Kafa Amfiye Kabin Tercih Ederken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Yahu flyback ile SMPS topolojisi (self-oscillating vs.) kast etmiyorum, vakti zamanında empedans eşitleme transformatörleri ile ilgili okuduğum bazı yabancı kaynaklarda söz konusu gerilim için "flyback" tabiri geçiyordu, uygun Türkçe karşılık bulamadım, öyle devam ettim 🙂 Flyback demeyelim de, spike diyelim; endüklenen demeyelim de "görülen" diyelim 🙂 Anlatılmak istenen belli nihayetinde: Düşük yük bağlanırsa, trafo primerinden ve tüplerden yüksek akım geçecek, yanma riski artacak, ömür azalacak; yüksek yük bağlanırsa trafo primerinde yüksek gerilim görülecek, tüplere ve bir ihtimal OT ye zarar verecek. Hatta ark yapıp tüp soketlerine dahi zarar verebileceğini okumuştum sanırım.

Bikere terimleri doğru yerde kullanmak önemli, bir mühendis olarak bunu en iyi sen biliyorsun zaten. Diğer yandan primerde böyle bir gerilim oluşmayacak yani yok böyle birşey, baştan beri bunu söylüyorum. Bu konuda ısrarcı isen nasıl oluştuğunu anlatmalisin ama sunu da ekleyeyim bu bir tehlike oluşturmuyor bunlar kesin bilgiler.
 
@izzzyy bey, sen gramere, noktalamaya dikkat eden adamsin, abdestin besmelen yerinde, ustelik latinize harflerlen soldan saga Turkce yaziyorsun, biz de okuyoruz, lakin yetismek, anlamak ne mumkun. Manyetik dersinde soyle atlara damga vurduklari metal catallar gibi basit sekiller ile empedans eslestirmeyi yuk transferini filan anlattiklarinda anliyordum ben; lakin ustte yazilanlari vodka gibi 3 kere filtreden gecirsem bile gene basmiyor kafamiz, biz de mecburen sahibinden.com daki Ibanez ilanlarina donuyoruz. Icmiz rahat olsun diye uygun cikisa uygun bir kabin takip gerisini de elektrikcilere birakip, biraz da ahiret kazanmak icin calissam daha iyi. Simdi tam bu sopa yeme, itilip kakilma hissimizi anlatmasi acisindan Sener Sen'i ornek verebilirim, sen forumun nazirisin bu durumda, (youtube deki videonu basligi sacma tabi ki onu kast etmiyorum aman ha)


Latife ediyorsun yoksa empedans, güç transferi gibi şeylerden baska birsey söylemiyoruz ve zaten bilimsel yaklaşım üslubuna sahipsin, samimi söylüyorum olayı çözmüşsün. Bizim yaptığımız hede hodo yoksa olay zaten 100 yıldır belli.
 
Latife ediyorsun yoksa empedans, güç transferi gibi şeylerden baska birsey söylemiyoruz ve zaten bilimsel yaklaşım üslubuna sahipsin, samimi söylüyorum olayı çözmüşsün. Bizim yaptığımız hede hodo yoksa olay zaten 100 yıldır belli.
Yok @izzzyy oyle boyle degil, ben senin bu sekilde gavurlarin troubleshoot dedikleri soruna yonelik akil yurutebilme gayretlerini ve yanitlarini hayretle izliyorum. Arada velev ki yanilmis ol ki sanmam o da farketmez. 70 milyon kisiyiz su memlekette, onemli kismimiz basit sorulara bile kem kum ederek yanit veriyoruz, ve hep lafi dolandiriyoruz. Bunun egitimle sunla bunla alakasi yok bir defa, cunku zihin berrakligi ogretilecek birsey degil. Bu sende var iste, ve bu kacinci baslik yahu cekip cevirdigin. Seni boyle kim yetistirdiyse samimi olarak ellerinden oper hurmet ederim. Aha supheye dusenler icin yaziyorum yalansa sen soyle, ben seni ne tanirim ne ederim, ne bir alisverisimiz oldu ne birsey. Ama son zamanlarin deyisi ile marifet iltifata tabidir, benim yaptigim bu.

not 1 : @hackeiommi baba da iyi toparlamis ama madde madde, Kadikoy tarafinda gitar mitar almaya cikarsam hayatta birakmam kizi beraber isteyecegiz Hakan ustadim 🙂 Yemesi icmesi benden, hissiyati onerisi senden. Bilincli tuketici hep basimizin ustunde.
not 2: Seviyorum len bu forumu; bu da @antbalci beyin masasina gitsin benden. Ama meyve tabagi bittigi icin cevizli sucuk gonderiyorum aman ustadim dikkatli ye, fazla kacirma 🙂.
 
Bikere terimleri doğru yerde kullanmak önemli, bir mühendis olarak bunu en iyi sen biliyorsun zaten. Diğer yandan primerde böyle bir gerilim oluşmayacak yani yok böyle birşey, baştan beri bunu söylüyorum. Bu konuda ısrarcı isen nasıl oluştuğunu anlatmalisin ama sunu da ekleyeyim bu bir tehlike oluşturmuyor bunlar kesin bilgiler.

Düşüncemin kaynağı şu:
Speaker bir endüktif yük. Nasıl ki endüktif yükten bir akım geçiyorken akım birden kesildiğinde endüktif geritepme (Inductive Kickback. Akmın bobine girdiği yöndeki potansiyelin, çıktığı yöndeki potansiyelden küçük olmasıyla sonuçlanan olay. Hatta bunu önlemek için hızlı bir diyot ters bağlanır.) oluşuyorsa, speaker'a trafo yoluyla aktarılan sinyalin crossover (sıfırdan geçiş) noktalarında speaker konıisi, hareket etmeyi bir anda durduracak yönde davranacağı için endüktif geritepme yaratacak. Bu geritepme, L ile orantılı (L di/dt). Çıkıştaki yük (speaker empedansı) arttıkça L büyüyecek, dolayısıyla geritepme daha büyük olacak. Örneğin, push/pull çıkış katı için konuşuyorum, pozitif alternansı kuvvetlendiren tüp susunca (yani crossover noktasında) bu endüktif geritepme, trafonun sargı oranıyla (yahut empedans uydurma oranının kareköküyle, atıyorum 8k : 8ohm olan bir trafo için yaklaşık 32) çarpılarak, pozitif alternansı süren tüpün anoduna gelecek (Flyback gerilimi). Yüksek ses durumunda bu sefer akım da fazla olacağı için di/dt büyük olacak, geritepme gerilimi daha da büyüyecek. Her ne kadar tüplerin anotlarında, sanırım bu amaca hizmet edecek, anodu toprakta olan hızlı koruma diyodu olsa da, nihayetinde bir risk.

Yanlışım varsa düzeltiniz. Doğrusunu öğrenebilirsek ne mutlu. Ama konuyla ilgili araştırmalarım hâlâ sürüyor. Konuyu Fender'daki tasarımcı mühendise de ilettim, e-posta gelirse onu da burada paylaşacağım.
 
Düşüncemin kaynağı şu:
Speaker bir endüktif yük. Nasıl ki endüktif yükten bir akım geçiyorken akım birden kesildiğinde endüktif geritepme (Inductive Kickback. Akmın bobine girdiği yöndeki potansiyelin, çıktığı yöndeki potansiyelden küçük olmasıyla sonuçlanan olay. Hatta bunu önlemek için hızlı bir diyot ters bağlanır.) oluşuyorsa, speaker'a trafo yoluyla aktarılan sinyalin crossover (sıfırdan geçiş) noktalarında speaker konıisi, hareket etmeyi bir anda durduracak yönde davranacağı için endüktif geritepme yaratacak. Bu geritepme, L ile orantılı (L di/dt). Çıkıştaki yük (speaker empedansı) arttıkça L büyüyecek, dolayısıyla geritepme daha büyük olacak. Örneğin, push/pull çıkış katı için konuşuyorum, pozitif alternansı kuvvetlendiren tüp susunca (yani crossover noktasında) bu endüktif geritepme, trafonun sargı oranıyla (yahut empedans uydurma oranının kareköküyle, atıyorum 8k : 8ohm olan bir trafo için yaklaşık 32) çarpılarak, pozitif alternansı süren tüpün anoduna gelecek (Flyback gerilimi). Yüksek ses durumunda bu sefer akım da fazla olacağı için di/dt büyük olacak, geritepme gerilimi daha da büyüyecek. Her ne kadar tüplerin anotlarında, sanırım bu amaca hizmet edecek, anodu toprakta olan hızlı koruma diyodu olsa da, nihayetinde bir risk.

Yanlışım varsa düzeltiniz. Doğrusunu öğrenebilirsek ne mutlu. Ama konuyla ilgili araştırmalarım hâlâ sürüyor. Konuyu Fender'daki tasarımcı mühendise de ilettim, e-posta gelirse onu da burada paylaşacağım.

Dediğin şey "speaker back emf", türkçe terminolojide "hoparlör ters emksı", lütfen artık flyback ve diğer alakasız terimleri unutalım. Ters emk bu çok bilinen bir terim ve her türlü endüktif geriye bosalmasinda kullanılır. Bu şekilde aratirsan zaten seni aydınlatacak çok kaynak bulursun ama kısaca anlatayim yinede.

Söylediğinin aksine yük direnci arttıkça hoparlörün ters emk 'sının primerde oluşturduğu gerilim azalır. Olay sekonderde gerceklestiginden sekondere indirgeyip düşünelim. Hoparlörün ters emk 'sı sabit, empedansı amplinin çıkış empedansindan nekadar büyük olursa amplinin çıkışına düşen gerilim okadar az olur. Bu sebepledir ki damping faktör olabildiğince büyük seçilir. Bu sebepledir ki transistorlu amplileron alt frekans cevabı daha iyidir zira ters emk alt frekansta daha yüksektir ve hoparlör konisini engelleyip, ses oluşturmasını zorlaştırır. İstediğin yerden arastır istediğin hesabı yap. Genel ve değişmez sonuç şu şekilde:
—Yük empedansının artması demek; damping faktörün artması demek.

—Damping faktörün artması demek; ters emk etkisinin azalması ve alt frekans cevabının artması demek.
 
Madem konu açıldı şunu da ekleyelim. Lambalı amplilerin alt frekans cevaplarının kötü olduğunu hemen herkes duymuştur. Ama birçok kişi bunu lambaların belli frekans aralığını iyi işlemediğinden sanır. Aksine tetrot pentot lambalar, transistorlerden bile daha flat frekans işlerler. Fakat çıkış trafosunun histerisiz kayıpları tasarımda damping faktörü sınırlar. Bu yüzden alt frekans cevabı düşer. Fakat bu gitar amplisi kullanıcılarını ilgilendiren bir durum değil zira gitar amplilerinde df küçük olur hatta çoğu zaman 1 dir ve maks güç noktasında çalışırlar.
 
Yok @izzzyy oyle boyle degil, ben senin bu sekilde gavurlarin troubleshoot dedikleri soruna yonelik akil yurutebilme gayretlerini ve yanitlarini hayretle izliyorum. Arada velev ki yanilmis ol ki sanmam o da farketmez. 70 milyon kisiyiz su memlekette, onemli kismimiz basit sorulara bile kem kum ederek yanit veriyoruz, ve hep lafi dolandiriyoruz. Bunun egitimle sunla bunla alakasi yok bir defa, cunku zihin berrakligi ogretilecek birsey degil. Bu sende var iste, ve bu kacinci baslik yahu cekip cevirdigin. Seni boyle kim yetistirdiyse samimi olarak ellerinden oper hurmet ederim. Aha supheye dusenler icin yaziyorum yalansa sen soyle, ben seni ne tanirim ne ederim, ne bir alisverisimiz oldu ne birsey. Ama son zamanlarin deyisi ile marifet iltifata tabidir, benim yaptigim bu.

not 1 : @hackeiommi baba da iyi toparlamis ama madde madde, Kadikoy tarafinda gitar mitar almaya cikarsam hayatta birakmam kizi beraber isteyecegiz Hakan ustadim 🙂 Yemesi icmesi benden, hissiyati onerisi senden. Bilincli tuketici hep basimizin ustunde.
not 2: Seviyorum len bu forumu; bu da @antbalci beyin masasina gitsin benden. Ama meyve tabagi bittigi icin cevizli sucuk gonderiyorum aman ustadim dikkatli ye, fazla kacirma 🙂.

Abi valla çok büyüttün kendimi birşey sandım, söylediğimiz altı üstü trafo, lamba vs.. basit şeyler. Oturalım 1 saat anlatayım çözersin tüm olayı, öyle ahım şahım birşey değil de forum dan anlatmak zor oluyor. Hakikaten kimseyle görüşmedik forumdan şöyle bir toplansak ne tatlı olur, sohbetin sonu gelmez.
 
Dediğin şey "speaker back emf", türkçe terminolojide "hoparlör ters emksı", lütfen artık flyback ve diğer alakasız terimleri unutalım. Ters emk bu çok bilinen bir terim ve her türlü endüktif geriye bosalmasinda kullanılır. Bu şekilde aratirsan zaten seni aydınlatacak çok kaynak bulursun ama kısaca anlatayim yinede.

Söylediğinin aksine yük direnci arttıkça hoparlörün ters emk 'sının primerde oluşturduğu gerilim azalır. Olay sekonderde gerceklestiginden sekondere indirgeyip düşünelim. Hoparlörün ters emk 'sı sabit, empedansı amplinin çıkış empedansindan nekadar büyük olursa amplinin çıkışına düşen gerilim okadar az olur. Bu sebepledir ki damping faktör olabildiğince büyük seçilir. Bu sebepledir ki transistorlu amplileron alt frekans cevabı daha iyidir zira ters emk alt frekansta daha yüksektir ve hoparlör konisini engelleyip, ses oluşturmasını zorlaştırır. İstediğin yerden arastır istediğin hesabı yap. Genel ve değişmez sonuç şu şekilde:
—Yük empedansının artması demek; damping faktörün artması demek.

—Damping faktörün artması demek; ters emk etkisinin azalması ve alt frekans cevabının artması demek.

3 gündür çeşitli elektromanyetik testler için Gebze'deydim ve tartışmadan uzak kaldım, arada bir girip bakmaktan başka bir şey yapamadım haliyle. Bu esnada, Fender'daki Howard Kaplan'a (5153'ün tasarımcısı, ayrıca üniversitede de ders veren Dr. sıfatlı bir proje mühendisi) konuyu iletmiştim; hatta senin bu mesajını görür görmez onu da ilettim, ayrı ayrı cevap yazmış. Noktasına virgülüne dokunmadan iletiyorum:

İlk mesaj:
Rohat,

You have it right. The worst thing for a tube is to reflect back to the
plates of the tube an open circuit. This can be done if you plug a speaker
cable in and do not connect it to a speaker cabinet on the 50W head. What
happens is you essentially are putting a very high impedance in the series
with the plate. The signal swing at the plate is controlled by the
effective plate resistance and with it high like that the plate wants to
swing much more than normal, putting stress on the tube. This only occurs
if you are driving the amp. If it is sitting idle, nothing to worry about.
Keep in mind transformers are AC devices. What is on the secondary DOES not
impact what is going on with the DC in plates if you are not driving the
amp. This is totally controlled by the DC resistance of the plate winding
on the OT and the bias of the tubes.

The best thing for the tube is to put a properly matched load in the
secondary. For a pair of 6L6's in push-pull configuration you want to put
1/4 of the TUBE plate resistance (the derivation of this is complex) of one
tube which is approximately 4000 ohms.

For the 16 ohm tap of the 50W OT -

Zp = N^2xZs, so N = SQRT (Zp/Zs) = SQRT(4000/16) = 15.8; N for the 50W OT on
the 16 ohm tap is 16.

The next best thing is to reflect a short back into the plate. This keeps
the plate swing low. Again keep in mind what is reflected back into the
secondary is highly dependent on the frequency you are considering.

Flyback - This is the voltage seen at the plate of the tube that is going
off. With a push-pull amp the drive alternates between the two tube. One
is driving and the other is going off. The tube that is going off will see
and inductive kick back (fly back) which can be destructive to the tube.
This is why you want to load the tube properly. The open reflected
impedance creates the most flyback.

I hope this helps.

Howard Kaplan
Project Engineer
Fender Research and Development
480-845-5210

DF ile ilgili durumu da aynen ilettim (ki bu konuda senin de haklı olduğunu düşünüyorum):

Rohat,

Not sure why you think I am questioning your request for information. I am not. Also, if you feel what I am telling you is not correct and conflicts with other information you obtain, feel free to point this out.

Damping Factor We never relate this to a tube amp as the goal is to make the factor unity. Output impedance equal to load impedance. In solid state amps the goal it to make DF high.

The inductive kick-back is due to L(di/dt). As you know you cannot change the current in an inductor in zero time as it requires infinite voltage. So as one tube is during off as the drive switches to the other side the primary winding inductance is resisting the change and to support the change the voltage must rise. There must be a reverse voltage generated to support the turning off of the current. This is why we add the flyback diodes on the plates to snub the spikes if they occur. So we want them to NOT occur and we match the tube plate impedance to the reflected impedance. The more the mismatch, the large the kickback.

You should do some searching for some of the old RCA books on tubes as well as some of the classes tube design books.

This link below show some. My favorite is Terman. I have it right here in front of me. I also like the book Electronic Circuits, by E.J. Angelo Jr because it compares tube and transistor design. I use this book in school.

http://www.john-a-harper.com/valvebooks/classic.htm
 
Fender'e ödenen para ağaca tele manyetiğe gitmiyor demek. Hattın ucunda bir mühendis, oturmuş dünyanın dört bir yanından gelen maillere üşenmeden uzun uzun cevap veriyor ha? Bu da ciddi bir maliyettir. Bu başlıkta yazılanların 50'de birini anlamam mümkün değil, ama en azından Fender hakkında böyle bir çıkarımım oldu sayenizde 🙂
 
Fender'e ödenen para ağaca tele manyetiğe gitmiyor demek. Hattın ucunda bir mühendis, oturmuş dünyanın dört bir yanından gelen maillere üşenmeden uzun uzun cevap veriyor ha? Bu da ciddi bir maliyettir. Bu başlıkta yazılanların 50'de birini anlamam mümkün değil, ama en azından Fender hakkında böyle bir çıkarımım oldu sayenizde 🙂
Bize kendi "hoca"larımızdan garip geliyor belki ama, yabancı "hoca"lara attığım her mailin geri dönüşü oldu bugüne kadar. 🙂
 
Fender'e ödenen para ağaca tele manyetiğe gitmiyor demek. Hattın ucunda bir mühendis, oturmuş dünyanın dört bir yanından gelen maillere üşenmeden uzun uzun cevap veriyor ha? Bu da ciddi bir maliyettir. Bu başlıkta yazılanların 50'de birini anlamam mümkün değil, ama en azından Fender hakkında böyle bir çıkarımım oldu sayenizde 🙂

Diğer Fender mühendislerini bilmem; ama H. Kaplan'a daha önce tüplü amplifikatörler ile ilgili başka sorular da iletmiştim. Onları da üşenmeden cevaplamıştı adam. Hatta 5150III'ün Facebook sayfasında ve yabancı birkaç forumda (thegearpage.net vs.) epeyi aktif. Bir soruda (atıyorum, dip gürültüsü) adı geçmese/etiketlenmese dahi probleme dahil olup çözüm üretebiliyor.
 
3 gündür çeşitli elektromanyetik testler için Gebze'deydim ve tartışmadan uzak kaldım, arada bir girip bakmaktan başka bir şey yapamadım haliyle. Bu esnada, Fender'daki Howard Kaplan'a (5153'ün tasarımcısı, ayrıca üniversitede de ders veren Dr. sıfatlı bir proje mühendisi) konuyu iletmiştim; hatta senin bu mesajını görür görmez onu da ilettim, ayrı ayrı cevap yazmış. Noktasına virgülüne dokunmadan iletiyorum:

İlk mesaj:


DF ile ilgili durumu da aynen ilettim (ki bu konuda senin de haklı olduğunu düşünüyorum):

Öncelikle sana teşekkür etmek lazım, araştırmacı yaklaşımın için. Ayrıca senin gibi insanların forumlarda çok faydalı olduğunu düşünmekteyim zira verimli tartışmalar yaşanmakta.
Konuya gelirsek Damping Faktör kısmında çok farklı bir şey söylememiş söylediklerimden zaten aksi durum beklenti dahilinde değil. Bu konuda ki bilgilerim gerçekten şüpheye mahal vermeyecek kadar berrak durumda hala, çünkü zamanında merak dahilinde üzerine yoğunlaştığım konulardan biri ki. Yaptığım lambalı amfide farklı bir tasarım yapmak adına, oturup güç katıyla ilgili durumları ayrıntıları ile kurcalamıştım. İlk mesajında ise hep yüksüz durumdan bahsetmiş, amfi sürüldüğü sırada tehlike oluştuğunu söylemiş, yine bu konuda da farklı bir şey söylediğimi hatırlamıyorum. Yine de irdelemek faydalı oldu, tekrar teşekkürler.
 
Öncelikle sana teşekkür etmek lazım, araştırmacı yaklaşımın için. Ayrıca senin gibi insanların forumlarda çok faydalı olduğunu düşünmekteyim zira verimli tartışmalar yaşanmakta.
Konuya gelirsek Damping Faktör kısmında çok farklı bir şey söylememiş söylediklerimden zaten aksi durum beklenti dahilinde değil. Bu konuda ki bilgilerim gerçekten şüpheye mahal vermeyecek kadar berrak durumda hala, çünkü zamanında merak dahilinde üzerine yoğunlaştığım konulardan biri ki. Yaptığım lambalı amfide farklı bir tasarım yapmak adına, oturup güç katıyla ilgili durumları ayrıntıları ile kurcalamıştım. İlk mesajında ise hep yüksüz durumdan bahsetmiş, amfi sürüldüğü sırada tehlike oluştuğunu söylemiş, yine bu konuda da farklı bir şey söylediğimi hatırlamıyorum. Yine de irdelemek faydalı oldu, tekrar teşekkürler.

Estağfirullah, bilmukabele.

Şimdi sen, kendi tasarımın üzerinde çalışırken vardığın sonuçları söylemişsin. Kıyas yapmak doğru olmaz elbet, benimki de şöyle oldu: Bendeki 5153 elime ulaştığı gün 2x12 kabinim ile denemiştim. Kabin V30 yüklü ve mono/stereo seçimi var. Amplifikatör çıkışını 8 ohm yapıp kabini stereoda unutmuşum, öyle denemişim. Fark ettiğimde "Bir şey olmaz" dedim bir an için SS gibi düşünerek. Sonra "Lan bu tüplü. Trafo da var." deyip telaşlandım ve burada söylediklerim ilk aklıma gelen ihtimaller olmuştu. Konuyu araştırdım, internetteki teknik sayfa ya da forum gibi kaynakların neredeyse tamamı büyük yük takmanın daha sakıncalı olduğunu söylüyordu. Küçük yük takmanın daha sakıncalı olacağını söyleyen varsa hemen biri çıkıp düzeltme yapıyordu "Yanlışınız var!" diyerek. Bilimsel kaynaktan bulup tatmin olma adına, bizim Tahsin Hoca'nın (Prof. Tahsin Saya. İTÜ'den emekli. İTÜ radyosunu kuran ve vericisini tasarlayan kişi. Yaşı Cumhuriyet'ten büyüktür kendisinin. Tüplü amplifikatörler ile ilgili de sayısız kitabı/ders notu var) kendi yazdığı notları vardı; oradan konuyla ilgili bir şey bulamayınca bu tasarımcı adama e-posta atmıştım son çare olarak. "Merak etme, o kadardan bir şey olmaz. Çıkış trafosuna değil en fazla çıkış tüplerine zarar vermişsindir, ama onu da sanmıyorum, o kadar kısa zamanda bir şey olmamıştır. Daha büyük yük takma yeter ki" kâbilinden şeyler söylemişti özetle. Ama beni sıradan müşteri bellediği için teknik detaylara inip nedenini anlatmamıştı tabii. Ben de utandım sormaya. Şimdi burada mevzusu geçince en azından fırsat oldu, öğrenmiş olduk.

Keşke benim de tüplü amplifikatör yapacak zamanım olsa. Elimde sayısız model ve markada 1970-80 lerden kalma tüpler var, Tahsin Hoca vermişti; flamanları hâlâ parlıyor en azından da işte uğraşacak zaman yok ne yazık ki. EMC testleri için Gebze'ye gidiyorum örneğin ve 3 gün yok oluyor. Zaten iş yerinde müşteri projesi adı altında yeterince "Dransistörlü" amplifikatör de yapıyorum, tüplüye zaman kalmıyor 🙂

Asıl konuya geleyim: Evet ilk mesajda daha çok yüksüz durumdan bahsetmiş, ama "en kötü durum yüksüzken, en iyi durum da kısadevreyken" diye gitmiş. İnsan ister istemez burada "Demek yük büyüyünce daha kötü" diye düşünüyor. Sonraki e-postayı atarken de özetle "... this makes me ask another question: Loading with higher (or lower) impedance will break the maximum power transfer equation. So, this causes the power transferred to speaker by OT to be decreased. If we connect a higher load, from V²/R, the voltage across the speaker will decrease. Then what makes the risk?" diye sorduğumda gelen cevapta (ikinci mesaj) "The more the mismatch, the large the kickback" diyerek işi özetliyor.

Bence de güzel bir tartışma oldu gerçekten. Ben teşekkür ederim.
 
Ama biliyorsun ki aşağı veya yukarı yönde %100 uyuşmazlık (yarısına veya 2 katıan kadar) zaten sorun değil, senin verdiğin örnekte de 4 ohm çıkışa 8 ohm, 8 ohm çıkışa da 16 ohm bağlayıp "güvenli uyuşmazlık" demiş. Ama 4 ohm çıkışa 16 ohm bağlamamış mesela. Tersini de yapmamış. Neden acaba? 😉

Zaten çoğu speaker için verilen empedans değerleri genelde 1kHz için oluyor biliyorsun ve çalıştıkları frekans aralığında %100 lere, hatta daha fazlasına kadar değişebiliyor. Örnekler:

8036-valve-tube-amp-speaker-mismatch-8-ohm-speaker.webp

IMAGE1%202.gif

2x12vintage30s.jpg


Benim en başından beri kast ettiğim ise "yüksek seste daha fazla uyuşmazlık" yönündeydi.
 
Son düzenleme:
Bir yerde birşeyleri atlıyorsun zira üretici katalogları dahil, heryerdeki bilgi yukarıdaki mesa manual da olduğu şekilde. Bunların çok bilinen genel bilgiler olmasının yanında, kimin ne söylediğinden bağımsız olarak oturup hesabını kitabını kendimde yaptığım için, kim ne demiş çok da umursamıyorum açıkçası. Damping faktör'ün yüksek olması demek yük empedansının yüksek olması demek. Yük empedansının yüksek olması demek hoparlör ters emk etksinin düşük olması demek, crystal clear bilgi bu. Senin takıldığın kısım ise boşta ve kısa devre çalışma olayları ki farklı incelenmesi gereken şeyler. Ordaki olay ters emk değil, kaplan bununla ilgili olayı anlatmış. Terimleri birbirine karıştırıyorsun gibime gelmekte.
 
Oradaki olay zıt emk değil, Kaplan anlatmış diyorsun da, yanlış anlama ama "The more the mismatch, the large the kickback" derken aslında zıt emk yi kast ettiğini ikimiz de biliyoruz. Zira başka ne olabilir ki?
 

Geri
Üst