YouTube demoları (ne kadar ölçüt olabilir orası ayrı) özelinde konuşacak olursam EL34'lü hali benim daha çok hoşuma gitti. Belki hayatım boyunca hep Marshall / Laney / Orange / Vox gibi british amfileri kullandığım için kulağım o baskın midleri arıyor olabilir. Gerçi vox el84 ama yine de tam bir british.
 
EL34 yüklü bir Mark V hakkında ne düşünüyorsunuz peki hocam? Amfinin gerçeğini çalma fırsatım hiç olmadı daha önce de dediğim gibi. YouTube demoları (ne kadar ölçüt olabilir orası ayrı) özelinde konuşacak olursam EL34'lü hali benim daha çok hoşuma gitti. Belki hayatım boyunca hep Marshall / Laney / Orange / Vox gibi british amfileri kullandığım için kulağım o baskın midleri arıyor olabilir. Gerçi vox el84 ama yine de tam bir british.

Hocam şöyle bir şey;

Aslında EL34 / 6L6 farkı , preamp lambası kadar, hatta daha fazla bile etkili, benim deneyimlediğim kadarıyla. Hatta bu lambaları yüzde kaç’a biasladığımız bile fark ettiriyor.

Hemen söyleyeyim, power tube kırılması sevmem, eski preamp ve poweramp volume birlikte tutan marshalları hariç tutarak söyleyeyim. Poweramp karakterinin eklenmesini severim ama kırılmasını asla sevemedim.

O bakımdan bu farkı duymaya, kök volume gerekmez. Şimdi gelgelelim Mark V EL34 ya da Mesa’larda EL34 olayına;

Mesa Rectifier, tonestack’i bakımından fazlasıyla preamp’ında bas içerir, power katındaki 90hz civarı resonance kazancı da boldur. Bir de bunu oversized mesa 4x12 ve ayrıca fixed olarak 19-20mA biaslanmış 6l6 ile birleştirirsek, klasik rectifier sound’u gelir, boomy / soğuk / fizzy / midsiz. Şahsen bu tonu adam etmenin tek yolu TS9 atıp biraz midboost biraz da basscut yapmaktır. E bunun El34 ile ne alakası var? Şöyle ki EL34 mid olarak daha baskındır ve 6L6 kadar garç garç kırılmaz, smooth diyebilirim. Ama mesalardaki aşırı bas, El34 ün gövdesizliği ile güzel dengelenir ve amfinin midsizliği çok güzel toparlanıyor.

Bir de Mesa’nın EL34 bias kısmı, switch ile değiştirdiğinizde ziyadesiyle “hot” bir bias’tır. Ne demek bu, bir lambadan üretilen gücün daha fazla olduğunu gösterir. Aslında transfer karakteristiğine bakıp lambanın lineer davrandığı yere çekmektir bias ama, açığa çıkan gücü de etkiliyor bir yandan. Soğuk kalan bir lamba bassy/boğuk/ hissiz/takoz gibi tanımlamalarından biri veye birkaçını içerebilir.
Rectifier’da kısaca taktığımız bir EL34 amfiyi baya toparlıyor bu yüzden, doğru rejimde çalışan, frekans cevabı stok amfiyi tamamlar nitelikte vs.

Mark’a gelecek olursak, Mark V da tüm Mesa amfiler gibi fixed bias’tır (fixed aslında ayarlanabilir bias’lar için se geçerlidir, ama ayarlayacak potans yerine sabit bir direnç konursa mesa usul fixed bias). Ama Mark’larda bu bias noktası 6L6’lar için uygun, Mesa lambalarda yaptığım ölçüm 31-32 mA olarak çıktı. 6l6’lar bu sefer rectifier’ın tam zıttı olan, midli, tight bir amfiye daha çok yakışıyor bence. EL34’ler Mark’ta biraz zayıf kalabilir, KT77 ise içerisindeki brit dna’sı ile daha iyi toparlayacaktır.

Ama şahsen EL34’leri mesa’larda severim ben, bu ara bir boş vakitte mark V’a takıp bir dener kesin gözlem sonucumu yazarım 🤘🏽
 
Hocam şöyle bir şey;

Aslında EL34 / 6L6 farkı , preamp lambası kadar, hatta daha fazla bile etkili, benim deneyimlediğim kadarıyla. Hatta bu lambaları yüzde kaç’a biasladığımız bile fark ettiriyor.

Hemen söyleyeyim, power tube kırılması sevmem, eski preamp ve poweramp volume birlikte tutan marshalları hariç tutarak söyleyeyim. Poweramp karakterinin eklenmesini severim ama kırılmasını asla sevemedim.

O bakımdan bu farkı duymaya, kök volume gerekmez. Şimdi gelgelelim Mark V EL34 ya da Mesa’larda EL34 olayına;

Mesa Rectifier, tonestack’i bakımından fazlasıyla preamp’ında bas içerir, power katındaki 90hz civarı resonance kazancı da boldur. Bir de bunu oversized mesa 4x12 ve ayrıca fixed olarak 19-20mA biaslanmış 6l6 ile birleştirirsek, klasik rectifier sound’u gelir, boomy / soğuk / fizzy / midsiz. Şahsen bu tonu adam etmenin tek yolu TS9 atıp biraz midboost biraz da basscut yapmaktır. E bunun El34 ile ne alakası var? Şöyle ki EL34 mid olarak daha baskındır ve 6L6 kadar garç garç kırılmaz, smooth diyebilirim. Ama mesalardaki aşırı bas, El34 ün gövdesizliği ile güzel dengelenir ve amfinin midsizliği çok güzel toparlanıyor.

Bir de Mesa’nın EL34 bias kısmı, switch ile değiştirdiğinizde ziyadesiyle “hot” bir bias’tır. Ne demek bu, bir lambadan üretilen gücün daha fazla olduğunu gösterir. Aslında transfer karakteristiğine bakıp lambanın lineer davrandığı yere çekmektir bias ama, açığa çıkan gücü de etkiliyor bir yandan. Soğuk kalan bir lamba bassy/boğuk/ hissiz/takoz gibi tanımlamalarından biri veye birkaçını içerebilir.
Rectifier’da kısaca taktığımız bir EL34 amfiyi baya toparlıyor bu yüzden, doğru rejimde çalışan, frekans cevabı stok amfiyi tamamlar nitelikte vs.

Mark’a gelecek olursak, Mark V da tüm Mesa amfiler gibi fixed bias’tır (fixed aslında ayarlanabilir bias’lar için se geçerlidir, ama ayarlayacak potans yerine sabit bir direnç konursa mesa usul fixed bias). Ama Mark’larda bu bias noktası 6L6’lar için uygun, Mesa lambalarda yaptığım ölçüm 31-32 mA olarak çıktı. 6l6’lar bu sefer rectifier’ın tam zıttı olan, midli, tight bir amfiye daha çok yakışıyor bence. EL34’ler Mark’ta biraz zayıf kalabilir, KT77 ise içerisindeki brit dna’sı ile daha iyi toparlayacaktır.

Ama şahsen EL34’leri mesa’larda severim ben, bu ara bir boş vakitte mark V’a takıp bir dener kesin gözlem sonucumu yazarım 🤘🏽
Vakit ayırıp cevap yazdığınız için çok teşekkürler. Mükemmel bir açıklama olmuş. Şu korona biraz hafiflerse en yakın zamanda bire bir denemek isttiyorum bir Mark V.

Daha önce JCM 800, ac 15, laney gh 50, thunder 30 vs. geçti elimden ancak son zamanlarda inanılmaz derecede ilgimi çekmekte bu Mark serisi. Sanki bahsettiğim amfilerin yapabildiği herşeyi yapabilecek hatta üzerine çok daha fazla ekstrası olan kompleks bir cihaz gibi geliyor. Daha önce yurtdışında bir kingsnake combo deneme fırsatım olmuştu 10-15 dakika da olsa. Yanlış hatırlamıyorsam mark 1 tabanlı bir amfi o da. Çok hoşuma gitmişti.
 
Dirençler değiştirilmek için var Mert.

😀

İşin dalgası, lamba tipi değiştirince, pot olsa da bazen direnç değiştirmek gerekiyor. Potun başı sonu yetmiyor malum...

Mullard RI dene arkadaş Mark V içinde, benden demesi... 6L6 bas tiz hadisesi gidip, bence çok güzel bir ton kalıyor. Zevk renk tabi de...

Ha dersen ki dirençle uğraştırma beni, hocam bu TungSol RI 5881ler de iyi. Uyarlar. Ve onlar da 6L6'ya göre V konusunda daha düz, daha bir EL34. Bias gerekli olmayabilir, ölçersin zaten kahve mavi şip şak. Hem az biraz wattage daha düşük. Az ama belli olur herhalde.

B

Not: Bu arada ben de güç katının kırılmasına hastayım. Tersine... Mesaların sevdiklerimin hepsinin topunun Mesa gibi amfiler olmaması zaten bunun ayan beyan ilanı gibi bir şey. Vox'tur, Marshall'dır, Tweed'dir, Blackface'tir, hepsi... Lonestar, Transatlantik 30, başka vardı 3 5 tane daha... Ama neyi sevdiysem, üretimden kaldırdı bu elemanlar! Zortlaması bassların bana organik geliyor, preamp tarafı ise bana böyle daha bir SS gibi cart cart kırılma geliyor. Zevkler renkler... Sag ve power valve saturation benim olayım.
 
Son düzenleme:
Hatta misal olarak, ben Mesa'nın yakında Fillmore denen amfilerin üretimini durdurmasını bekliyorum. Ben seviyorum ya!

😭

En son geçen sene bu aralar LA'de Sunsetteki Mesa dükkanında hasta oldum, alayım derken ultimatomu yiyince kös kös döndük. Sonra virüs oldu, sonra şimdi dükkan kapandı! Neyse, 2020 şahane sene zaten... Bize bir şey olmasın, virüs uzak dursun falan, asıl önemli olan şeylere bir şey olmasın, nazar yapmayayım!

B
 
Son düzenleme:

Geri
Üst