Roll dergisi
'Teoman' la aynı kaderi paylaştık: Birer şarkımızı Müslüm Baba söyledi. Valla söyledi. Sağolsun Müslüm Baba...' Bu şakacı anonstan sonra, bu sözlerin sahibi Bülent Ortaçgil Baba ve Teoman Kardeş, 'Sensiz Olmaz' ı yorumluyor coşkulu alkışlar arasında... İki ayrı kuşaktan iki şarkıyazarının bu nadir rastlanan dayanışması 2004 yılında vuku buldu. Ortaçgil ve Teoman birbirlerinin şarkılarından oluşan bir repertuarla ortak konserler verdi. Sonunda bu kayıtlar 'Konser' ismiyle CD'ye aktarıldı. Bugüne kadar epey cover yapan, hatta 'Şarkılar Bir Oyundur' tribute'ünde Ortaçgil'den 'Yağmur' u harika yorumlayan Teoman, bu sefer 'Değirmenler' den 'Mavi Kuş'a ustasının pek çok şarkısına el atmış. Asıl şaşırtıcı olan, cover düşmanı sandığımız Bülent Ortaçgil'in 'İstasyon İnsanları', 'Rüzgar Gülü' ve 'Paramparça' yı kırk yıllık Ortaçgil şarkısı gibi yorumlaması...'
Dream dergisi
genelde cayır cayır rock çalmasına alıştığımız TEOMAN bize bu kez farklı bir yüzünü gösteriyor.eğer onun son derece huzurlu bir atmosfer yaratan akustik konserlerinden birine gittiyseniz şu soruyu kendinize mutlaka sormuşsunuzdur: "ACABA TEOMAN BİZİ RÜYALAR ALEMİNE SÜRÜKLEYİP RUHUMUZU MU ÇALMAYA ÇALIŞIYOR?" işte o muhteşem konserelrden biri...
genelde sesinin tüm avanatajını kullanarak avaz avaz bağırıp,gitarına son kuvvet yüklenerek basmasına alıştığımız TEOMAN'ın çok farklı bir yüzünü görmek amacıyla 9mart akşamı kadıköy'ün yolunu tutuyıruz.Farklı bir gece geçireceğimiz gittiğimiz konserin adından belli:TEOMAN AKUSTİK TRİO KONSERİ!Türkçemizde üçlü,üç kişiden oluşan grup anlamına gelen "trio"yu bu gece tamamlayan diğer iki müzisyen ise piyanoda yerli Norah Jones'umuz İlkcan Özkan ve viyolonselde konser boyunca Apocalyptica grubunun elemanlarını aratmayacak bir ğerformans sergielyen Çağ Erçağ.anlaşılan bu gece azıp çoşmak,hoplamak,zıplamak yok.onun yerine TEOMAN edepli ve usulca şarkıalrını söylecek,biz de oturup sakin ve uslu bir şekilde onu dinleceğiz.böyle bir cümle kulağa ilginç geliyor hakikaten.önceki akustik çalışmalraından ve kimi çalışmalarının akustik versiyonlarından duruma aşinalığımız var elbette.Yine de nasıl oalcak diye merak etmeden duramıyor insan.
DİP NOT:konser sırasında TEOMAN'ın elinden düşürmediği bardakta ne olduğu insanalra dert oldu TEOMAN da konser sırasında "içinde ne olduğunu merak ediyorsunuz siz şimdi.ben söyleyeyim içiniz rahat olsun kahve var"dese de kimseyi inandıramadı. o da "belki kahvenin içine başka birşey katmış olabilirler.tadı garip" diyerek esprisinide yapmış oldu
TEOMAN AKUSTİK MACERASINI ANLATIYOR...
konser öncesi biraz muhabbet amacıyla kulise doğru yol alıyoruz."Akustik demek!hayırdır,daha 'sakin'mi takılmaya karar verdin?" diye soruyoruz.O da başlıyor akustik macerasını anlatmaya:"Şarkılarımın hepsini akustik gitarla bestelerim zaten.sonrasında stüdyoya girip hızlı mı hareketli mi olcak,hangi enstürümanlar kullanılacak ona karar veririm.akustik parçaları seviyorum çünkü bu çalışmalarda sesimin daha iyi çıktığını düşünüyorum.dinleyiciye ulaşması,dokunması daha kolay parçalar bunlar." bu küçük sohbetimiz sırasında vaktin nasıl geçtiğini anlamadan konser salonuna doğru yol alıyoruz.
Perde,ilkcanın piyanoya yumuşak dokunuşlarıyla birlikte açılıyor.Çağ beyler acılı viyolonseli ile eşlik ediyor.Ve kısa bir süre sonra TEOMAN da salına salına sahnede beliriveriyor.her zaman ki karizmasıyla izleyicilere yarım bir selam çakarak sahnedeki yerini alıyor.salondaki TEOMAN hayranı genç kızlarımızı yerden nasıl toplasak diye düşünüyoruz bir an.neyse ki genç kızlarımız çığlıkları,"hastayım sana" muhabbetlerini kısa kesiyorlar ve TEOMAN sesinin en kadife haliyle usulca başlıyor söylemeye:"Kır evinin verandasında bir rüzgar gülüne rastladım..."
sahnede ki 3müzisyen muhteşem bir uyum içinde çalarlarken bir an kendimi TEOMAN konserine gireceğimi hiç de tahmin etmeyeceğim bir ruh hali içinde buluyorum:Günün haftanın hatta hayatın yorgunluğunu bir anda üstümden akıp gitmiş;hafiflemiş,sakinleşmiş bir haldeyim.
sahnede ki adam herbir şarkıda farklı bir insanın hikayesini anlatırken,sesindeki kırıklık,yumuşaklık size huzur veriyor adeta.
TEOMAN,!İstanbulda Sonbahar'ı tek başına hafifçe gitarını tıngırdatarak söylerken 'Gönülçelen'de şahane bir "ıslık solosu" patlatıyor.'iki yabancı' ve 'zampara' parçalarında ise İlkcan ona eşlik ediyor.Sahnede alabildiğine rahat,mutlu ve huzurlu bir adam var. Öyle rahat ki her bir şarkı bitiminde o şarkının nota kağıtlarını yere fırlatıveriyor.Bazılarını uçak yapıp seyirciye fırlatıyor.Bir elinde sigarası öbür elinde "metal kaplı" bardağı,konser sahnesş yerine evinin salonunda duruyor ve arkadaşları çevresine toplanmış o da şarkısını söylüyor sanki.Onun keyfine ve rahatına sizde kapılarak kendinizi TEOMANa bırakıyorsunuz.her bir şarkıda sizi alığ başka yerlere **ürüyor.Sİzde hemen hemen her parçasında ona eşlik ederek uyum sağlıyorsunuz.
Konseri bir klasik olan 'Yağmur' ile tamamlayan TEOMAN'ın daha önce pek rastalamdığımız,insanı dinlendirici,huzur verici haine ve sesine doymak bilmiyorsunuz.SEbebi ise bu gece karşımızda çok farklı bir TEOMAN'ın sesinin ne kadar güçlü olduğu bir kez daha takdir etmeniz ve bu sesin tadına varabilmeniz iiçin önümüzdeki aylarda devam edecek olan TEOMAN AKUSTİK TRİO KONSERLERİNİ kaçırmamanızı tavsiye ederiz.
konser sonrasında soluğu tekrar TEOMANın yanında alıyoruz.konser muhabbeti ederken günün sorusunu patlatıyoruz:"Akustik konser mi,yoksa bar konserleri mi?"müzipçe gülerek cevaplıyor: "barda insanları eğlendirmek,çosturmak oldukça hoşuma gidiyor doğrusu.Her şeyden öte bende çok eğleniyorum sahnede".o zaman "kafa dinlemek ve huzur bulup sakinleşmek isteyenler TEOMANın akustik konserlerine,dağıtıp felekten bir gece geçirmeyi istiyenler ise bar konserlerine" diyerek yönlendirmemizide yapıyoruz. Daha ne yapalım!
bilboard dergisi
birlikte konser verme ve bunu albüme dönüştürme fikri nasıl ortaya çıktı?
bülent ortaçgil:bu proje bir arakdaşımızın fikriydi.teomanla beni aynı sahnede görmek istiyordu.ama biz beraber çalışmanın bşr esprisi olmayacağını düşündük.o yüzden yeni bir aranjmanla teomanın benim,benimde teomanın şarkıalrını söylememize karar verdik.iki nesil şarkı yazarının şarkıları bir noktada keşissin istedik.amacımız birkaç konser vermekti ma albüm haline getirmeye karar verdik
teomanın "bülent ortaçgil"le çalışmak hayalimdi dediğini biliyoruz.o halde bir hayal mi gerçekkleşti?
teoman:hayattaki en büyük hayalim bu değilsede çok istiyordum tabii ki.bülent ortaçgil bana müziği sevdiren en önemli insalardan biridir.o yıllarda insan dinlediği müziğin içinde kendinide biryerlere sıkıştırıyor ister istemez.bende onun gitaristi olmayı hayal ederidim
bülent ortaçgil,zuhal olcayla yaptığı bir röportajda "biz geride durmayı yeğleyen sanatçılardanız"demişti.siz ise kendi tercihiniz ya da değil;ön plandasınız.Bu tezat sizi nasıl etkiliyor?
teoman:eğer bu negatif bir şeyse suçu üstüme alabilirim.bülent abi,daha serinkanlı,daha tedbirli ve daha prensip sahibi bir insan olduğu için orada duruyor.ama ben kişilik itibarıyla öyle birisi değilim.arada bir"geride kalmak istiyorum" falan derim ama yalan olur.
peki iki zıt karakterin bir araya gelmesi nasıl birşey?
ortaçgil:hayat zıtlıklardan çıkar,işte.bu yüzden en güzel insanlar melez insanlardır
şarkıları nasıl seçtiniz?
ortaçgil:kendi keyfimize göre...
teomanın şarkılarını daha önceden dinliyor muydunuz?
ortaçgil:benim kızım ve eşim teoman hayranı.dolayısıyla bazı şarkıalrını,çıkış yaptığı parçaları biliyordum.ama bir şarkı yazarının hit olmuş şarkıları değildir,en önemli şarkıları.seçim yapabilmek için hepsini dinledim.genelde daha arka planda kalan şarkılar benim için daha önemli
teoman:bu albümde hiç ortalığa çıkmamış,çok az kişi tarafından dinlenen şarkılarda var, "paramparça" gibi hitlerde var.ama en büyük hitleri seçmedi bülent abi
ortaçgil:öyle mi ?en büyük hitlerini seçmedim mi?
teoman:mesela benim 25tane video klibi olan şarkım var.onların yerine mesela klibi bile olmayan yolları şeçti.
teomanı dinlerken hiç "burayı kötü söylüyor bu çocuk" deyip eleştirdiğiniz oluyor muydu?
ortaçgil:teomanın söyleme biçimi kendine özgü.çok da idol olarak gördüğüm söylenemez.sever ya da sevmezsiniz.ben olsam nasıl söylerdim?..onun cevabıda bu albümde
"sensiz olmaz" adlı şarkınızımüslüm gürses yorumladığında kulağıma yabancı geldi demiştiniz.teomanın yorumu içinde geçerli mi?
ortaçgil:sizden çıkma bir şey başkası tarafından söylendiği zaman yabancılaşmamak mümkün değil.böyle baktığınızda teoman,müslüm gürsese nazaran çok da ekstrem bir örnek değil.ama söylediğim gibi hoş şeyler zıtlıklardan ortaya çıkıyor
iki farklı dönemin temsilcileri olarak birbirinizin kuşağını nasıl değerlendiriyorsunuz?
ortaçgil:müzikal eleştiriler peşinde değilim.ama benim için önemli olan birkaç şey var.şarkıyı kendin mi yazıp söylüyorsun,o sözel dünya estetik bir değer taşıyor mu,yoksa ısmarlama ya da popülerlik amacıyla mı yapılmış?bunlar benim için önemli kriterler.dolayısıyla teoman da bu benim için.dolayısıyla onun şarkı söyleme tarzını fazla amerikancı bulmuşum,etmişim çok da önemli değil
teoman:bülent abiyi ilk dinlediğimde 70lerin sonuydu.kiss gibi yüzü gözü boyalı adamları dinliyordum,o zamanalr.bunları dinlerken bşr taraftanda türkçe sözlü müzikte bülent abi,fikret kızılok,MFÖ de dinlerdim.olaya eleştirecek düzeyde girmiyorum o dönem.verileni alıyorduk ve sevdiğimizi de dinliyorduk.aslında en has müziksever olduğumuz dönem o yaşlar oluyor.seviyor musun,sevmiyor musun?..onun dışında yüklenen anlamlar"bu cool musur abi?" ya da "kıyafeti şöyle midir" dediğimiz zamanlar araya giriyor,sonra yine o çocukluktaki döneme geri dönüyorsunuz
siz o ara dönemi nasıl geçirdiniz?
teoman😱 dönemde ingilizce müzik yaptığım için Türkçe söyleyen herkesi unuttum.
bülent ortaçgil müziğinin bir siyasi duruşu var.teomanda ise apolitik bir tavır söz konusu.bu sorun yarattı mı?
teoman:aslında ben siyasetle çok ilgili birisiyim.ama yöntemlere karşıyım.bülent abinin müziğine baktığınızada tahmin edebileceğiniz bir siyaset var orda.o şarkıları yazan bir adamın gidip de sağcı olacak hali yok elbette.zaten sağcı bir adamdan bugüne kadar adam gibi bir şarkı da duymadım
ortaçgil:somut,güncel politikacıların işidir.sanatçı ise tercihlerde bulunur ve bu tercihleri satır arkalarında bulursun.aksi takdirde polis karakolunun evrak memuruna dönersin.o endenle güncel politika yapan şarkılardan hoşlanmam.bir görüşe körü körüne bağlanmışlık ve onun borazanı haline gelmek benimde karşı olduğum birşey.o yüzden bizde öyle şarkı bulamzsın.ama hayat başlı başına bir politikadır.bir aşkı anlatırkende aslında bir politikadan söz edersin.bunu bağırmak şarkıcının işi değil,politikacının işidir.
teoman:ben dışarda neler oluyor nerdeyse bir satranç gibi izliyorum.rusya çinle beler yapıyor,münih konferansında ne konuşuldu,el fetihden hizbullaha kadar..ama ahmedinecadla,ogün samastla ilgili şarkı yapmakta istemiyorum.kirletirler şarkıyı.
sözlerinizde mikro düzeyde de düşünerek dünyanın değişnesi umudunu taşıyabileceğinizi anlıyorum ben
ortaçgil:kendi etrafımız bile değil,içimizden başlamalıyız değişime.bir insanın eşine,sevgilisine hitap şeklinin içinde bile bir politika var.o politika hayatsal tercihinizi anlatıyor zaten.demoktratik bir hak talep ederken eşinize,çocuğunuza demokratik olamıyorsanız burada psikolojik bir sakatlık vardır
teoman:ilk etapta insan kendinibeğenecek.manipüle ettiğiniz o kavramları bakalım siz yapabiliyor musunuz?ben kendi başıma o mikro dünyamda eğer eşitlikçiysem,eğer herkesi düşünüyorsam,adil ve dürüst davranıyorsam sokaklarda pankart kaldırmama gerek yoktur.
ortaçgil😱nu da yap canım.yapma demem ben.
teoman:benim açımdan gerek yok.herkes kendi kapısının önünü temizlerse gibi ucuz bir örneğe gitmek istemem ama ben kendi açımdan bunu yapıyorum.iyi bir insan olmaya çalışıyorum
müzik yapmak sizin için sadece kişisel bir durum mu o zaman?
teoman:öbür türlüsünün 20sene boyunca sürdürülebilecek bir rol olduğunu düşünmüyorum zaten.ben hala konsere çıktığımda zevk alıyorsam sahne benim yerimdir.ki uzun dönem konser vermediğim zaman kim olduğumu unutuyorum.acayip bir boşluk içine giriyorum.o duyguya da çabuk düşerim zaten.kendi kafamdki teomanı ancak o yolla tamamlayabiliyorum.
ortaçgil:şarkı yaptığın zaman bir estetik form sunuyorsun.benim için şarkının estetik bir değer taşıması önemli ama aynı zamanda melodik olarak da orjinal olması ve daha önce yaptıklarına benzememeside önemli...o nedenle kendimi şarkı yazmaya hazır hissettiğim bir dönemde de olsam çıkardığım ürünü beğenmeyebiliyorum.ve onu yutkunup yayınlamıyorum.sadece içinden geleni yapmanın doğru olduğuna inanmıyorum.o yüzden çokta çalakalem şarkı yazamıyorum zaten.
teoman,bülent ortaçgilin hangi yönüne özeniyor?
teoman:şarkı yazarı oalrak özeniyorum tabi."benimle oynar mısın"dan beri gayet tutarlı bir yol seçti kendine.her albümünü zevkle dinliyorsam,her şarkısının içinde birşeyler buluyorsam demekki oralardan sapmamıştır.kendi içerisinde değişiklikleri var elbette.bende öyle insanalr peşindeyim
ortaçgil:benim içinde önemli olan günün modasına göre tavır almak değil.değişmek,dünyanın içinde olan birşey.önemli olan hangi cadde de yürüdüğünüz.karşı kaldırıma geçebilirsiniz ama ters yöne dönmemeniz lazım.aslında ister istemez kendi iç ahlakımızı savunuyoruz hayat boyunca...
Rolling Stone dergisi alıntılar
O benim içimdeki, daha kendini tutan, temkinli, alçakgönüllü, kendini müziğe adamış kişi. Öyle biri de var içimde ama bir yandan da haylazlık, yaramazlık var. Şöhretin bir tarafından hoşlanınca, Bozburun giderek uzaklaşıyor." (Teoman)
"Beatles ı sevmeyen insanlardan hoşlanmam. Led zeppelin in ilk halini beğenirim, Jethro Tull ın da, Bob Dylan ın da. Bütün o ekip genellikle, muhalif rock yapanlar. Mesela Rolling Stones' u fazla sevmezdim. Daha çok sokak çocuğu bulurdum. "(Ortaçgil)
"Bülent Ortaçgil imge olarak michael Jackson gibi biri değil ki. Ben zaten onun şarkılarına benzer birisi olduğunu tahmin ediyordum. Albümlerini buradan çaksak, oradan gol olur diye yapmadığı için zaten kendi kişiliğine de benziyor. bir de şöyle bir şey var, Bülent abi çok serttir, ketumdur diye de korkutulmuştuk biz (B.Ortaçgil gülümsüyor) Ama öyle bulmadım ben, beklediğimden çok daha geçimli, esprili, gülen bir adam buldum. Bülent abi kendi yaptığı hareketlerde daha düşünen, benden çok daha prensipli birisi. Daha evvelden kurallarını koymuş. Ben öyle değilim, rüzgara kaptırırım kendimi." (Teoman)
"Teomanın şarkılarıyla kendi hayatı arasında büyük bir çelişki falan görmüş değilim. Zaten öyle bir şey ummadım da, beklemiyordum da. Şarkı yazan insanlar güzel şarkı yazıyorlarsa eğer, onların kendilerini daha iyi anlatabilen insanlar olduğunu düşünüyorum." (Ortaçgil)
"Şarkılarımın dinlendirici olduklarını söyledikleri zman kızıyorum. Çok volümlü bir müzik yapmıyorum ama bu şarkılar sözleriyle yaşayan şarkılar. Sadece müzikle değil." (Ortaçgil)