Makale/Tutorial Graph Tech Black Tusq Montajı - Üst Eşik Değişimi

Merhaba,

Graph Tech Black Tusq model üst eşikler teflondan yapılmışlardır. Teflon; dayanıklı, kaygan ve rahatça işlenebilir bir ürün olduğu için üst eşikte kullanılması avantajlıdır. Gitarda sustain artışı, Presence artışı, akort stabilizasyonu gibi konularda çok başarılı bir modifikasyondur. Şu anki gitarınız çok üst düzey bir gitar değilse, muhtemelen plastik üst eşiğe sahiptir. Bu sebeple üst eşik modifikasyonu, fiyatına oranla çok büyük fark yaratıyor. Teflon üst eşikler yerine pirinç ve kemik üst eşikler de sıklıkla kullanılmaktadır.

Benden gitar alanlar, tavsiye isteyenler bilir ki, elimden geçen gitarların %90'ında bu modifiye vardır. Gitar bakımları ile ilgili de sadece kendi elime güvendiğim için, ustalardan ya da Luthier'lardan hiç bir destek almadan, bu üst eşiklerin montajlarını kendim yaptım. Bu eşiği taktığım tüm gitarlar Fender'in USA ve Mexico Stratocaster modelleri idi. Şu an elimdeki Ibanez AS93'e de takmış bulundum.

Aslında diğer işlemler düşünüldüğünde, (fret işlemleri, boya, cila gibi) oldukça basit olan bu işlemin, dikkat edilmesi gereken yalnızda 2-3 adımı var. Bu incelemede ise bu adımlara yer vereceğim.

1) Uygun Üst Eşik Seçimi:
Graph Tech Black Tusq diye arama yaptığınızda karşınıza fazlaca çeşit geliyor. LP gitarlar için, Stratocaster'lar için ve diğer gitarlar için daha az şekillendirilmiş Black Tusq'lar var. İşin ölçü tarafının dışında, gitarınızın üst eşik yuvasının tipi de alacağınız Black Tusq için çok önemlidir. Ölçüm, üst eşiğin iki ucundaki köşeler arasındaki boyudur.

Link: http://www.graphtech.com/products/brands/black-tusq-xl/black-tusq-xl-guitar-nuts

Örneğin; Fender için eğimli ve slotted model Black Tusq alınır, slot adı verilen alt çıkıntı zımparalanarak düzleştirilir.
Örneğin; Standart dışı üst eşikler için Blank ya da Slub modelliler alınıp şekil verilir.

1.webp


2) Malzemelerin ve Gitarın Hazırlanışı:

Malzeme Listesi:
- Kağıt Bant
- İnce uçlu maket bıçağı ya da bıçak
- Plastik bir tornavida benzeri alet
- Mini çekiç

Kağıt bant ile 1. fret ve fingerboard kısmını kapatıyoruz. Herhangi bir acemilik sonucu tuşeye zarar vermemizi engelleyecek. İnce uçlu maket bıçağı ile, eşiğin etrafını bir güzel keseceğiz. Üst eşiğin üzerine %99 ihtimalle cila gelmiştir ve siz üst eşiği söktüğünüz zaman bu cila parçası elimizde kalsın istemeyiz. Plastik aletle üst eşiğe bastırıp, çekiçle rahatsız edecek kadar vuracağız. Ağır iş yok, unutmayın, hepsi kibar hareketler. Ayrıca elbette telleri gevşetmeniz lazım, ya da komple sökebilirsiniz.

Gitar konusunda direk fotoğrafları paylaşıyorum. Burada Fender 2010 American Standard Stratocaster kullanmışım.

2.webp


3) Demontaj

- Eski üst eşiğin sökülmesi bölümüdür. Burada falçata ucuyla eski üst eşiğin etrafından geçerek, cila ile var olan bağlantısını kestim. Sonra çekiç ve plastik bir parça ile üst eşiği hafifçe esnetmek için dört bir yanından darbeler uyguladım. Bu darbeleri çok yumuşak ve dikkatli bir şekilde yaptım. Burada dikkat etmek gerekiyor. Sonra üst eşiği oynatarak ve plastik bir parça ile yan taraftan kanırtarak çıkardım.

3.webp


4) Black Tusq'ın Hazırlanışı

- Graph Tech üst eşiğin uygun hale getirilmesi bölümüdür. Önce üst eşik yuvasını temizledim. Zaten boyut olarak tam uyuştuğu için yapıştırıcı bir madde kullanmadım. Graph Tech Black Tusq'ın altındaki iki çentiği zımparaladım. Biri çok minik bir çentik, diğeri ise ondan biraz daha büyükçe.

5) Montaj

- Graph Tech Black Tusq'ı yuvasına oturttum. Yine bir çekiç ve plastik bir malzeme kullanarak üst eşiği yuvasına; yumuşak darbelerle çaktım. Güvenilir bir şekilde yerine oturdu. Üst eşiği ezmeden, zarar vermeden bu işlemi yapınız, varsa plastik çekiç kullanınız.

4.webp


6) LP Tipi için İstisna

- Ibanez'de ise güçlü yapıştırıcı kullandım. LP tipi gitarlarda üst eşik oturmuyor Strat'lar gibi. Aklınızda olsun. Yapıştırı kullanmanız gerekirse, kesinlikle Japon yapıştırıcısı önermiyorum. Bunun yerine uzun sürede yapıştıran, ama damladığında temizlenebilecek bir yapıştırıcı kullanmalısınız.
- Üzerindeki stok üst eşik de yapıştırma olduğu için çıkarmadan önce yukarıdaki işlemleri yapın. Sonrasında ise kanırtmanız, belki çatlatmanız gerekecektir. Sabırlı olursanız tek parçada çıkarabilirsiniz ama Strat'a göre daha zordur.

Sonuç: Presence artışı, boş tellerde çalımda ses ve hacim artışı, sustain artışı ve tonda gelen canlılık. Herhangi bir frekansta boost olmuyor, pirinç gibi değil, dengeli. Elimden geçen her gitara takıyorum ve bence çok güzel bir modifikasyon.

Yapıştırıcı Hakkında: Öncelikle Fender tipi slot'larda yapıştırma işlemine gerek kalmıyor, üst eşik birazcık kuvvet ile yuvasına sağlam bir şekilde oturuyor. Fakat LP'lerin bazılarında veya diğer gitarlarda yapıştırma ihtiyacı doğuyor. Bu bağlamda yapıştırıcı olarak ben, şahsen, japon yapıştırıcısını önermiyorum. Bu yapıştırıcı damladığı yerde kuruyor ve temizleme olanağı sunmuyor. Bunun yerine ise güçlü yapıştırıcı adı altında, nispeten daha geç kuruyan yapıştırıcılar var. Bu yapıştırıcılardan 1-2 damla damlatıp üst eşiği yerine oturttuktan sonra telleri takıp baskı yapacak şekilde akortlayabilirsiniz. Bu da gerekli baskıyı sağlayıp üst eşiği yapıştırır.

Bir başka forumda yazmış olduğum, üzerine 3 yıl geçen bir uygulama bu. Faydalanılabileceğini düşündüğüm için ekledim. Bir de uygulama videosu koyayım, tam olsun. Bu video tam "en kötü senaryo" şeklinde, boyutları tutmuyor ama onun da çözümünü yapmış videoyu hazırlayan kişi.



Birilerine faydalı olması dileğiyle.

Edit: Eleştiri, iyileştirme ve yorumlara her daim açıktır.
 
Son düzenleme:
product-detail

aldığım eşik buydu. jackson kullanan arkadaşların aklında bulunsun, kesinlikle hazır oyulmuş almasınlar, jackson headstock nedeniyle ufak tefek rötuşla düzeltilmez diye düşünüyorum (özellikle ince mi teli açısı nedeniyle). eski eşik baya deformeydi; ancak yine de boş tel sesleri daha berraklaştı diyebilirim.

Sevindim, farki strat'ta daha cok hissetmistim ben sahsen. Action arttikca da tabi etkisi artiyor ust esigin. Bu arada mi telinin acisi sebebiyle yapistirmak daha iyi olur, cunku oradan ust esigi cekiyor resmen. Buna karsin ust tellerde bunu dengeleyecek bir aci yok.
 
Hort;

Elimde bir adet ibanez s7521 7 telli mevcut, daha aldığım günden tel yuvalarının epey yıpranmış (yada bu şekilde fabrikadan çıkmış) ve birbirine orantısız derinleşmiş olduğunu görmüştüm. Üst eşiğin kolay bir değişim olacağını düşündüğüm için o anda umursamamıştım fakat gel gör ki güzide coğrafyamızda 48mm’lik tek bir 7 telli eşik bulamıyorum aylardır.

Çareyi Şöyle işlenmemiş blok halinde bir black tusq eşik almakta görsem de bunu doğru biçimlendirmek beni epey aşacak bir meziyetmiş gibi geliyor. Daha önce bu veya benzeri bir 7 telli üst eşik sorunsalı çukuruna düşen oldu mu?
 
Hort;

Elimde bir adet ibanez s7521 7 telli mevcut, daha aldığım günden tel yuvalarının epey yıpranmış (yada bu şekilde fabrikadan çıkmış) ve birbirine orantısız derinleşmiş olduğunu görmüştüm. Üst eşiğin kolay bir değişim olacağını düşündüğüm için o anda umursamamıştım fakat gel gör ki güzide coğrafyamızda 48mm’lik tek bir 7 telli eşik bulamıyorum aylardır.

Çareyi Şöyle işlenmemiş blok halinde bir black tusq eşik almakta görsem de bunu doğru biçimlendirmek beni epey aşacak bir meziyetmiş gibi geliyor. Daha önce bu veya benzeri bir 7 telli üst eşik sorunsalı çukuruna düşen oldu mu?


48mm, 7telli tam olarak sizin isteğinizi karşılamayan tarafı nedir abi ?
 

48mm, 7telli tam olarak sizin isteğinizi karşılamayan tarafı nedir abi ?

Malzeme kalitesi bakımından black tusq ile yakın bir kulvarda değil maalesef, kullanan ve lanet eden bir tanıdığım mevcut. Tabi her şeye rağmen son çarem bu olacak istemesem de.
 
Malzeme kalitesi bakımından black tusq ile yakın bir kulvarda değil maalesef, kullanan ve lanet eden bir tanıdığım mevcut. Tabi her şeye rağmen son çarem bu olacak istemesem de.
Abi bütçe sıkıntın yoksa şöyle olabilir, benim attığım ve senin attığın eşiğin ikisini de satın alırsın ardından 48mmlik attığım kalitesiz eşik "tamam 10 numara gitara oturdu" dedikten sonra şeklini çıkarırsın ardından bloğun üstüne bi çizimi aktarıp ya da yapıştırıp black tusq ile de aynı şablondan kesip zımparalayıp yapabilirsin.

Ya da internette hazır uyan bir 48mm 7 telli şablonu varsa senin attığın blok üzerine yapıştırıp kıl testere ile kabasını alıp daha sonra ince metal zımpara ile ince dokunuşları verebilirsin diye düşünüyorum. Ben olsam oturur uğraşırdım abi ama senin zamanın veya yapma isteğin var mı onu bilemicem 🙂
 
Abi bütçe sıkıntın yoksa şöyle olabilir, benim attığım ve senin attığın eşiğin ikisini de satın alırsın ardından 48mmlik attığım kalitesiz eşik "tamam 10 numara gitara oturdu" dedikten sonra şeklini çıkarırsın ardından bloğun üstüne bi çizimi aktarıp ya da yapıştırıp black tusq ile de aynı şablondan kesip zımparalayıp yapabilirsin.

Ya da internette hazır uyan bir 48mm 7 telli şablonu varsa senin attığın blok üzerine yapıştırıp kıl testere ile kabasını alıp daha sonra ince metal zımpara ile ince dokunuşları verebilirsin diye düşünüyorum. Ben olsam oturur uğraşırdım abi ama senin zamanın veya yapma isteğin var mı onu bilemicem 🙂

Bütçe problem değil de vakit sınırlı. Bir de çok becerikli değilim bu işlerde, sona saklamak istiyorum bu “kendin yap” seçeneğini.
 
Gitar üzerine teknik konuları canlandırma amaçlı, bir yenilikten bahsedeyim. GraphTech, TUSQ'dan sonra aynı materyalden ("yapay fildişi" diyor markanın sahibi) yapılma UN-LOCK isimli eşiğini tanıttı. Eşiğin iddiası, tel ile arasında "sıfır" sürtünme kuvveti olması. Aynı makaralı (ing. roller nut) eşikler gibi. Teli eşikten kitlemek için sebep kalmıyor, köprüyü kaldırdıktan (yani sesi pesleştirdikten) sonra köprüyü bıraktığınızda, tel ile eşik arasında sıfır sürtünme kuvveti olmasından dolayı kafa tarafına geçen telin tamamen geri döndüğünü iddia ediyor. Bu sayede hareketli köprülü gitarların sapta iki adet civata deliğini, yani o bölgenin dayanımsal olarak zayıflamasını, ve her burgudan akort sonrasında tel kitleme olayını ortadan kaldırıyor. İleride gitar firmalarının Floyd Rose'lu modellerini "sürtünmesiz eşikler" ile piyasaya sürmelerini bekliyorum. Birisi bir deneme performansı yapmış.



raph_Tech_Guitar_Labs_Un-locking_nut_press_release.webp
 
@Can Çelik Amerika'yı yeniden keşfetmeye gerek yok.Jeff Beck'in yıllar öncesinde gitarındaki roller nut,Evh'nin kullandığı üst eşik kilidi akort stabilitesini sağlayabilecek güvenilir ve uygun yöntemlerdi.İbanez'in eski tip gitarlarındaki üst eşiğin bağlantı şekli dışında çoğu gitarda da kilitli eşik sorun teşkil etmiyor.Ancak burada belirttiğiniz temel yanlış sürtünmenin sıfır olduğunu öne sürmenizdir.Tel eşiğe temas ettiği sürece sürtünmenin sıfır olabilmesi mümkün değildir.Temel Newton fiziğinde temasın olduğu noktada sürtünme kuvvetinin olmaması düşünülemez.
 
1 - Ben kuvvetin sıfır olduğunu öne sürmedim. Markanın böyle bir iddiası olduğunu söyledim. Şu var ki, sürtünmenin roller nut'taki kadar az olduğu videolarda gözüküyor. Eşik kilidinden kurtulmak uğruna tolere edilebilecek bir sürtünme.
2 - Kilitli eşik sorun teşkil etmiyor derken? Ben de bir "sorun"dan bahsetmedim zaten. Sonuçta her burgudan akort öncesinde gevşetiyor, sonrasında da sıkıyorsun. Bazı kişiler bu teferruattan kurtulmak istiyor. Kastedilen bu.

Eşiğin iddiası, tel ile arasında "sıfır" sürtünme kuvveti olması.
 
Kaynak göstererek açıklamada bulunmanız daha doğru olacaktır.Graptech gibi bir firmanın eşiğe temas eden telin sürtünmesinin sıfır olduğu gibi anlamsız söylemlerde bulunacağını sanmıyorum.Ayrıca belirttiğim kısmı sanırım tam okumamışsınız."Bu sayede hareketli köprülü gitarların sapta iki adet civata deliğini, yani o bölgenin dayanımsal olarak zayıflamasını" söyleminize binaen İbanez'in eski modellerindeki tasarım sorunu dışında Gibson sapları gibi kilitli eşik vidaları kullanımı etkileyecek oranda bir sorun oluşturmuyorlar.
 
Offf ne kastın yahu. Sizli bizli snob bi haller, garip. "İhmal edilecek kadar, dive bomb sonrasında bile telin kafaya kaçan kısmının geri dönebileceği kadar az bir sürtünme" diyeyim de rahatla hadi. Tel kilitlemekten hazzetmeyen kişiler için yararlı bir edevat diyorum, halen "ama sapta civata deliği gerektirmeyen kilitler de var" diyosun. Konu temelde o kilitleme eyleminden kurtulmak.
 

Geri
Üst