KorayE demiş ki:
Mustafa gerçekten güç "güç iş".... çok iyi sistemler var ama bende biraz tembellik de var galiba, 4x10 kabini birkaç kez taşıyınca bezdim tam anlamıyla... uzunca bir süre ek bir kabin vb. almayacağım gibi görünüyor. QSCler için herkes güzel şeyler yazıyor genelde....
Celal'in yazdığı kombo mantıklı gerçekten...sahnede yetersiz kalsa da monitör olarak iş görür, bir de miksere çıkış atıldı mı preamfiden olay tamamdır.... ben de 350 watt olmasına rağmen benim Ampegle de aynısını yapıyorum. 😀
(Koray mesajını gördüm cevap yazacaktım ama maalesef çıkmam gerekti şimdi yazabiliyorum)
Evet web sitesinden inceleyebildiğim kadarıyla Celal'in BA210sp amfisi hakiki bir kombo amfi ..bende şimdi kombo amfi almak istesem büyük ihtimalle o amfiyi alırdım...
şimdi söyleyeceğim şeylerde bu "power" konusunda neredeyse tam tersi ve kendimi yalanlayacak nitelikte ama bir fikriniz olması ve yeni bir konuşma konusu açmak açısından söylemem gerekiyor:
Canlı müzikte davulun, amfilerin ve vokalistlerin seslerinin özellikle mikrofonla PA sistemlerinde yükseltilmesindeki en büyük problem "sahne içi" seslerin belli bir ses şiddetinden daha yüksek olması ..
böyle durumlar başta mikserin başında oturan adam olmak üzere 2. etapta müzisyenler 3. etapta da dinleyiciler açısından "kabus" diye nitelendirilecek derecede felaket bir olay... nedenide gayet basit.. mikrofonlar yüzünden davulun, amfilerin, monitörlerin kısaca sahne içersinde yer alan her türlü mikrofonun öyle yada böyle istenmiyecek şekilde genel PA sistemine ses "sızdırması" ve bu yüzden genel sound ayarını yapmanın zorlaşması/imkansızlaşması ve ortaya kargacık burgacık kimsenin hoşuna gitmeyecek çamurdan bir ses çıkması...
ben şu aralar haftanın neredeyse 4 gününde böyle bir durumla karşılaşıyorum ve allah kahretsin ki çok da fazla aslında yapılacak bir şey yok.. muhakkak ki bir miktar diğer çevreden sesler mikrofonlar tarafından algılanıp PA sistemine sızacak ancak tabii gönül isterki bu minimum oranda olsun...
şimdi demin birde o kadar (en azından ben) 3000 küsür watt lık power amfilerden bas sesi alma fikrinden bahsettik.. (hoş her ne kadar ben şu anda sahnede kullandığım amfide o "3000 küsür" wattın ancak "küsür" kısmını kullanarak fevkalade de idare ediyorum)
yanlış anlaşılmasın benim derdim kesinlikle basgitarı öyle anormal seviyelerde ses şiddetini arttırıp sahne içi bas sesinin aşırı gürültülü ve diğer müzisyenlerin çalamayacak seviyede yüksek olması taraftarı da değilim ... tüm istediğim gereken durumlarda; slap veya anlık çalınan şarkının gerektirdiği şekilde yüksek dinamik güç gerektiren pasajlarda bas amfisi konusunda güç sıkıntısı çekmemek... birde tabii tahmin ederim Koray ve Celal (bu forumda onları sadece tanıdığım için böyle söylüyorum) beni anlayacaklardır.. çok yüksek wattajlı power amfilerle çalmanın şu şekilde de fevkalade bir avantajı oluyor:
(gerçi bu hissi anlatmam için gereken teknik kavramları bilmiyorum ama anlayacağınıza inanıyorum):
(ve tekrar bu power konusuna geri dönersek (kendimi yalanlamayı bıraktım)
🙂
bir amfinin belirli bir ses şiddet aralığında müzisyene verdiği "ses tepkisi" o amfinin "gain" ve "volume" ayarıyla ilk etapta ayarlanması gereken bir kavram.. bazen öyle durumlar öyle şarkılar , anlar oluyor ki duruma göre amfi sistemine giren gain'in düşük, volume nin yüksek olması gerekiyor (genelde pek gerekli olmasada) ..işte bu tarz durumlarda aportta kalmamak ve soundu ve amfinin müzisyene verdiği "tepkiyi" doğru düzgün ayarlamak için gereğince elimizin altında hayli yüksek miktarlarda wattajlara ihtiyacımız var
🙁
Ukalalık olmasın ama ses teknolojileri konusunda şu tarz bir teknik veri konusunda bir bilgi vermek ve yukarda ki fikrimi destekleyecek ölçüde bir miktar daha değişik birşeyler söylemek isterim:
insan kulağının algılayabildiği ses şiddetindeki değişme seviyesi yaklaşık olarak 3 db civarında... işin enteresan tarafı mesela şöyle bir örnek veriyim 150 wattlık bir amfiyle 300 wattlık bir amfinin (yani güç 2 katına çıkınca) ses şiddetleri farkı teknik olarak yaklaşık 3 desibel
🙂
aynı mantıkta bu sefer 300 wattlık bir amfiden insan kulağının algılayabileceği daha yüksek ses seviyesi üreten bir amfi sahibi olmak istersek bu sefer 300x2 = 600 wattlık bir amfi sahibi olmamız gerekecek... ehh 600 wattan daha yüksek ses şiddetine sahip bir amfi sahibi olmak istiyorsakda o zaman aynı şekilde 600x2 = 1200 watt amfiye ihtiyacımız var... hehehe devam edelim 1200 wattan daha yüksek bir ses şiddetine sahip amfi edinmek istiyorsak da o zaman aynı şekilde 1200x2 = 2400 watt bir amfiye ihtiyacımız var
🙂
eveeet 150 wattla başladık 2400 watta çıktık ...
nedir yaklaşık 150 wattlık bir amfiden 2400 wattlık amfiye (yani gücü 16 kat arttırınca) geçtiğimizdeki ses şiddetindeki desibel kazancı ? hemen hesaplıyalım: şaşırmayın 4x3 = 12 DESİBEL!!!
bu 12 desibeli bir yerlerden hatırlıyacaksınız ..çoğunuzun kullandığı bas amfisinde kullanılan grafik olsun parametrik olsun envai tür ekolayzerin frekans desibel aralıkları... hatta öyleki çoğu ekolayzer hem 12 db "boost" hemde 12 desibel "cut" olanağı sağlayarak arada "24 desibel" lik korkunç uçurumlara yol açacak ton seçenekleri sağlıyor ..
hal böyle olunca istenen her "ahval ve şeraitde" basgitar tonunun ekolayzerden doğru düzgün alınabilmesi vede amfinin müzisyene verdiği "ses tepkisi" nin her durumda doğru düzgün ayarlanabilmesi için binlerce wattlık power amfilerinde neden gerekli olduğunu sanırım şimdi daha rahat anlayabilirsiniz... (elbetteki kullanılan kabin sistemlerininde bu gücü en azından anlık bile olsa rahatça verebildiğini varsayıyoruz)
yukardaki yazımda her paragrafta ve cümlemde birçok detayına inilerek konuşulması gereken "kara nokta"lar bırakmışımdır.. genel bir portre çizmeye çalıştım umarım ne demek istediğimi anlatabilmişimdir .. yanlışım varsa lütfen düzeltin...ve derimki: hadi bu konuyu konuşalım...