Saniyorum ekteki video konuya bir parça ışık tutar. Eleman güzel ozetlemis.
http://www.youtube.com/playlist?list=RDAh20CV0vYX4
http://www.youtube.com/playlist?list=RDAh20CV0vYX4
1890 yapımı bir klasik gitar.
Zaten videoyu izleyince tonu hakkında bilgi sahibi oluyoruz.bu işin koleksiyonunu yapanlarda var ama çok iyi tonlar almak istiyenlerde alabiliyor.
İnsanlara dinletsen bu konu hakkında bilgi sahibi olanlar anlar ama geri kalan kesim hakkında birşey diyemiyeceğim.
Şimdi sen 1890 da yapılan bir klasik gitarla 2010 üretimi bir klasik gitarı dinlesen anlayabilecekmisin ? Büyük ihtimalle anlayacaksın ama elektro gitarda iş değişiyor maalesef manyetik ve amfiden dolayı.
buda 2008 bir manuel reyes aradaki fark çok belli değil mi ?
1974 üretimi bir Fender'in gövde kesim şeklinden tut da sap biçimine kadar ve hatta muhtemelen ağaç kısmı da farklı olacaktır , çok öznel olmuş bu soru.Yani kime göre neye göre?Bir de çalan kişi kaç farklı yıla ait gitarı denemiş ki mesela?Temel etken cila kısmında olacağı için 74 model gitarın kuruluğu gitarın bekletildiği şartlara göre değişecektir.Yani sizin dediğiniz kuruluk çok fazla bir fark açmayacaktır.Ondan geçtim her vintage gitar pahalı olacak koleksiyonluk olacak diye bir kural kaide de yoktur.Bazı seriler vardır , kullanılan değişkenlere göre kıymetli olur. Vintage in asıl esprisi geri dönüşü olmayan ve koleksiyonluk(nadir) olmasıdır.Bunun dışında vintage bir gitar bakımlı ise para eder bakımsız ise ve fiyat fahiş ise bir keriz denk getirmek gerekir.Arkadaşlar, bu soruya ne gibi cevaplar verirdiniz merak ediyorum sadece. Ahşap, boya, elektronik vs konularında ne gibi durumlar değişiyor. Herkes "ağaç kuruyor" falan diyor. Evet doğrudur ama 74 model Fenderle 2014 model Fenderin seslerini aynı koşullarda insanlara dinletsem, mesela şu forumun 80% i bunu anlayabilir mi? (ben zannetmiyorum). Mesela elektronik kısmında ne gibi durumlar değişip etki yaratabiliyor? Hatta yüzeysel değilde detaylı bilgi verebilecek birileri var mıdır? Yoksa vintage gitarlara verilen para sadece psikolojik mi? antika değeri mi?
O dediğin şey için tır filosu ebatlarınca ekmek yemesi gerekir insanın 🙂Güzel soru👍 Şimdi mesela 74 model bir fender ile 2014 model bir fender karşılaştıralım.Bunların ağacından ,manyetiğinden ve bunun gibi bir çok yönden aynı olduğunu farzedelim.yanyana koyalım bu iki gitarı.Görüntüleri bile birebir aynı olsun.Burdan bir vatandaş her ikisinide biraz çaldıktan sonra "Abi bu vintage , bu yeni seri !" diye şak diye farkedebilir mi?
Eski gitarlarda nitro boya cila denilen bir şey kullanışıyordu,cila bir süre sonra hava alınca ağaç da hava alıyordu,stabil ve kuru ortamda olursa gitar belki biraz daha kuruyabiliyor ve moleküller arasındaki boşluklar azaldığı için sustaine etkisi olabiliyordu.Bu dediğim etki de çok çok ahım şahım bir etki değil.Çok bir şey beklememek gerekir.vintage gitar kullanmadım ama bir gitarın sesini etkileyen onlarca faktörden söz edilebilirken vintage olmasının ne kadar etkili olabileceğini bilemiyorum ve düşününce bana pek etkili gelmiyor daha çok psikolojik bi durum gibi geliyor
Bu konuda çok önyargılı yazmışsınız biraz 🙂 Vintage sadece Fender ve Gibson'da yoktur.Ben 20-30 bin $ gibi rakamlarla USA Washburn satıldığını da girdüm.Jackson'ın eski Usa soloistleri sıfırlarından daha uçuk rakamlara satılıyor bu aralar ebay.com'da.Eski işçilik anlayışının olmadığı markalar için haklısın. A markasını B markası satın alıyor ve A markası artık A olmaktan çıkıyor ama A adı altında piyasada satılıyor. Aslında vintage olayı daha çok Fender, Gibson gibi markalarda öne çıkıyor gibi. Ama dediğine benzer durumlar bu markalarda da var. Mesela Gibsonın 2000 lerde bir dönem yaptığı gitarlar gerçekten parasını haketmiyor. Youtubeda videosu bile var fabrikada nasıl yaptıklarının. Adamlar gitarı hafifletmek adına tahtaların içini oyuyor. Kanımca Gibson karakteristiğini değiştiren bir durum bu. O zaman 90larda bile yapılan Gibson daha kalitelidir diyebilirz. Ama soundu duyunca buna tepki verilir mi verilmez mi onu bilemiyorum, zaten sormak istediğim de bu. Ton olayı daha çok kişisel bir durum, ekipmanda çok etkileyen bir faktör.
Çok büyük bir iddia bu da.Bunu da denemek için aynı yıla ait, aynı seri olan birkaç gitar çalmak gerekir.Kupon denilebilecek arada bir çok çok iyi ya da çok çok kötü gitarlar çıkabiliyor.Misal sıfır aldığın bir Fender'de fretlerde sorun varsa(bunu canlı gördüm) bu bütün hepsinde olacak anlamına gelmez.Bu ülkede 70 yapımı olan Fender bass gitar sayısı bile 10-20 yi geçmezken gerçekten çok iddialı olmuş(bunların bir kısmı ise daha yeni yurtdışından girmiştir , basgitar ile ilgili bir kaç forum sitesi var haberleri düşüyor bu tarz şeylerin.Evet aslında her eski vintage değildir, çok doğru. İllaki 70lerde de (kendi içinde) daha düşük kaliteye inildiği zamanlar olmuştur şu anda olduğu gibi. Fakat gerçekten bu zamana göre daha iyi tonlar veren aletler de yapılmıştır. Mesela Fenderin 70lerdeki bazı Bas gitarlarının şimdiye kıyasla daha güzel tonlar verdiğini deneyimleyen insanlar var.
Aslında 70 ler neredeyse 2. bir sanayi devrimi gibi, ana strateji ''İyi Malzeme ve İyi İşçilik'' değil, ana düşünce ve uygulanan şey ''Daha Çok Üretelim'' dir.Aslında bu biraz da sosyolojik ve ekonomik bir durum.Bu dönemdeki üretim sadece gitar için geçerli değil.Bütün sanayi ve tarım ürünleri için geçerlidir bu durum.Bir de ille de spesifik bir yıl aralığı belirtmek şartsa, genel olarak 70'lerin gitarlarına pek takılmayın derim. 70'lerin işçiliği 50 ve 60'ların işçiliğiden genel olarak kötü. Sanırım ana sebep 60 sonları 70 başlarında bazı şirketlerin el değiştirmesi ve devralanların yeni üretim stratejileri ayağına kaliteyi düşürmesi. Eski luthierleri mi işten çıkarıp yerlerine akrabalarını hemşerilerini mi aldılar neyse artık. 70'lerdeki bu düşüş ancak 80'lerde düzelmeye başlıyor ki o yıllarda da (hatta 90larda da) kötü üretilmiş gitarlara denk gelmek mümkün.
Sadece üretim meselesi değil tabii ki, eski sahiplerin de gösterdiği özen meselesi var ortada. Bir dükkanda, 90'lardan kalma iki tane Gibson Black Beauty gördüm. Ama biri belli ki yıllarını kötü ortamlarda geçirmişken, diğeri iyi bakılmıştı. Gel de o mazlum Black Beauty'ye para dök şimdi.
Aslında 70 ler neredeyse 2. bir sanayi devrimi gibi, ana strateji ''İyi Malzeme ve İyi İşçilik'' değil, ana düşünce ve uygulanan şey ''Daha Çok Üretelim'' dir.
Benim aklımda da hep şu olmuştur alım-satım ilanlarına bakarken.Yapıldığı ülke açısından mesela şöyle bir lafa rastlarız "Gitarımın üretim yeri Koredir ,şimdikiler gibi Çin değil" .Yıllar sonra şöyle mi diyeceğiz acaba "Gitarım Çinde üretilmiştir. şimdikiler gibi Papua Yeni Ginede değil " 😀
Yıllar sonra şöyle mi diyeceğiz acaba "Gitarım Çinde üretilmiştir. şimdikiler gibi Papua Yeni Ginede değil " 😀
Dünya bu hızla ve bu kafayla devam ederse ileride: "gitarın gövdesi gerçek ağaçtır, şimdiki gibi sentetik xyz değildir" diyebilirler de... :bored:
Dünya bu hızla ve bu kafayla devam ederse ileride: "gitarın gövdesi gerçek ağaçtır, şimdiki gibi sentetik xyz değildir" diyebilirler de... :bored: